"PwC": Centrālajā un Austrumeiropā joprojām ļoti pietrūkst efektīvas un modernas transporta infrastruktūras
Rīga, 2.aug., LETA. Neraugoties uz pēdējos gados panākto progresu, Centrālajā un Austrumeiropā (CAE) joprojām ļoti pietrūkst efektīvas un modernas transporta infrastruktūras, kas atbalstītu izaugsmes centienus, aģentūrai LETA pavēstīja revīzijas, nodokļu un biznesa konsultāciju pakalpojumu sniedzējs "PwC".
Kompānijas pārstāvji atzīmēja - lai veicinātu transporta un infrastruktūras investīciju attīstību, CAE nozares dalībnieki rosina Trīs jūru iniciatīvu, kas veicinātu reģiona līdzsvarotāku attīstību un celtu kopējos ekonomikas rādītājus. Valstu reģions, kurā atrodas arī Latvija un kas savieno trīs jūras (Baltijas, Adrijas un Melno jūru), kopumā aizņem 28% Eiropas Savienības (ES) teritorijas un tajā izmitina 22% ES iedzīvotāju, taču nodrošina tikai 10% ES iekšzemes kopprodukta.
Pēc "PwC" paustā, lai gan Trīs jūru reģiona transporta infrastruktūrā ir jau ieguldīti vairāk nekā 150 miljardi eiro no ES struktūrfondiem, līdz 2025.gadam plašākajā CAE reģionā ir nepieciešami vēl 615 miljardi eiro. "PwC" un Atlantijas padomes sagatavotajā ziņojumā "The road ahead - CEE transport infrastructure dynamics" tiek aplūkotas iespējas veicināt investīcijas un pieci galvenie transporta koridori, kuriem plānota sevišķi svarīga loma Trīs jūru reģiona savienošanā. Tie ir Ziemeļjūras-Baltijas, Baltijas-Adrijas, Reinas-Donavas, Austrumu-Vidusjūras, Vidusjūras koridori. To pabeigšanai vairāk nekā 2000 projektu vēl ir nepieciešami vairāk nekā 384 miljardi eiro.
Viens no Trīs jūru iniciatīvas svarīgākajiem uzdevumiem ir izveidot efektīvu transporta infrastruktūras finansēšanas procesu, kas ļaus mazināt plaisu starp austrumiem un rietumiem - "vecās" Eiropas vidusmēra pilsoņa rīcībā ir divreiz vairāk autoceļu kilometru nekā CAE vidusmēra pilsonim. Pārskatā ir izklāstīti arī galvenie uzdevumi un iespējas, kur viena no tām ir izveidot ciešākus sakarus starp ziemeļu-dienvidu koridora valstīm, un transporta infrastruktūra ir viena no šī koridora galvenajām sastāvdaļām. Pārskatā ir aprakstīts reģiona pašreizējais infrastruktūras stāvoklis un iezīmētas "šaurākās" vietas, analizējot politiskos, normatīvos un finanšu šķēršļus, kā arī sniedzot ieteikumus attīstības veicināšanai.
"Neraugoties uz pēdējos gados panākto progresu, CAE joprojām ļoti pietrūkst efektīvas un modernas transporta infrastruktūras, kas atbalstītu mūsu izaugsmes centienus. Ņemot vērā šo trūkumu, mēs nākamajos piecos gados prognozējam CAE būvniecības tirgus izaugsmi 3,1% gadā, tādējādi apsteidzot Rietumeiropu. Lai tas notiktu, mums jāturpina piesaistīt investīcijas no publiskiem un privātiem avotiem. Mūsu reģionā ir vairāki labi piemēri privāto investoru iesaistei svarīgos transporta infrastruktūras projektos. Taču CAE joprojām tiek uztverts kā investīcijām riskantāks reģions par Rietumeiropu, tādēļ visiem ir jāsadarbojas, lai piedāvātu labi izstrādātus projektus ar līdzsvarotu riska un peļņas attiecību. Tas ir būtiski visām reģiona valstīm, un tādas iniciatīvas kā Trīs jūru iniciatīva investoriem var sniegt papildu pārliecību, demonstrējot vienotu redzējumu un politisko gribu, lai īstenotu nozīmīgus projektus," klāstīja "PwC" partnere un reģiona kapitālprojektu un infrastruktūras līdere Agņeška Gajevska.
Attiecīgā pētījuma tapšanā ir piedalījusies arī Latvijas puse, kas apstiprina valsts nepieciešamību efektīvi iekļauties kopējā Eiropas tīklā, kā arī spēju raudzīties plašāk - tālākā nākotnē.
"Lai mēs būtu konkurētspējīgi, nepieciešams iekļauties kopējā transporta tīklā - attīstīt un uzturēt labā stāvoklī savu dzelzceļu, ceļus un jūras ceļus, kā arī ap šiem ceļiem esošo infrastruktūru. Latvijā jau šobrīd ir realizēti ievērojami infrastruktūras attīstības projekti, piemēram, Rīgas lidosta, kas ir nozīmīgs gaisa satiksmes centrs un Dienvidu tilts, kas arvien vairāk tiek izmantots Pierīgas reģiona satiksmē. Esam drosmīgi uzsākuši lielāko un sarežģītāko transporta infrastruktūras projektu Eiropas Savienības vēsturē - "Rail Baltica"," skaidroja "PwC" biznesa vadības konsultāciju vadītāja Baiba Apine.
Pēc viņas teiktā, pētījums apliecina, ka vienkāršo projektu laiks ir beidzies, nākotnē tie kļūs arvien sarežģītāki - to veicina tehnoloģiju izmaiņas, prasības pēc augstākas darba efektivitātes un caurspīdīguma, lēmumu pieņemšanā arvien vairāk tiek iesaistītas puses ar dažādiem viedokļiem, kā arī lielāka finansētāju sagaidāmā atdeve no katra ieguldītā eiro.
Trīs jūru iniciatīvas mērķis ir radīt platformu CAE integrācijai un solidaritātei ES ietvaros, stiprinot politiskās saites, veicinot starpvalstu sadarbību un īstenojot lielus reģionālos projektus, kas stimulēs ilgtspējīgu ekonomisko izaugsmi. Šī iniciatīva aptver 12 ES dalībvalstis starp Baltijas jūru, Adrijas jūru un Melno jūru.