Augulis: Lai remontdarbi neapstātos, jau rudenī valdībai būtu jālemj par ilgtspējīgu autoceļu finansēšanas modeli
Rīga, 14.jūn., LETA. Lai remontdarbi neapstātos, jau rudenī valdībai būtu jālemj par ilgtspējīgu autoceļu finansēšanas modeli, šodien, apsekojot ceļu būvdarbus Zemgalē, uzsvēra satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS).
Ministrs kopā ar AS "Latvijas valsts ceļi" (LVC) un AS "Latvijas autoceļu uzturētājs" (LAU) vadību gan apmeklēja vairākus būvniecības objektus uz reģionālajiem autoceļiem Bauskas apkārtnē, gan iepazinās ar LAU dolomīta karjera "Akmenscūciņas" darbību.
"Šogad remontdarbi valsts autoceļu tīklā uzsākti savlaicīgi un sezona rit pilnā sparā, ceļu būvdarbi notiek visos valsts reģionos. Lai tā turpinātos arī nākamajos gados, jau šoruden valdībai būtu jālemj par ilgtspējīgu autoceļu finansēšanas modeli," pauda Augulis.
Pēc LVC vēstītā, pateicoties papildu finansējumam no valsts budžeta 14 miljonu eiro apmērā, šogad būvdarbi notiek uz vairākiem reģionālajiem un vietējiem ceļiem. Tieši šo kategoriju autoceļiem visvairāk pietrūkst līdzekļu, īpaši tas attiecas uz vietējās nozīmes ceļiem, kuros nedrīkst ieguldīt Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļus. Labā tehniskā stāvoklī esošo valsts galveno autoceļu īpatsvars pēdējos gados pieaudzis, pateicoties ES fondu līdzekļiem, reģionālo autoceļu tehniskais stāvoklis palicis nemainīgs, bet ir pieaudzis sliktā stāvoklī esošo vietējo autoceļu īpatsvars.
"Nākamgad vietējo ceļu remontiem varēs atvēlēt vēl lielāku finansējumu, pateicoties tam, ka būs pieejami papildu līdzekļi no valsts budžeta 25 miljonu eiro apmērā - par šādu summu 2016.gadā tika pārsniegti akcīzes nodokļa ieņēmumi, kuri atbilstoši valdības lēmumam tiks novirzīti autoceļiem. Un, ņemot vērā vietējo ceļu neapmierinošo stāvokli, papildu finansējums tiks novirzīts tieši tiem," norādīja satiksmes ministrs.
Dolomīta šķembu karjerā "Akmenscūciņas" netālu no Iecavas tiek iegūtas dolomīta šķembas autoceļu uzturēšanai. Pērn karjerā saražoti 163 600 kubikmetru dolomīta šķembu, savukārt šogad līdz jūnijam saražoti 50 000 kubikmetru šķembu. Karjerā saražotās šķembas pārsvarā tiek izmantotas uz vietējas nozīmes ceļiem, meža ceļiem, kā arī būvniecībā - pamatos, laukumos un piebraucamajos ceļos. Aptuveni pusi no saražotajām šķembām izmanto LAU, savukārt otra puse tiek pārdota dažādām būvniecības kompānijām, tostarp arī lielajiem ceļu būvniecības uzņēmumiem. Karjers darbojas kopš 1987.gada un "Akmenscūciņās" tiek nodarbināti 12 LAU darbinieki.
Satiksmes ministrs apmeklēja arī Vecsauli, kur noslēgumam tuvojas reģionālā autoceļa Bauska-Aizkraukle (P87) remontdarbi (8,35. līdz 17,41.kilometrs). Būvuzņēmējs SIA "Igate" tur pagājušajā nedēļā veica defektu labojumus, un LVC Ceļu laboratorijas speciālisti trešdien veica atkārtotus paraugu urbumus, lai veiktu kvalitātes pārbaudes. Ja kvalitātes rādītāji būs pozitīvi, objektu plānots nodot ekspluatācijā šovasar. Ceļam veikta asfalta profila labošana, izlīdzinošās kārtas un asfalta dilumkārtas būvniecība. Tāpat izbūvēta pasažieru platforma, veikta grāvju rakšana un nomaļu uzpildīšana. Būvdarbu līgumcena ir 1,7 miljoni eiro (ieskaitot PVN).
Tāpat Ministrs apsekoja būvdarbus uz autoceļa Ķekava-Skaistkalne (P89), kur pilnībā tiek pārbūvēts posms no Bārbeles līdz Skaistkalnei, tiek remontēts tilts pāri Mēmelei Skaistkalnē, kā arī pilnībā pārbūvēts tilts pāri Iecavas upei.
Iecavas tiltam izbūvēta jauna tilta laiduma konstrukcija, uzklāta hidroizolācija un ieklāta asfalta aizsargkārta, un šogad uz tilta pilnībā tiks izbūvēts jauns asfalta segums. Notiek arī tilta konusu un upes gultnes nostiprināšanas darbi. Pašā Skaistkalnē ir izbūvētas jaunas komunikācijas: rekonstruētas ūdensvada un kanalizācijas sistēmas, pārbūvēti sakaru un elektrotīkli. Lielākajā daļā ciemata izbūvēti jauni gājēju celiņi. Atjaunota upītes Dzērvīte caurtekas hidroizolācija.
Būvdarbus posmā no Bārbeles līdz Skaistkalnei (47. līdz 55,8.kilometrs) "Igate" sāka pērn un šogad tos turpina pēc tehnoloģiskā pārtraukuma, darbu līgumcena ir astoņi miljoni eiro (ieskaitot PVN), tos līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds.