abc.lv skaitļos

Lietotāji online42
Aktīvie uzņēmumi26471
Nozares raksti2312
Ekspertu atbildes3041
Šogad ceļu būvniekiem draud bankroti : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Šogad ceļu būvniekiem draud bankroti

Šogad ceļu būvniekiem draud bankroti
"Latvijas Valsts ceļu" (LVC) iepirkumu skaits šogad sarucis līdz 17 iepirkumiem par 99,65 miljoniem latu. Pirms budžeta apstiprināšanas bija plānoti 86 iepirkumi par 145,21 miljonu latu, līdz ar to plānoto iepirkumu pakete sarukusi par 69 iepirkumiem. Tāpat jaunais iepirkumu plāns liecina, ka iepriekš nebija plānoti, bet tagad nākuši klāt deviņi iepirkumi, kuri iecerēti Eiropas Reģionālā attīstības fonda (ERAF) līdzekļu apguvei. Līdz ar to 100% no valsts budžeta šogad tiks finansēti tikai astoņi iepirkumi, kuru kopējā summa paredzēta 37,41 miljons latu. Vēl 62,24 miljonu latu vērtībā paredzēti ERAF līdzfinansētie projekti, no kuriem 85% finansē ERAF, bet no valsts budžeta jāsedz 15%, raksta "Dienas Bizness".

Minētajās summās iekļauta ne tikai pati būvniecība, bet arī zemju iegūšana, projektu vadība, būvuzraudzība u.c., līdz ar to pašai būvniecībai naudas būs vēl mazāk. Iepirkumu skaita samazinājuma sekas būs valsts autoceļu stāvokļa pasliktināšanās un sabrukšana, jo ceļu kvalitāte jau tagad ir ļoti slikta. Pašreizējos apstākļos situāciju ceļu būvē varētu raksturot kā visai nervozu, norāda biedrības "Latvijas ceļu būvētājs" izpilddirektors Zigmārs Brunavs. "Esam informēti par apmēram 25% finansējuma samazinājumu nozarē, bet, apzinoties, ka kuru katru dienu var pienākt vēl sliktākas ziņas, šī nervozitāte arī izpaužas." Jaunais iepirkumu plāns paredz, ka līdzekļi šogad tiks tērēti tikai valsts galveno autoceļu rekonstrukcijām, taču nevienu iepirkumu nav plānots izsludināt, piemēram, 1. un 2.šķiras ceļu periodiskai uzturēšanai, ceļu sakārtošanai novados, pilsētu tranzītielu sakārtošanai, tiltu rekonstrukcijai, kā arī satiksmes drošības uzlabošanai. Pirms valsts budžeta apstiprināšanas LVC minētajiem mērķiem bija plānojuši ievērojamu skaitu iepirkumu, taču līdz ar taupības režīmu līdzekļi netika piešķirti un šogad taupīšana notiks uz tā jau slikto Latvijas ceļu kvalitātes rēķina. "Vēl tikai pirms gada ierēdņi satraukti jautāja, vai ceļu būves nozares uzņēmumi ar savām jaudām spēs vispār paveikt visus izsolītos darbus," atgādina Brunavs, piebilstot, ka jau tad uzņēmēju atbilde bija: "Dodiet tik šurp - paveiksim!" Ceļu būvnieki ir uzaudzējuši muskuļus, taču tagad līdz ar valsts finansējuma trūkumu nav kur realizēt uzņēmumu jaudas. Savukārt LVC valdes priekšsēdētājs Tālis Straume laikrakstam paskaidroja, ka iepirkumu plānā esot arī tādi iepirkumi, kurus var uzbūvēt arī mazākie uzņēmumi, piemēram, pasūtījumi, kuru summa plānota 1-2 miljonu latu apmērā. Viņš gan atzina, ka šādi iepirkumi ir mazāk, tomēr teica: "LVC nav vienīgais pasūtītājs - ceļus pasūta arī pašvaldības. Cita problēma ir - arī pašvaldības samazina izdevumus ceļiem un samazina iepirkumu skaitu, taču ar LVC tam nav saistības." Straume atzina, ka nezina, kā rīkoties uzņēmumiem, kuri ir uz bankrota robežas, jo tas atkarīgs no katra uzņēmuma stratēģijas, tomēr, runājot par finansējumu, pieejamā budžeta nauda ir samazināta un to vairs nevar ietekmēt. SIA "Ceļu, tiltu būvnieks" valdes priekšsēdētājs Gatis Zvirbulis pastāstīja, ka, viņaprāt, iepirkumu skaita samazinājums un struktūra, kas paredz finanšu novirzīšanu pilnai rekonstrukcijai, ir tuvredzīga politika, jo, sadalot šo pašu finansējumu periodiskajai ceļu uzturēšanai, vienkāršotajai renovācijai, ieguvumu būtu daudz vairāk. "Tas būtu liels atbalsts visiem uzņēmējiem, jo palielinātu kopējo remontējamo ceļu kilometrāžu, vienlaikus ļautu nepasliktināt ceļu kopējo stāvokli valstī. Piemēram, trīs kilometri kapitālās ceļa rekonstrukcijas maksā aptuveni trīs miljonus latu, bet, veicot ceļa vienkāršoto renovāciju, par tiem pašiem trim miljoniem latu var nomainīt 60 kilometrus ceļa seguma. Tas garantē vismaz 5-7 gadu garumā šī ceļa ekspluatācijas drošību. Kopējais atvēlētais finansējums programmai ļautu ar vienkāršoto renovāciju uzlabot 2491 kilometru ceļu seguma Latvijā, izlietojot aptuveni 1,7 miljonus tonnu asfalta, aktivizējot karjeru un būvmateriālu rūpnīcu darbību, saglabājot nodarbinātību un ceļu būves nozari valstī. Savukārt tagad pie piedāvātā plāna valstī var palikt tikai daži nozares uzņēmumi, kas nozīmē, pirmkārt, cenu celšanos, otrkārt - valsts budžeta ieņēmumu būtisku samazinājumu, bankrotējot lielai daļai ceļu būves uzņēmumu." Zvirbulis arī norāda, ka šāds plāns varētu būt labs ekonomikas augšupejas gados, taču tas nav piemērots pašreizējai ekonomiskajai situācijai. Arī uzņēmuma SIA "Union Asphalttechnik" valdes priekšsēdētājs Juris Krievs norādīja, ka pašlaik labāk būtu bijis nodrošināt ceļu uzturēšanu, nevis jaunu ceļu būvniecību vai pamatīgu rekonstrukciju, jo uzturēšana un tikai ceļu virskārtas nomaiņa ļautu saglabāt ceļu kvalitāti, savukārt tagad tiek būvēti jauni ceļi, bet veco ceļu stāvoklis pasliktinās.
Banner 280x280 Banner 280x280

