Veidos elektroenerģijas un siltumenerģijas pakalpojumu sniedzēju reģistru
Rīga, 24.maijs, NOZARE.LV. Valdība šodien akceptēja grozījumus Enerģētikas likumā, kas paredz izslēgt elektroenerģijas un siltumenerģijas ražošanu un tirdzniecību no to regulējamo sabiedrisko pakalpojumu vidus, kuru sniegšanai ir nepieciešama licence, un paredz šo pakalpojumu sniedzēju reģistra izveidi.
Šie grozījumi bija nepieciešami, lai mazinātu elektroenerģijas un siltumenerģijas ražotājiem un tirgotājiem uzlikto administratīvo slogu, vienkāršojot, paātrinot un uzlabojot administratīvo procesu, veicinātu elektroenerģijas un siltumenerģijas tirgus attīstību, kā arī novērstu Ekonomikas ministrijas un regulatora funkciju pārklāšanos. Likumprojektā iekļautās normas ir saskaņotas ar likumprojektā "Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā" iekļautajām normām, kas regulē elektroenerģijas ražotāju un tirgotāju reģistrēšanu.
Tāpat enerģētikas likumprojekts papildināts ar regulējumu, kas nosaka, kā dabasgāzes piegādātājs piegādā dabasgāzi lietotājam, kurš kā jauns lietotājs pieprasa dabasgāzes piegādi gazificētajā objektā. Šāda redakcija neierobežo efektīvu konkurenci un nav pretrunā ar gāzes tirgus liberalizācijas prasībām, kas noteiktas Eiropas Parlamenta un Eiropas Padomes direktīvā par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz dabasgāzes iekšējo tirgu.
Savukārt saistībā ar 2011.gada janvāra ārkārtas situāciju energoapgādē, ņemot vērā sabiedrībai nodarīto kaitējumu, turpmāku kaitējumu novēršanu sabiedrībai, videi un saimnieciskās darbības interesēm, nolūkā, lai novērstu atkārtotas līdzīgas situācijas sekas, Enerģētikas likumā nepieciešams veikti atbilstošus grozījumus. Lai pārbūvētu elektrolīniju, piemēram, no gaisvadu uz kabeļu, likumu nepieciešams papildināt ar papildu nosacījumiem, kuros būvniecības saskaņošanu ar zemes īpašnieku var aizstāt ar informēšanu.
Pārbūvējot elektrolīniju, to tehniski nevar izvietot vienā un tai pašā vietā, tādēļ ir vajadzīgs noteikt pieļaujamo aizsargjoslas izmaiņu robežu, kad nav nepieciešams saskaņojums, bet pietiek ar informēšanu.
Lai novērstu situāciju, ka būvvaldes atšķirīgi tulko likuma normu par to, vai nepieciešama saskaņošana rekonstrukcijas gadījumā, nepieciešams precizēt likuma normu, ka saskaņošanu var aizstāt ar informēšanu arī tad, ja elektrolīniju ierīko esošajā aizsargjoslā.
Tāpat likums papildināts ar jaunu punktu, kura mērķis ir maksimāli atvieglot elektroapgādes sistēmai nozīmīga projekta "Kurzemes loks" izbūvi.
Nepieciešams arī noteikt, ka elektrolīnijas pēc iespējas tiek ierīkotas ceļu zemes nodalījumu joslās. Šāda kārtība būtiski paātrinātu elektrolīniju izbūvi, kā arī samazinātos koku apdraudējums elektrolīnijām un piekļuve līniju bojājumu vietām ar tam sekojošo bojājumu novēršanas ātruma palielināšanos.
Aizsargjoslu likums attiecībā uz elektrolīnijām paredz aprobežojumus, nevis servitūtu. Arī zemesgrāmatā īpašumi tika reģistrēti ar aprobežojumiem, nevis servitūtiem. Servitūti ir piemēroti ceļiem, nevis inženierkomunikācijām. Lai novērstu pretrunas un būtu vienota veida tiesību reģistrācija zemesgrāmatās, nepieciešams servitūtu aizstāt ar aprobežojumiem.
Nepieciešams arī precizēt likuma normas par to, ka sabiedrības interesēs zemes īpašnieks nevar liegt likt šķēršļus elektrolīnijas rekonstrukcijai, kā arī ierīkošanai likumā noteiktajos gadījumos. Tie ir sabiedrībai būtiski projekti, lai tās interesēs varētu nodrošināt kvalitatīvu elektroapgādi. Ņemot vērā, ka darbus var veikt pēc zemes īpašnieka informēšanas, atlīdzības jautājumu šajā gadījumā iespējams risināt darbu izpildes laikā.
LETA