Aptauja: 81% iedzīvotāju zina par iespēju izvēlēties savu elektroenerģijas tirgotāju
Rīga, 15.sept., LETA. Latvijā cilvēki labi zina par iespējām brīvi izvēlēties tirgotāju un tarifu elektroenerģijas tirgū - 81% no aptaujātajiem ir informēti par iespēju izvēlēties savu elektrības tirgotāju, liecina AS "Latvenergo" elektroenerģijas tirdzniecības zīmola "Elektrum" sadarbībā ar SKDS veiktā aptauja.
Augsts ir arī kopējās informētības līmenis par elektroenerģijas tirgu - 63%.
Klientiem ir ļoti laba izpratne arī par atsevišķiem tirgus aspektiem - rēķiniem un fiksētā vai biržas tarifa izvēli un citiem. Īpaši aktīvi un zinoši ir cilvēki ar augstāko izglītību un augstiem ienākumiem, savukārt maksājumus un patēriņu labāk pārzina sievietes.
Augsto informētības līmeni apstiprina kopējā izpratne par dažādiem tirgus aspektiem - piemēram, no visiem aptaujātajiem 81% zina, ka var brīvi izvēlēties savu tirgotāju. Savukārt mainoties būtiskākajai sastāvdaļai - rēķinam, kas bija viena gala summa, - lietotāji zina (73%), ka tagad tas sastāv no vairākām sastāvdaļām. Tāpat klienti zina par brīvām iespējām mainīt un izvēlēties sev labākos tarifus (71%) un vairāk nekā puse zina, ka elektroenerģiju var pirkt gan pēc fiksētiem, gan biržas tarifiem.
"Elektroenerģijas tirgū arvien pieaug konkurence un līdz ar to arī cīņa par klientiem. Tomēr sabiedrības informētība, ko apliecina šī aptauja - ka klienti zina gan par tirgotāju, gan tarifu plānu izvēles iespēju, - ļauj viņiem izraudzīties sev vēlamāko variantu gan no cenu, gan no pakalpojuma drošuma viedokļa. Mums vienmēr ir bijis svarīgi, un esam to arī publiski uzsvēruši, ka informētība par tirgu ir tā sekmīgs darbības pamats, - mēs redzam, ka tirgus kļūst arvien aktīvāks, tātad arī lietotāji ir informēti. No "Elektrum" viedokļa esam gandarīti, ka līdz ar augstu informētību esam arī klientu primārā izvēle pat pieaugošas konkurences vidē," komentē "Latvenergo" Mārketinga un klientu apkalpošanas direktore Solvita Linde.
"Komunālo izmaksu veidošanās principi nav tas, ko sabiedrība ikdienā visvairāk apcer vai zina - galvenais, kas cilvēkus interesē, ir - cik kas kopumā maksā. No šī viedokļa vairums lietotāju nebūt nezina visas komponentes, kas veido, piemēram, ūdens cenu. Tomēr, kā rāda pētījums, situācija ar elektrību atšķiras - liela daļa tās patērētāju zina ne tikai to, cik, bet arī to, kam, kāpēc un par ko jāmaksā. Lai arī maksājumi par elektrību nav lielākā izdevumu daļa mājsaimniecībā, tieši elektroenerģijas tirgus atvēršana un tā noteiktās aktivitātes ir radījušas situāciju, ka elektrības cenas veidošanās un pakalpojuma nodrošināšanas principus mājsaimniecības ir apguvušas salīdzinoši labi," norāda sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS vadītājs Arnis Kaktiņš.
Tirgotāja izvēlē klientiem svarīgākais faktors vienlīdz visās vecuma grupās ir elektrības cena (93%), savukārt jauniešiem un iedzīvotājiem līdz 44 gadiem ir svarīga klientu portāla un aplikāciju esamība, kas ļauj attālināti risināt sev būtiskus jautājumus. Klienti seko līdzi savam patēriņam un maksājumiem - 88% precīzi vai aptuveni zina, cik vidēji maksā par elektrību, un 85% precīzi vai aptuveni zina, kāds ir vidējais patēriņš.
Kopumā elektroenerģijas tirgus jautājumiem mazāk seko jaunieši līdz 24 gadiem, kā arī gados vecāki klienti, taču augstākā interese un zināšanu līmenis par elektroenerģijas tirgu ir iedzīvotājiem ar augstāko izglītību un augstiem ienākumiem. Lai arī vīriešu un sieviešu atbildes ir samērā līdzīgas, tomēr sievietes labāk nekā vīrieši pārzina maksājuma un patēriņa apjomus savā mājsaimniecībā.
Aptauju 2017.gada vasarā veica pētījumu centrs SKDS, tika aptaujāti 1003 Latvijas pastāvīgie iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem, veiktas tiešās intervijas respondentu dzīves vietās.