abc.lv skaitļos

Lietotāji online55
Aktīvie uzņēmumi25216
Nozares raksti1279
Ekspertu atbildes3041
Ceļu būvētāji: Problēmas rada zemākās cenas princips, nevis kvalifikācija : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Ceļu būvētāji: Problēmas rada zemākās cenas princips, nevis kvalifikācija

Ceļu būvētāji: Problēmas rada zemākās cenas princips, nevis kvalifikācija
Rīga, 20.apr., NOZARE.LV. Problēmas Latvijas ceļu būvē rada Iepirkumu likumā noteiktais kritērijs par zemāko cenu, nevis ceļu būvētāju kvalifikācija, atzina biznesa portāla "Nozare.lv" aptaujātie ceļu būves nozares pārstāvji. "Ceļu būve sākas ar iepirkumu procesu, un, kamēr AS "Latvijas valsts ceļi" (LVC) augstākās amatpersonas publiski priecāsies, ka patlaban ceļus var uzbūvēt četras reizes lētāk nekā iepriekšējos gados, mēs arī dabūsim četras reizes nekvalitatīvākus ceļus," sacīja ceļu būves firmas "Binders" rīkotājdirektors Aigars Sēja. Viņš uzskata, ka, piesaucot konkurences ierobežošanas riskus, LVC patlaban ļauj iepirkumos piedalīties visiem, kas vien var kaut kur salasīt vairāk vai mazāk atbilstošu tehniku, kas prot piesaistīt pāris speciālistu un kas piedāvā dempinga cenu. Netiek vērtēta ne viņu kvalifikācija, ne iepriekšējā pieredze. "Un LVC mierīgu sirdi atdod būvēt objektus šādiem "ceļu būvētājiem", jo ir taču izpildīts galvenais nosacījums - lētākā cena. Un tas nekas, ka pēc tam šie "ceļu būvētāji" sāk pieprasīt nomainīt materiālus, krāpjas ar kvalitātes kritēriju izpildi, nemaksā nodokļus, atceras, ka tāmē nav iekļāvuši būtiskas pozīcijas. Un rezultāts ir tieši tāds, kādu varam sagaidīt no vislētākā piedāvājuma - nekvalitatīvs ceļš. Un mēs, būvnieki, nesaprotam, kāpēc organizācijā, kas nodarbina tik daudz speciālistu, neviens pat nenorāda uz šādu risku. Uzskatām, ka galvenā problēma slēpjas nemākulīgi un neprofesionāli rīkotajos iepirkumu konkursos," skaidroja Sēja. Nedrīkst aizmirst, ka ceļu būve ir arī ģeoloģija, ceļa projektēšana, protams, arī būvniecība, būvuzraudzība, uzturēšana, apsaimniekošana un, kas ir tikpat būtiski šajā ķēdē, - arī ceļu būvei piešķirtā finansējuma administrēšana valsts mērogā, kā arī nozares politikas izkopšana un attīstīšana, tostarp arī kvalitātes kritērijiem. Bet dalīt un administrēt savukārt var to, kas ir, uzsvēra Sēja. "Ja atvēlētie līdzekļi infrastruktūras objektu būvniecībai ir tādi kā Latvijā, kvalifikāciju var zaudēt ne tikai ceļu būvētājs, bet visi šai ķēdē iesaistītie. Tieši ceļu būvētāji ir tie, kuri vislabāk apzinās savus riskus šajā situācijā, arī risku zaudēt kvalifikāciju un iepriekšējos gados ieguldītās investīcijas jaunās tehnoloģijās, tehnikas iekārtās, speciālistu komandas stiprināšanā u.c. pozīcijās. Un tāpēc neviens sevi cienošs ceļu būvētājs patlaban nesēž rokas klēpī salicis un nevaimanā, bet gan aktīvi strādā ārvalstu tirgu apguvē," sacīja Sēja. Latvijas Ceļu būvētāju biedrības izpilddirektors Zigmārs Brunavs arī atzina, ka bieži vien ceļu būvniecības kvalitāti ietekmē Iepirkumu likumā noteiktais kritērijs par zemāko cenu. "Visiem ir skaidrs, ka vajadzētu iet prom no zemākās cenas principa, taču nav skaidrs, kādiem ir jābūt maksimāli objektīvākiem kritērijiem, lai kvalificēti, nodokļus maksājoši, ilglaicīgi būvnieki tiktu objektīvi izvērtēti un konkursos uzvarētu visatbilstošākais piedāvājums," sacīja Brunavs. Viņš uzskata, ka patlaban Saeimā trešajā lasījumā esošajā Iepirkumu likumā šādas izmaiņas veikt nebūs iespējams. "Būtu jāmaina iepirkumu procedūras filozofija, lai iepirkumu formulā daudz mazāks īpatsvars būtu cenai, bet