Saeima konceptuāli atbalsta likumprojektu par dabasgāzes tirgus atvēršanu
Šo likumprojektu atbalstīja 87 deputāti, neviens no parlamentāriešiem nebija pret un neviens neatturējās. Tomēr seši deputāti no dažādām frakcijām balsojumā nepiedalījās.
Priekšlikumus šim likumprojektam uz otro lasījumu var iesniegt līdz 13.novembrim.
Likumprojekts nosaka, ka līdz 2017.gada 3.aprīlim vertikāli integrētajam uzņēmumam AS "Latvijas Gāze" ir pienākums izveidot divus juridiski neatkarīgus uzņēmumus. Viens no uzņēmumiem pildīs pārvades sistēmas operatora un uzglabāšanas sistēmas operatora pienākumus, otrs īstenos dabasgāzes sadales sistēmas operatora un tirgotāja funkcijas.
Grozījumos Enerģētikas likumā paredzēti divi galvenie termiņi pilnai pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora īpašumtiesību nodalīšanai.
Pirmais termiņš ir 2017.gada 3.aprīlis, kad jāizveido juridiski neatkarīga sabiedrība, kas nodrošina dabasgāzes pārvades sistēmas operatora un uzglabāšanas sistēmas operatora pakalpojumus un kuras īpašumā ir pārvades sistēmas aktīvi, bet rīcībā ir Inčukalna pazemes gāzes krātuve (PGK).
Otrs termiņš ir 2017.gada 31.decembris, kad ir pilnībā jāpabeidz dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora īpašumtiesību nodalīšana, tas ir, jāpanāk situācija, ka pārvades un uzglabāšanas sistēmas operators ir no "Latvijas Gāzes" neatkarīga kapitālsabiedrība, kuras īpašnieki ne tieši, ne netieši nav saistīti ar "Latvijas Gāzi" vai tās akcionāriem. Šāda prasība neattiecas uz finanšu institūcijām, kurām pieder akcijas vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatorā, kā arī energoapgādes komersantā, kurš nodarbojas ar dabasgāzes ražošanu vai tirdzniecību.
"Latvijas Gāzes" pārstāvji atzīst, ka dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora īpašumtiesību nodalīšana ir laikietilpīgs process, tāpēc gāzes koncerns aicināja likumprojektā minēto termiņu 2017.gada 31.decembri aizstāt ar 2019.gada 31.decembri.
Šī likumprojekta mērķis, īstenojot dabasgāzes tirgus reformas otro jeb noslēdzošo posmu, ir nodrošināt dabasgāzes pārvades sistēmas operatora un uzglabāšanas sistēmas operatora nodalīšanu no darbībām, kas saistītas ar dabasgāzes sadali vai tirdzniecību, kā arī noteikt prasības un pienākumus tirgus dalībniekiem, darbojoties atvērtā dabasgāzes tirgū, kad lietotājiem pastāv iespēja brīvi izvēlēties dabasgāzes tirgotāju un iegādāties dabasgāzi par cenu, kas noteikta, tirgus dalībniekiem savstarpēji vienojoties. Tādējādi tiks attīstīta konkurence dabasgāzes iekšējā tirgū.
Likumprojektā ir noteiktas vairākas galvenās normas - dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora nodalīšana no sadales un tirdzniecības darbībām; dabasgāzes sadales sistēmas operatora juridiskā, funkcionālā un darbības nodalīšana no tirdzniecības darbībām; dabasgāzes pārvades sistēmas un uzglabāšanas sistēmas operatoru, tostarp vienotā dabasgāzes pārvades un uzglabāšanas sistēmas operatora pienākumi.
Tāpat likumprojektā noteikti Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas pienākumi un tiesības, īstenojot dabasgāzes pārvades sistēmas operatoru un uzglabāšanas sistēmas operatoru uzraudzību, obligātās prasības un kritēriji dabasgāzes pārvades sistēmas operatora un uzglabāšanas sistēmas operatora neatkarības nodrošināšanai, soda naudas piemērošana dabasgāzes pārvades sistēmas operatoram likumā noteikto pienākumu nepildīšanas gadījumos, dabasgāzes sistēmas pieejas un lietošanas nosacījumi, dabasgāzes tirdzniecības pamatprincipi.
Līdz ar to likumprojektā noteikts, ka vienotajam dabasgāzes pārvades un uzglabāšana sistēmas operatoram pieder dabasgāzes pārvades sistēmas un tam pieder vai attiecīgās licences termiņā nodota lietošanā Inčukalna PGK vai tās daļa. Inčukalna PGK piederēs vienotajam dabasgāzes pārvades uzglabāšana sistēmas operatoram gadījumā, ja tas būs valsts.
LETA
Foto: Stock.XCHNG