LDz radis risinājumu elektrifikācijas tālākai virzībai; EIB gatava pilnā apmērā kreditēt projektu
Rīga, 10.nov., LETA. AS "Latvijas dzelzceļš" (LDz) radis risinājumu Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta īstenošanai sākotnēji iecerētajā formā, aģentūrai LETA pastāstīja LDz uzņēmuma viceprezidents Aivars Strakšas.
Viņš norādīja, ka uzņēmums ir gatavs projektu virzīt uz priekšu sākotnēji iecerētajā veidā - Rīgas virzienā no Rēzeknes un Daugavpils caur Krustpili. Eiropas Investīciju banka (EIB) esot izteikusi gatavību pilnā apmērā kreditēt projektu uz izdevīgākiem nosacījumiem, nekā sākotnēji prognozēts.
Tāpat LDz, vērtējot Baltkrievijas un Lietuvas darbības saistībā ar elektrifikāciju, atradīs tehnoloģisku veidu, kā projektu padarīt nedaudz lētāku.
Vienlaikus Strakšas apliecināja, ka, ņemot vērā spēcīgo konkurenci reģionā par kravām, Latvija nevar atļauties neelektrificēt dzelzceļu.
Par rasto risinājumu arī paredzēts informēt valdību.
Oktobra beigās Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdē LDz un Satiksmes ministrijas pārstāvji norādīja, ka atbilstoši "Eurostat" atzinumam projektam nepieciešamajai LDz pamatkapitāla palielināšanai par 120 miljoniem eiro būtu ietekme uz valsts budžetu. Pats uzņēmums projekta pirmā posma realizācijai bija paredzējis piesaistīt kredītlīdzekļus 52 miljonu eiro apmērā, taču finansiālā situācija neatļāva piesaistīt vēl nepieciešamos 120 miljonus eiro. Tika pieļauts, ka viens no risinājumiem varētu būt pagaidām atteikties no dzelzceļa elektrifikācijas no Latgales Rīgas virzienā, tā vietā projektu sākot ar pašreizējo elektrificēto posmu Pierīgā rekonstrukciju.
Satiksmes ministrija un LDz bija apņēmušies ziņojumu Ministru kabinetam par elektrifikācijas tālāko realizāciju sagatavot līdz piektdienai.
Tāpat ziņots, ka LDz 28.aprīlī Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā iesniedza Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācijas projekta pirmā posma īstenošanas pieteikumu.
Latvijas dzelzceļa tīkla elektrifikācija kā nozīmīgs transporta nozares attīstības projekts ir iekļauta Nacionālajā attīstības plānā 2014. līdz 2020.gadam un Transporta attīstības pamatnostādnēs šim pašam periodam. Tās pirmajā posmā paredzēts elektrificēt dzelzceļa tīklu no Daugavpils un Rēzeknes iecirkņiem Rīgas virzienā, veicot elektrifikāciju ar 25 kilovoltu (kV) maiņstrāvas tehnoloģiju, tajā skaitā rekonstruējot esošo elektrificēto dzelzceļa tīklu un aizstājot 3,3 kV sistēmu ar 25 kV sistēmu.
Projekta pirmais posms tiks īstenots specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt konkurētspējīgu un videi draudzīgu TEN-T dzelzceļa tīklu, veicinot tā drošību, kvalitāti un kapacitāti" ietvaros. Pieejamais Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzekļu apmē