PTAC uzdod SIA "Vienotais norēķinu centrs" izbeigt negodīgu komercpraksi
Rīga, 12.apr., LETA. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) uzdod SIA "Vienotais norēķinu centrs" tiesisku pienākumu izbeigt negodīgu komercpraksi, pārtraucot veikt ārpustiesas parāda atgūšanas darbības AS "Pilsētas zemes dienests" vārdā vai uzdevumā, informē PTAC pārstāvji.
Kā norāda PTAC pārstāve Sanita Gertmane, pienākumu izbeigt negodīgu komercpraksi PTAC uzdevis, pamatojoties uz 4.aprīlī izdoto PTAC pagaidu noregulējumu, kas aizliedz pieprasīt vai aicināt patērētājus izpildīt piespiedu zemes nomas maksājuma saistības, ja starp "Pilsētas zemes dienests" un patērētāju nav noslēgts tiesisks darījums, vai attiecībā uz konkrēto strīdu nav stājies spēkā tiesas nolēmums, kas pamato pieprasītās maksājuma saistības.
PTAC par uzņēmumu "Vienotais norēķinu centrs" šogad ir saņēmis vairāk nekā 30 patērētāju sūdzības par komersanta rīcību, atgūstot no patērētājiem "Pilsētas zemes dienesta" uzdevumā zemes nomas maksājumus par laika periodu no 2008.gada līdz 2010.gadam.
PTAC konstatēja, ka "Vienotais norēķinu centrs", pieprasot patērētājiem "Pilsētas zemes dienesta" uzdevumā izpildīt maksājuma saistības par piespiedu zemes nomu, kas nav pamatots ar pusēm noslēgtu tiesisku darījumu, piemēram, līgumu, ir veicis profesionālajai rūpībai neatbilstošu komercpraksi. Tādējādi pieprasītie maksājumi nav atzīstami par parādu "Parādu ārpustiesas atgūšanas likuma" izpratnē, kur parāds definēts kā maksājuma saistības, kas nav izpildītas tiesiskā darījumā vai tiesību aktā noteiktajā termiņā.
Gertmane uzsver, ka normatīvajos aktos nav noteikts zemes nomas maksas norēķinu termiņš, līdz ar to šādas iespējamas maksājumu saistības nav atgūstamas ārpustiesas ceļā. Turklāt "Vienotais norēķinu centrs" nesniedz patiesu un pilnīgu informāciju atbilstoši "Parādu ārpustiesas atgūšanas likumam".
PTAC arī konstatējis maldināšanu patērētājiem nosūtītajā informatīvajā skaidrojumā, norādot, ka strīdos starp zemes īpašnieku un dzīvokļu īpašniekiem par zemes nomas maksas piedziņu jau ir izveidojusies stabila tiesu prakse, informāciju par tiesu spriedumiem sniedzot tendenciozi un atrauti no konteksta, kā arī radot patērētājam iespaidu, ka gadījumā, ja strīds starp patērētāju un "Pilsētas zemes dienestu" vai "Vienoto norēķinu centru" tiktu risināts tiesā, patērētājam nebūtu iespējams gūt sev labvēlīgu tiesas spriedumu.
Tādējādi komersants rada maldinošu priekšstatu, ka patērētājam labāk ir izpildīt pieprasīto maksājuma saistību nekā strīdu risināt tiesā, jo tādā gadījumā patērētājs var būt tikai zaudētājs. Līdz ar to komersants, maldinošā veidā, sniedzot informāciju patērētājiem par parāda nemaksāšanas sekām, mudina patērētāju neizvērtēt pieprasījuma tiesiskumu un pamatotību, un tā rezultātā pieņemt tādu lēmumu, kādu viņš, izvērtējot visus aspektus, iespējams nebūtu pieņēmis.
LETA jau ziņoja, ka aptuveni 700 Rīgas daudzdzīvokļu namu dzīvokļu īpašnieki saņēmuši paziņojumus ar prasību samaksāt zemes nomas maksas parādu par laika posmu no 2008.gada 1.janvāra līdz 2010.gada 31.decembrim. Atmaksājamā parāda summas nav mazas - no 400 eiro līdz pat 900 eiro.
PTAC jau iepriekš aicināja dzīvokļu īpašniekus neapmaksāt uzņēmumu "Vienotais norēķinu centrs" un "Pilsētas zemes dienests" pieprasītos zemes nomas parādus par periodu no 2008.gada.
PTAC ir saņēmis daudzu personu lūgumus palīdzēt situācijā, kad "Vienotais norēķinu centrs" un "Pilsētas zemes dienests" pieprasa zemes nomas parādus par periodu no 2008.gada, savukārt "Vienotais norēķinu centrs" papildus pieprasa segt parāda atgūšanas izdevumus.