SM: Būtiski veiksmīgi realizēt Ķekavas apvedceļa projektu, lai veicinātu publiskās-privātās partnerības jomas attīstību
Rīga, 6.jūl., LETA. Latvijā ir būtiski veiksmīgi realizēt Ķekavas apvedceļa publiskās-privātās partnerības (PPP) projektu, lai veicinātu PPP jomas attīstību, ceturtdien projekta Informācijas dienā sacīja Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra vietniece Ilze Aleksandroviča.
Viņa norādīja, ka Latvija pēdējā laikā koncentrējusies uz esošās infrastruktūras sakārtošanu, taču Ķekavas apvedceļa projekts ļaus izbūvēt pavisam jaunu transporta infrastruktūru. Vienlaikus jau ilgstoši mēģināts īstenot PPP projektu transportā sektorā, piemēram, Sēnītes projektu, taču līdz šim tas nav izdevies.
Aleksandroviča uzsvēra, ka Latvijā ir svarīgi meklēt inovatīvus risinājums transporta infrastruktūras finansēšanai un Ķekavas apvedceļa projektu ir būtiski veiksmīgi realizēt un rādīt labu piemēru, lai PPP joma Latvijā varētu attīstīties.
Viņa piebilda, ka tāpēc projektā iesaistīti starptautiski konsultanti un investīciju bankas, lai varētu smelties labāko pieredzi PPP jomā.
AS "Latvijas valsts ceļi" valdes loceklis Mārtiņš Lazdovskis atzīmēja, ka Ķekavas apvedceļa projekts ir būtisks, ņemot vērā populācijas un satiksmes intensitātes pieaugumu attiecīgajā teritorijā pēdējos 15 gados. Pašreizējā satiksmes intensitāte šajā autoceļa E67/A7 posmā ir trīs reizes lielāka, nekā paredzēts.
Tāpat viņš pastāstīja, ka PPP projekta priekšrocības ir abpusēji finansiāli ieguvumi, izmaksu efektīvs risku sadalījums, kā arī jaunas infrastruktūras izbūve iecerētajā termiņā. Pēc Ķekavas apvedceļa izbūves pieaugs satiksmes ātrums, samazināsies gāzes patēriņš un ceļu satiksmes negadījuma riski.
Ķekavas apvedceļa PPP projekta iepirkumu plānots izsludināt šā gada ceturtajā ceturksnī, savukārt nākamā gada trešajā ceturksnī iecerēts izraudzīties piemērotāko kandidātu. Projektu potenciāli varētu finansēt ar Eiropas Investīciju bankas aizdevumu līdz 45% apmērā, Ziemeļu investīcijas bankas aizdevumu līdz 45% apmērā, kā arī privātā partnera ieguldījumu/subordinēto aizdevumu līdz 10% apmērā.
Vienlaikus projekts kandidē uz Eiropas Stratēģiskā investīciju fonda jeb tā sauktā Junkera plāna finansējumu. Investīciju komitejas lēmums varētu būt gaidāms jūlija vidū.
Aģentūra LETA jau rakstīja, ka valdība pērn martā atļāva sākt PPP iepirkuma procedūru Ķekavas apvedceļa būvniecībai.
Attiecīgajā projektā plānota aptuveni 17,5 kilometru valsts galvenā autoceļa A7 Rīga-Bauska-Lietuvas robeža (Grenctāle) posma apvedceļa (Ķekavas apvedceļa) izbūve ar divām braukšanas joslām katrā virzienā posmā no Rīgas robežas līdz autoceļam A5 Salaspils-Babīte (Rīgas apvedceļš) un tālāk vienu braukšanas joslu katrā virzienā līdz pieslēgumam pie autoceļa A7 Rīga-Bauska-Lietuvas robeža (Grenctāle) tā 25.kilometrā.
Partnerības iepirkuma līguma termiņš paredzēts 23 gadi no tā noslēgšanas dienas, kas ietver projektēšanas un būvniecības darbiem trīs gadus, bet apsaimniekošanai - 20 gadu. Partnerības iepirkuma līguma plānotā līgumcena noteikta 160,606 miljonu eiro apmērā bez pievienotās vērtības nodokļa.
Eiropas Investīciju banka izteikusi gatavību nodrošināt 50% no projektam nepieciešamajiem līdzekļiem aizdevuma veidā.