KP: "Latvenergo" sociālā atbalsta programmas ietekme uz konkurenci ir niecīga
AS "Latvenergo" sociālā atbalsta kampaņas daudzbērnu ģimenēm ietekme uz konkurenci ir vērtējama kā maznozīmīga vai niecīga, biznesa portālam "Nozare.lv" atzina Konkurences padomē (KP).
Jau ziņots, ka "Latvenergo" plāno turpināt atbalsta programmu, daudzbērnu ģimenēm piešķirot vienreizēju dāvinājumu - 750 kilovatstundas (kWh) elektroenerģijas bez maksas, šodien preses konferencē teica uzņēmuma valdes loceklis Uldis Bariss. Kopējais 2014.gada dāvinājuma apjoms prognozēts 20 000 dāvanu karšu 126,75 eiro vērtībā par kopējo summu 2,535 miljoni eiro. Vienas dāvanu kartes vērtība atbilst 750 kWh patēriņa apmaksai. Atbalstu varēs saņemt tikai tie klienti, kas būs noslēguši līgumu ar "Latvenergo".
KP skaidroja, ka "Latvenergo" atbalsta programma potenciāli attiecas tikai uz aptuveni 2% no 850 000 mājsaimniecību.
"Liberalizētajā tirgū elektroenerģijas piegādātājiem nav šķēršļu vienlīdzīgos apstākļos konkurēt par lielāko daļu - aptuveni 97% - mājsaimniecību. Ieguvums atbalsta saņēmējiem ievērojami pārsniegs iespējamos konkurences riskus," uzsvēra KP.
Jau ziņots, ka sociālā atbalsta programmu daudzbērnu ģimenēm 2014.gadā plānots īstenot pēc modeļa, kas izmantots jau iepriekš. "Latvenergo" veiks dāvinājumu (ziedojumu) biedrībai "Latvijas Pašvaldību savienība" ar dāvinājuma mērķi veikt sociālā atbalsta kampaņu, nododot biedrībai 20 000 dāvanu karšu "Elektrības norēķinu kartes - eiro 126,75" tālākai to izplatīšanai daudzbērnu ģimenēm. Sadarbībā ar Latvijas Pašvaldību savienību tiks risināts jautājums par efektīvāko un administratīvi izdevīgāko procesu dāvanu karšu tālākai izplatīšanai daudzbērnu ģimenēm, izplatot kartes caur Latvijas novadu un pilsētu pašvaldību sociālajiem dienestiem vai uzticot karšu nodošanu dāvinājuma mērķa grupai "Latvenergo".
Saskaņā ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) datiem Latvijā ir ap 34 000 ģimeņu, kuru apgādībā ir trīs vai vairāk bērnu līdz 18 gadu vecumam. Balstoties uz iepriekšējo sociālo atbalsta kampaņu pieredzi, dāvinājuma saņemšanai piesakās mazāk mājsaimniecību, nekā reģistrēts pēc VSAA datiem.
Mazturīgajām mājsaimniecībām pēc tirgus atvēršanas paredzēts arī valsts atbalsts elektroenerģijas cenas pieauguma kompensēšanai 2014.gadā - 3,8 miljoni eiro, 2015.gadā - 5,1 miljons eiro, 2016.gadā - 5,1 miljons eiro. Šie līdzekļi tiks novirzīti pašvaldībām, kuras tālāk piešķirs atbalstu iedzīvotājiem. Patlaban Labklājības ministrija strādā pie nosacījumiem atbalsta mehānismam mājsaimniecībām, kuras pašas saviem spēkiem nevarēs norēķināties par mājokli, tostarp par elektroenerģiju.
No 2014.gada 1.aprīļa Latvijā tiek atvērts elektroenerģijas tirgus mājsaimniecībām. Tā rezultātā mājsaimniecībām cena par elektroenerģiju pieaugs vidēji par 10% pret pamata tarifu, taču pieaugums pret starta tarifu būs lielāks.
Līdzšinējā AS "Latvenergo" sociālā atbalsta kampaņa trūcīgām un citām sociāli mazaizsargātām ģimenēm ar bērniem noslēgsies ar šā gada 1.aprīli.
Lai neizmantotu dominējošo stāvokli un netiktu piemēroti nevienlīdzīgas konkurences līdzekļi, AS "Latvenergo" neveidos tirgus produkta piedāvājumu daudzbērnu ģimenēm, kas ierobežotu klientus no brīvas tirgus produktu izvēles.
Saskaņā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumu dāvināšanai (ziedošanai) AS "Latvenergo" drīkst atvēlēt ne vairāk par 20% no iepriekšējā gada peļņas. 2013.gada operatīvie uzņēmuma rezultāti nav apkopoti, bet atbilstoši prognozēm AS "Latvenergo" 2013.gada peļņa pārsniegs 14 miljonus eiro, kas ir pietiekami, lai īstenotu 2014.gadā plānotās atbalsta aktivitātes, norāda Ekonomikas ministrijā.
Rīga, 27.janv., NOZARE.LV.
Foto:kevinpoh/Flickr