Būtiski aizkavējušies Pāvilostas ostas molu pagarināšanas darbi
Ventspils, 9.nov., LETA. Dažādu neparedzētu apstākļu dēļ ievērojami aizkavējušies Pāvilostas ostas molu pagarināšanas būvdarbi, kas saskaņā ar būvdarbu līgumu būtu jāpabeidz jau novembra beigās, aģentūrai LETA atzina ostas pārvaldnieks Ronalds Griškēvičs.
Līgums ar Lietuvas kompāniju "Kauno tiltai" par ostas molu pagarināšanu tika noslēgts pirms gada. Aizkavēšanās par dažiem mēnešiem notikusi jau pašā sākumā – darbi sākušies nevis pavasarī, kā plānots, bet tikai jūnijā. Darbus būtiski kavējuši arī nepiemērotie, vasaras sezonai netipiskie laikapstākļi.
"Montēšanas darbus iespējams veikt tikai mierīgos laika apstākļos, kad jūrā nav lielu viļņu un vēja, bet tādu dienu bija salīdzinoši maz," atzina ostas pārvaldnieks. Atklājies, ka būvdarbu veicējam arī nebija piemērotas tehnikas – lai izmantotu piemērotu brīdi darbu veikšanai, bijis vajadzīgs pārāk ilgs laiks, lai lielo tehniku no ostas nogādātu darbu veikšanas vietā, tādēļ nācies meklēt citu, mazāku tehniku, ko varētu transportēt operatīvāk. Tāpat izrādījies, ka būvdarbu veicējam nemaz nav īsti atbilstošas pieredzes molu izbūvē tieši pēc šādas tehnoloģijas, lai arī iepirkuma konkursa prasības pieredzi par hidrobūvju celtniecību bija ievērotas.
"Formāli šis pretendents atbilda konkursa nolikuma prasībām, bet to, ka kompānija pirmo reizi saskaras tieši ar šāda veida tehnoloģiju, secinājām tikai "post factum"," atzina Griškēvičs.
Līdz šim ir izgatavoti un Pāvilostā nogādāti lielākā daļa mola būvniecībai nepieciešamo materiālu, veikti grunts sagatavošanas darbi un sākta pirmā bloka montāža, taču kopā nepieciešams samontēt 20 blokus. Darbi pašlaik ir pārtraukti, jo rudens un ziemas apstākļos tos nav iespējams veikt. Nākamajā būvsapulcē 22.novembri tiks uzklausīti būvuzņēmēja priekšlikumi par to, cik ilgā laikā un kā tas var nodrošināt darbu pabeigšanu. "Ja būvniekam izdosies mūs pārliecināt par savu spēju pabeigt darbus, tad sadarbībā ar Lauku atbalsta dienestu lemsim par termiņa pagarinājumu," sacīja Griškēvičs. Tomēr nevarot arī izslēgt iespēju, ka ostas pārvalde līgumu ar "Kauno tiltai" lauzīs un meklēs citu darbu veicēju. Līdz šim būvniekam samaksāti ap 800 000 eiro par piegādātajiem materiāliem, taču nekādi avansa maksājumi netiks veikti, piebilda ostas pārvaldnieks.
Kā ziņots, Lietuvas uzņēmums "Kauno tiltai" par trim miljoniem eiro veiks Pāvilostas ostas ziemeļu un dienvidu molu pagarināšanas būvdarbus.
Kā liecina Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) informācija, iepirkuma uzvarētājs būvdarbus piedāvāja veikt par 2 976 736 eiro bez pievienotās vērtības nodokļa (PVN). Konkursā par tiesībām veikt ostas molu pagarināšanas darbus piedalījās arī trīs pretendenti no Latvijas - AS "BMGS", pilnsabiedrība "LNK Industries Group" un personu apvienība SIA "Tilts" un SIA "Baltijas jūras ģeoloģijas centrs".
Kā skaidroja Griškēvičs, veicot molu pagarināšanu, tiks iegūts lielāks dabiskais dziļums ieejai ostā. Akvatorija dziļumi pie ieejas ostā ir pakļauti ievērojamām izmaiņām, jo rietumu virziena vētru laikā gultnē veidojas smilšu sanesumi. Lai ostā netraucēti varētu ienākt zvejas kuģi, ostas vārti regulāri jāatbrīvo no smilšu sanesumiem, veicot padziļināšanas darbus. Pagarinot molus, dabiskais ostas vārtu dziļums pieaugs no 2,5 līdz 4,5 metriem, skaidroja ostas pārvaldnieks.
Ostas dienvidu mols no pašreizējiem 297,5 metriem tiks pagarināts par aptuveni 150 metriem, bet 287 metrus garais ziemeļu mols - nedaudz mazāk.
Projekta izmaksas 90% apmērā segs no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem, bet pārējie 10% būs pašu līdzfinansējums.