lielāks kvalitātei un kvalifikācijai, taču priekšlikumi, kā to izdarīt praktiski, vēl nav noformulējušies," sacīja Brunavs. AS "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) Ražošanas pārvaldes direktors Gints Alberiņš informēja, ka LVC pasūtījumos lielākā daļa būvdarbu tiek veikti pēc gataviem būvprojektiem, kuros ir detalizēti noteiktas visas prasības izpildāmiem būvdarbiem. Jau kopš 2001.gada ir apstiprinātas vienotas prasības svarīgākajiem būvdarbiem. "Mūsu Iepirkuma likums, līdzīgi kā citās Eiropas valstīs, paredz divas galvenās uzvarētāja noteikšanas metodes: zemākā cena un saimnieciski izdevīgākais piedāvājums. Neviena no šīm metodēm neprasa ignorēt kvalitāti vai citas pasūtītājam būtiskas vērtības. Zemākās cenas gadījumā pasūtītājam jānosaka kvalifikācijas latiņas augstums un līgums jāslēdz ar to pretendentu - no tiem, kas pārvarējuši kvalifikācijas līmeni, - kurš piedāvājis zemāko cenu," skaidroja Alberiņš. "Ja būvdarbus pasūta pēc pasūtītāja projekta, kurā ir detalizēti aprakstītas visas tehniskās prasības, tad nav daudz tāda, ko pretendenti varētu piedāvāt papildus un kam pasūtītājs nolikumā varētu noteikt naudas izteiksmē mērāmu saimniecisku izdevīgumu, lai varētu iepirkumā izvēlēties saimnieciski izdevīgāko piedāvājumu. Visi pretendenti parasti piedāvā veikt darbu atbilstošā kvalitātē," sacīja Alberiņš. Viņš uzsvēra, ka LVC savos pasūtījumos panāk kvalitāti, pilnveidojot līgumus, lai izpildītājs būtu pēc iespējas motivētāks strādāt labā kvalitātē. "Tas nav vienas dienas darbs, bet nepārtraukts process un spēkā esošās likuma normas netraucē pieprasīt labu kvalitāti. Riska grupa ir pretendenti, kas pirmo reizi piedalās mūsu līgumos, jo tie parasti neievērtē visus ar ceļu būves specifiku vai Latvijas nacionālās likumdošanas īpatnībām saistītos riskus, gatavojot savu piedāvājumu," skaidroja Alberiņš. Jau ziņots, ka 14.aprīlī Saeimas Pieprasījumu komisijas sēdē LVC valdes priekšsēdētājs Ivars Pāže sacīja, ka sliktajā autoceļu stāvoklī Latvijā ir vainojams finansējuma trūkums un būvnieku zemā kvalifikācija, kuri atšķirībā no lietuviešiem ne padomju laikā, ne vēlākajos gados neiemācījās būvēt kvalitatīvus autoceļus. Ceļu būvniecības firmas, savstarpēji asi konkurējot par pasūtījumiem, reizēm piedāvājot dempinga cenas, par kurām nav iespējams uzbūvēt kvalitatīvu autoceļu, līdz astoņiem mēnešiem apstrīdot konkursu rezultātus, rezultātā aizkavējas ceļu būvniecība un Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzekļu apgūšana, sacīja Pāže. "Treknajos" gados, kad ceļu būves cenas bijušas nepamatoti sadārdzinātas, katra ceļu būves firma esot iegādājusies savu kvalitātes laboratoriju un pasūtītājam nākoties gadiem tiesāties, lai novērstu autoceļu būvē konstatētos defektus. Pāže piebilda, ka tagad ceļus var būvēt divas reizes lētāk nekā pirms diviem gadiem un četras reizes lētāk nekā pirms četriem gadiem. Tiesa, Latvijas autoceļu būvnieki sākuši piedalīties arī Lietuvas, Igaunijas un Polijas izsludinātajos ceļu būves konkursos. "Tad jau drīz Lietuvā un Polijā autoceļi būs tikpat bedraini kā Latvijā," rezignēti konstatēja deputāti.
Banner 280x280

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone ir uzņēmums, kas apvieno jaunākās inovācijas, augstākās kvalitātes akmens materiālus un bezgalīgas dizaina iespējas, lai palīdzētu jums izveidot jaunus interjera elementus. Uzzināsim, kas ietilpst ARI Stone piedāvājumā un kādi ir šīs sezonas jaunumi un dizaina aktualitātes!

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Izstāsti Latvijai