Apstiprina nolikumu koordinācijas padomei "Rail Baltica" projekta sniegto papildu iespēju realizēšanai Rīgā
Rīga, 7.nov., LETA. Valdība šodien apstiprināja nolikumu Ilgtspējīgas attīstības konsultatīvās koordinācijas padomei "Rail Baltica" projekta sniegto papildu iespēju realizēšanai Rīgā, aģentūra LETA uzzināja Ministru kabinetā.
Satiksmes ministrija (SM) skaidro, ka "Rail Baltica" ir Eiropas standarta platuma dzelzceļa projekts, kas aptver četras Eiropas Savienības dalībvalstis - Poliju, Lietuvu, Latviju un Igauniju. Netieši projekts aptver arī Somiju, tālākā nākotnē paredzot maršruta pagarinājumu ar savienojumu Tallina-Helsinki. Plašākā projekta jeb Globālā projekta mērķis ir savienot Baltijas valstis ar Poliju un pārējo Eiropas Savienību ar efektīvu, modernu, drošu, videi draudzīgu un tirgus prasībām atbilstošu dzelzceļa pārvadājumu sistēmu.
"Rail Baltica" projektā norisinājās metu konkurss "Rail Baltica" Rīgas dzelzceļa tilta un Rīgas centrālā multimodālā sabiedriskā transporta mezgla kompleksas apbūves iecere". Konkursa mērķis bija iegūt piemērotāko metu Rīgas centrālajam multimodālā sabiedriskā transporta mezglam un "Rail Baltica" Rīgas dzelzceļa tiltam 14 hektāru (ha) teritorijā, kura ietver Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju un uzbērumu no Dzirnavu līdz Krasta ielai, kā arī plānoto "Rail Baltica" dzelzceļa tiltu pāri Daugavai. Konkursam tika noteikta arī izpētes teritorija aptuveni 59 ha platībā, lai konkursa rezultātā iegūtu arī konkursa teritorijas kopējā ģenerālplāna attīstības priekšlikumus.
"Metu konkursa norises laikā secināts, ka veiksmīgai projekta, kā arī projekta sniegto iespēju Rīgai realizēšanai būtiski ir savlaicīgi iesaistīt kompetentās institūcijas un sadarbības partnerus, tādejādi veicinot kompleksu un harmonisku projekta ietvaros skartās teritorijas attīstību. Nepieciešamību veicināt kompleksu skatījumu gan no "Rail Baltica" projekta, gan Rīgas pilsētas, gan finanšu piesaistes un plānošanas, kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas, pilsētas plānošanas viedokļa uzsvēra arī Metu konkursa žūrija un projekta attīstītāji. (..) Konkursa darbos piedāvāto risinājumu īstenošana, īpaši saistībā ar pilsētas infrastruktūras pārveidojumiem, ir būtiski atkarīga no valsts un Rīgas pilsētas institūciju ieinteresētas sadarbības kā arī trešo pušu piekrišanas (līdzdalības). To īstenošanai turpmākajā projektēšanas procesā ieteicams izveidot integrētu pārvaldības modeli - augsta līmeņa pārinstitucionālu koordinācijas padomi," klāsta SM.
Pēc ministrijā paustā, nepieciešamību pēc iesaistīto pušu efektīvas sadarbības apliecina arī Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padome, kura turpmākajā projekta realizācijas gaitā aicina izveidot neatkarīgu, dažādas institūcijas pārstāvošu speciālistu padomi.
Pamatojoties uz augstāk minēto un ņemot vērā ekspertu un kompetento institūciju rekomendācijas, satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS) ir atbalstījis ieceri par konsultatīvas padomes "Ilgtspējīgas attīstības konsultatīvā koordinācijas padome "Rail Baltica" projekta sniegto papildu iespēju realizēšanai Rīgā" veidošanu, uzsverot, ka padome īstenos valsts, no vienas puses, un Rīgas pilsētas pašvaldības, no otras puses, sadarbību, kā arī veicinās trešo pušu līdzdalību un plānotu finanšu piesaisti.
Padome ir izveidota kā konsultatīvā institūcija, lai veicinātu saskaņotu starpresoru sadarbību sekmīgai "Rail Baltica" projekta sniegto iespēju izmantošanai saistītajās teritorijās Rīgā, kas balstīta uz katras padomē pārstāvētās iestādes kompetenci. Ievērojot minēto, Ministru kabineta noteikumu projektā paredzēts, ka padome sākotnēji risina jautājumus slēgtās sanāksmēs.
Padomei ir noteiktas tiesības sadarboties arī ar plašsaziņas līdzekļiem, kas neizslēdz iespējas sniegt informāciju par padomes sēdē rastajiem dažādiem risinājumiem, tādējādi nodrošinot sabiedrību par "Rail Baltica" projekta īstenošanas pasākumiem. Padomes uzdevums ir kompleksi analizēt situāciju saistībā ar Rīgas pilsētas un projekta integrētu attīstību un sniegt priekšlikumus atbildīgajām institūcijām, ar ko saprotamas valsts un pašvaldības institūcijas, kā arī privāto tiesību subjekti, kuru intereses var tikt skartas projektā.
Atbilstoši padomes nolikumam tās sastāvā ir vairāku pašvaldības un valsts iestāžu un uzņēmumu pārstāvji. Padomes priekšsēdētājs ir satiksmes ministrs, bet līdzpriekšsēdētājs - Rīgas domes priekšsēdētājs.