Aptauja: 83% iedzīvotāju vēlētos sekot savam komunālo pakalpojumu patēriņam internetā
Vairāk nekā trīs ceturtdaļas Latvijas iedzīvotāju atzinuši, ka labprāt vēlētos tiešsaistē sekot mērījumiem, kas veido komunālos maksājumus, biznesa portālam "Nozare.lv" paziņoja sakaru kompānijas "Lattelecom" Sabiedrisko attiecību nodaļas projektu vadītāja Līga Bite.
Trīs no četriem Latvijas iedzīvotājiem ik mēnesi namu apsaimniekotājiem iesniedz skaitītāju nolasījumus par kādu no komunālajiem pakalpojumiem, un katru ceturto šāda mehāniska rādītāju nolasīšana neapmierina, liecina "Lattelecom" veiktā aptauja. 83% iedzīvotāju atzinuši, ka labprāt sekotu līdz savam komunālo pakalpojumu patēriņam internetā, un šādu vēlmi Rīgas un citu pilsētu iedzīvotāji izsaka biežāk nekā lauku reģionu iedzīvotāji.
Aptaujas dati liecina, ka cilvēki vēlas komunālo rādījumu nolasīšanu pēc iespējas automatizēt. Lielākā daļa jeb 65% iedzīvotāju atzinuši, ka vēlētos, lai viņu mājoklī tiek ieviesta centralizēta un automātiska ūdens, gāzes elektrības u.c. skaitītāju nolasīšanas sistēma.
"Likumsakarīgi, ka ekonomiski un sociāli aktīvie iedzīvotāji vēlas izmantot tehnoloģiju iespējas. Automātisku datu nolasīšanas un apkopošanas sistēmu jeb telemetriju plaši izmanto medicīnā, īpaši kardioloģijas pacientu ārstēšanā un uzraudzībā, tirdzniecības, auto un citās nozarēs. Pakāpeniski telemetrijas risinājumi kļūst pieprasīti arī Latvijā, komunālo pakalpojumu nozarei izvirzoties par celmlauzi. Uzskatu, ka pēc pieciem gadiem Latvijas iedzīvotāji uz lapiņām, kas ik mēnesi jāiesniedz nama apsaimniekotājam, raudzīsies kā uz vēsturi, analizējot savus komunālo pakalpojumu datus internetā - līdzīgi kā kalkulatori nomainījuši skaitīkļus, padarot cilvēku ikdienu vienkāršāku un izslēdzot cilvēciskās kļūdas faktoru," jaunākās tendences komunālo mērījumu jomā raksturo "Lattelecom" Biznesa klientu daļas direktors Gusts Muzikants.
Rīgas (85%) un citu Latvijas pilsētu (73%) iedzīvotājiem biežāk nekā lauku iedzīvotājiem (57%) namu apsaimniekotājam jāiesniedz ikmēneša skaitītāju nolasījumi. Pilsētu iedzīvotāji arī ir neapmierinātākie par šādas aktivitātes nepieciešamību. Vīrieši ir vairāk gatavi uzticēties tehnoloģijām un biežāk nekā sievietes (73% pret 59%) vēlētos mājoklī ieviest centralizētu un automātisku komunālo pakalpojumu skaitītāju nolasīšanas sistēmu.
Centralizētu un automatizētu datu nolasīšanu un pārsūtīšanu elektroniskai datu apstrādei nodrošina telemetrijas pakalpojums. Tas sniedz iespēju automātiski nolasīt ūdens un apkures patēriņu dzīvoklī, ēkas pagrabā vai infrastruktūras mezglos, kā arī ļauj veikt ūdens spiediena mērījumus, temperatūras un mitruma rādījumu nolasi. Līdz ar jūliju "Lattelecom" telemetrijas pakalpojumus sāks piedāvāt namu apsaimniekotājiem.
Jau ziņots, ka "Lattelecom" skaitītāju telemetrijas rādījumu nolasīšanas pakalpojumus iecerējuši iedalīt trīs līmeņos. Pirmkārt, tā būtu jauno skaitītāju un pārraides sistēmu uzstādīšana mājām, otrkārt, šādu skaitītāju uzstādīšana dzīvokļos un, treškārt, maksājumu sistēmas izveide, kur komunālie maksājumi pievienoti esošajiem "Lattelecom" rēķiniem.
Kā hipotētisku ceturto soli telemetrijas nolasīšanas sistēmā Muzikants nosaucis potenciālu sadarbību ar kompāniju "Draugiem.lv", kas jau labu laiku strādājot pie dažādiem viedā mājokļa risinājumiem. Kā vienu no iespējamajiem variantiem viņš nosauca sensoru sistēmu, kas uzmana, vai senioriem, kas dzīvo vienatnē, nav noticis kas nelāgs. To varētu piefiksēt, piemēram, ja dienas laikā netiek ne reizi atvērts ledusskapis vai izmantota kāda cita ikdienišķa ierīce. "Lattelecom" izveidotā sistēma spēj uztvert un apkopot ne tikai komunālo pakalpojumu telemetriju, bet arī teju jebkura veida sensoru datus.
Rīga, 2.jūl., NOZARE.LV.
Foto:Stock.XCHING