abc.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi25217
Nozares raksti1284
Ekspertu atbildes3041
KP aicina uzlabot konkurences situāciju autoceļu un inženiertehnisko būvdarbu tirgū : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

KP aicina uzlabot konkurences situāciju autoceļu un inženiertehnisko būvdarbu tirgū

KP aicina uzlabot konkurences situāciju autoceļu un inženiertehnisko būvdarbu tirgū
Rīga, 20.febr., LETA. Konkurences padome (KP) izstrādājusi priekšlikumus konkurences situācijas uzlabošanai autoceļu būvdarbu un inženiertehnisko būvdarbu tirgū. Kā aģentūrai LETA norādīja KP vecākā referente sabiedrisko attiecību jautājumos Inita Kabanova, KP aicina uzlabot publiskā sektora iepirkuma procedūras, samazināt administratīvos ierobežojumus un izveidot elektronisku iepirkumu sistēmu. Izstrādātie priekšlikumi iesniegti Ekonomikas ministrijai. Pagājušā gada beigās pabeigti trīs pēc KP pasūtījuma veikti pētījumi par konkurences situāciju autoceļu būvdarbu un inženiertehnisko būvdarbu tirgū valsts un pašvaldību iepirkumos. Pētījumu laikā konstatēts, ka minētajās nozarēs raksturīgas augstas ienākšanas barjeras jaunajiem tirgus dalībniekiem - lai uzsāktu komercdarbību, nepieciešami lieli ieguldījumi un dārga, specifiska tehnika, ko faktiski nevar izmantot citiem mērķiem, kā arī iepriekšēja pieredze līdzīgu darbu veikšanā, ko nepieciešams apliecināt, piedaloties iepirkuma procedūrā. Tāpat būtisks ierobežojošais faktors ir kvalificētu darbinieku trūkums. Pētījumos secināts, ka autoceļu un inženiertehnisko būvdarbu jomā pasūtītājam ir salīdzinoši liela vara, jo izpildītājus ir viegli mainīt, tomēr, lai saglabātos konkurence un līdz ar to arī izpildītāju motivācija piedāvāt zemākas cenas, arī pasūtītājs, kas vairumā gadījumu ir publiskais sektors, ir ieinteresēts tirgus dalībnieku konkurētspējā. KP norāda, ka minētajās jomās - autoceļu būvdarbu un inženiertehnisko būvdarbu jomā - būtisku daļu no kopējā nozares apjoma veido publiskā sektora pasūtījumi, liela daļa izstrādāto priekšlikumu attiecas tieši uz iepirkuma procedūru uzlabošanu. Lai arī secināts, ka kopumā administratīvie ierobežojumi piedalīties iepirkumos ir samazinājušies, joprojām pastāv iespējas šķēršļus mazināt, nepasliktinot iepirkumu procesa efektivitāti. KP uzskata, ka tādi uzlabojumi varētu būt iepirkuma dokumentācijas atvērta pieejamība elektroniski par minimālu samaksu vai vispār bez tās, kvalifikācijas dokumentu prasību standartizācija līdzīga profila projektiem, pretendentu reģistra izveide. Lai padarītu iepirkuma organizēšanu maksimāli izdevīgu pasūtītājam, būtu vēlams izstrādāt vienotus darbu tāmēšanas standartus, izveidot elektronisku iepirkumu sistēmu un panākt piedāvājumu iesniegšanu elektroniskā formā, kā arī ieviest mehānismus, kas radītu iespējas pasūtītājam kontrolēt būvdarbu faktiskās izmaksas, lai tās būtu atbilstošas reālajām tirgus cenām. Lai veidotu valsts politiku, kas veicina konkurenci minētajās jomās, pētījuma autori iesaka veicināt pasūtītāju veidošanos arī privātajā sektorā. Autori uzskata, ka, nododot atsevišķus infrastruktūras posmus privāto apsaimniekošanā, var radīt jaunus, efektivitātē ieinteresētus potenciālos pasūtītājus. Tāpat var pilnveidot iepirkuma uzvarētāja izvēles kritērijus, par pamatu ņemot infrastruktūras objekta prognozētās dzīvescikla izmaksas, ne tikai būvniecību - izteiktais uzsvars uz cenu kā vienīgo uzvarētāja izvēles kritēriju neveicina darbu kvalitāti un ilgtermiņā var paaugstināt pasūtītāja izmaksas. KP uzsver, ka būtu nepieciešams uzlabot pasūtītāju kompetenci darbu līgumu gatavošanā, kā arī veicināt būvniecības politikas prognozējamību un ticamu investīciju plānošanu vismaz vidējā termiņā, tādējādi ļaujot arī uzņēmējiem plānot savas investīcijas darba produktivitāti uzlabojošās tehnoloģijās. Pētījumi "Konkurences situācijas izpēte par autoceļu būvdarbiem, kas pilnībā finansēti no valsts un pašvaldību budžetiem", "Konkurences situācijas izpēte par autoceļu būvdarbiem, kuru īstenošanā piesaistīti Eiropas Struktūrfondu līdzekļi" un "Konkurences situācijas izpēte par inženiertehniskajiem būvdarbiem (valsts un pašvaldību iepirkumu ietvaros)" veikti laika periodā no 2004. līdz 2007.gadam.
Banner 280x280 Banner 280x280

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone ir uzņēmums, kas apvieno jaunākās inovācijas, augstākās kvalitātes akmens materiālus un bezgalīgas dizaina iespējas, lai palīdzētu jums izveidot jaunus interjera elementus. Uzzināsim, kas ietilpst ARI Stone piedāvājumā un kādi ir šīs sezonas jaunumi un dizaina aktualitātes!

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Izstāsti Latvijai

Kas ir ceļa servitūts? Skaidro RSU Lekt. PhD Jolanta Dinsberga: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Kas ir ceļa servitūts? Skaidro RSU Lekt. PhD Jolanta Dinsberga: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Ko darīt, ja īpašumam nav piekļuves pie ceļa? Vai var izmantot kaimiņa zemes gabalā jau esošu ceļu vai izbūvēt jaunu? Šādos gadījumos var noformēt ceļa servitūtu. Kā to izdarīt juridiski pareizi, video skaidro Rīgas Stradiņa universitātes RSU Sociālo zinātņu fakultāte docētāja, šķīrējtiesnese, juriste Ph. D. Jolanta Dinsberga, kura par šo tēmu veica promocijas darbu.