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Individuāli pielāgoti metāla risinājumi – Dzintars Workshop

Individuāli pielāgoti metāla risinājumi – Dzintars Workshop

Dzintars Workshop ražo dažādus metāla priekšmetus, kas pielāgoti klientu vajadzībām – pirts krāsnis, kazana krāsnis, ugunskura vietas, mēbeles un citus individuālus pasūtījumus. Uzzināsim, kā izvēlēties ugunskura vietu vai grilu, lai tas kalpotu ilgi? Ko svarīgi ņemt vērā, izvēloties pirts krāsni? 

Aktuālie piedāvājumi

ARTEVO – māksla padarīt labus logus vēl labākus

ARTEVO – māksla padarīt labus logus vēl labākus

2008. gadā REHAU prezentēja kompozītu materiālu logu profiliem RAU-FIPRO X. Lieliskās sistēmas GENEO logi un durvis atraduši vietu Latvijā daudzās ēkās, renovācijas projektos. Arī tagad REHAU turpina šo tradīciju. ARTEVO – māksla nepārtraukti attīstīt lieliskos risinājumus tālāk!

Aktualitātes

Izstāsti Latvijai

"Revonia" pazemes mājas, pirtis, pagrabi: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Vai esi kādreiz prātojis, kā dzīvoja pasaku un filmu varoņi hobiti? Tagad tas ir īstenojies! REVONIA ir realizējusi šādu pasaku/sapņu māju. "Revonia" ražo dzelzsbetona pazemes būves - mājas, pirtis, pagrabus. "Revonia" būves izceļas ar ļoti labu energoefektivitāti, jo tās tiek apbērtas ar viena metra zemes slāni, kas nodrošina visa veida aizsardzību.