Latvijas autoceļu inventarizācijas rezultāti kalpos par pamatu tālākai ceļu tīkla sakārtošanai
Rīga, 9.nov., LETA. Latvijas autoceļu inventarizācijas rezultāti kalpos par pamatu tālākai ceļu tīkla sakārtošanai, šodien atzina Autoceļu padomes pārstāvji.
Satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) pauda, ka atbilstoši valdības uzdevumam apjomīgo autoceļu tīkla izvērtējumu veica AS "Latvijas Valsts ceļi" sadarbībā ar karšu izdevniecību "Jāņa sēta".
Pēc viņa teiktā, darba rezultātā izstrādāts līdz šim nebijis instruments, lai stratēģiski un efektīvi plānotu ieguldījumus autoceļu tīkla sakārtošanā, ņemot vērā ne tikai ceļu tehnisko stāvokli un satiksmes intensitāti, bet arī sociālekonomiskos faktorus, kas ir īpaši būtiski reģionu kontekstā.
Ar izstrādātā interaktīvā rīka palīdzību turpmāk nozares institūcijas un pašvaldības varēs stratēģiski plānot autoceļu remontdarbus, ņemot vērā iespējamās izmaiņas skolu tīklā, sabiedriskā transporta kustības maršrutus un skolēnu pārvadājumus, elektroenerģijas patēriņu, iedzīvotāju skaita izmaiņas, satiksmes intensitāti, kravas transporta kustību un citus faktorus.
Augulis uzsvēra, ka pētījums ir jāpapildina arī ar informāciju par nodokļu nomaksu, ņemot vērā faktiskās adreses, kas sniegs vēl skaidrāku un reālāku uzņēmējdarbības atspoguļojumu. Arī citas ministrijas varēs izmantot šo instrumentu, plānojot savu rīcībpolitiku.
Inventarizācijas rezultātā izvērtēts arī autoceļu pārvaldības modelis, apzinot valsts, pašvaldību, mežu un privātos autoceļus. Rezultātā secināts, ka valsts vietējo autoceļu posmiem apmēram 4000 kilometru garumā ir jāizvērtē pārvaldības formas maiņa, piemēram, tos nododot pašvaldībām. Tie kopumā ir autoceļi, kas praktiski ikdienā netiek izmantoti.
Autoceļu padomes sēdē vienojās par šo jautājumu sākt diskusijas ar pašvaldībām. Vienlaikus secināts, ka būs nepieciešams papildu finansējums, lai sakārtotu tos 26 valsts autoceļu posmus, kuri pētījuma rezultātā identificēti kā prioritāri iespējamā skolu tīkla izmaiņu rezultātā.
Padomes vienojās izveidot domnīcu, kurā visas iesaistītās puses turpinās diskusijas par izstrādātā instrumenta papildināšanu, kā arī konkrētiem soļiem identificēto jautājumu risināšanai.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs Kaspars Gerhards (VL/TB-LNNK) atzīmēja, ka izstrādātais interaktīvais rīks būs nozīmīgs instruments arī reģionālās politikas plānošanā.
Viņš uzsvēra, ka daudzām pašvaldībām šie jautājumi būs aktuāli, tāpēc jāvienojas kopīgā darbā ceļu tīkla sakārtošanā ar jau konkrētiem termiņiem. Tostarp jāapzina, vai nepieciešamas kādas likumdošanas iniciatīvas procesa efektivizēšanai.
Gatavību aktīvi iesaistīties procesā pauda arī Latvijas Lielo pilsētu asociācijas un Latvijas Pašvaldību savienības pārstāvji, lai varētu skaidrāk novērtēt, kur nepieciešamas investīcijas.
Savukārt biedrības "Latvijas ceļu būvētājs" vadītājs Andris Bērziņš atgādināja, ka nedrīkst aizmirst par finansējumu autoceļiem - naudas resursu aspekts būs jāskata ciešā sazobē ar ceļu tīkla sakārtošanu.
"Ja šis jautājums netiks risināts vienlīdz augstā prioritātē, tad pēc pusgada par šo instrumentu visi būs aizmirsuši," brīdināja Bērziņš.
Autoceļu padome ir konsultatīva institūcija, kuras darbības mērķis ir sekmēt vienotas valsts politikas izstrādi un īstenošanu autoceļu jomā, lai nodrošinātu kvalitatīvu un laikus atjaunotu autoceļu tīklu valstī.