Aptauja: Latvijas iedzīvotāji biznesu visbiežāk plāno sākt tirdzniecības, pakalpojumu un būvniecības jomā
Rīga, 20.jūn., LETA. Latvijas iedzīvotāji biznesu visbiežāk plāno sākt tirdzniecības, pakalpojumu un būvniecības jomā, aģentūrai LETA pavēstīja "Swedbank" mediju attiecību vadītāja Kristīne Jakubovska, atsaucoties uz bankas veiktās aptaujas datiem.
Viņa informēja, ka aptaujā par biznesa sākšanas plāniem 20% respondentu kā potenciālo uzņēmējdarbības nozari minējuši tirdzniecību, 12% - pakalpojumus, bet 11% - būvniecību.
Jakubovska piebilda, ka līdzīgā iedzīvotāju aptaujā 2012.gadā Latvijas iedzīvotāji visbiežāk kā potenciālās uzņēmējdarbības nozares minēja kultūru, mākslu un izklaidi (14%), tirdzniecību (13%), kā arī tūrismu, viesnīcas un ēdināšanu (12%). Salīdzinot aptaujās iegūtos datus, lielākais intereses kritums veidot biznesu bijis izglītības un zinātnes jomā.
Aptaujā kopumā 17% Latvijas iedzīvotāji atzinuši, ka lolo sapni par savu biznesu tuvākajā nākotnē, tostarp konkrētus plānus izveidot uzņēmumu tuvākā gada laikā pauduši 6% Latvijas iedzīvotāju. Pēc aptaujas datiem, šī respondentu grupa būtiski biežāk apsver iespēju veidot biznesu tirdzniecības jomā, savukārt tie, kam uzņēmējdarbība ir mazliet tālākā plānā, vairāk raugās būvniecības un nekustamā īpašuma sektora virzienā.
Jakubovska atzīmēja, ka pēdējos gados augusi iedzīvotāju pārliecība par jauno uzņēmēju spēju radīt gan dzīvotspējīgas un inovatīvas biznesa idejas, gan būt pietiekami drosmīgiem, lai tās īstenotu dzīvē. Šogad uz ideju un drosmes trūkumu norādījuši 24% iedzīvotāju, kamēr 2012.gadā ideju trūkumu kā šķērsli uzņēmējdarbības sākšanai redzēja 32%, bet drosmes trūkumu - 29%.
Gatavību veidot savu biznesu aptaujā biežāk pauduši vīrieši (20%) nekā sievietes (11%). Par savu uzņēmumu domā arī gados jauni cilvēki vecumā līdz 35 gadiem (27% vecuma grupā līdz 25 gadiem; 24% vecuma grupā 25-34 gadi), kā arī respondenti ar vidēji augstiem ienākumiem 700-900 eiro (31%). Viskonkrētākie jauna biznesa izveides plāni raksturīgi cilvēkiem, kuriem jau ir savs uzņēmums vai pieredze vadītāja darbā - šajā grupā personīgā biznesa izveidi tuvākā laikā apsver 17% iedzīvotāju.
Kā galvenos šķēršļus, kas kavē uzņēmējdarbības sākšanu, Latvijas iedzīvotāji minējuši nepietiekamo kapitālu biznesa sākšanai (56%), nepiemērotu ekonomisko situāciju (40%) un zināšanu trūkumu (25%). Salīdzinot ar 2012.gadā veikto aptauju, vērojams uzlabojums kapitāla pieejamības jomā jauna biznesa uzsākšanai - ja 2012.gadā šo argumentu kā būtisku šķērsli uzņēmējdarbības sākšanai minēja 67% iedzīvotāju, 2018.gadā līdzīgi domā 56%.
"Swedbank" aptauja par biznesa sākšanas plāniem veikta 2018.gada aprīlī, sadarbībā ar "Snapshots", aptaujājot vairāk nekā 700 respondentu vecumā no 15 līdz 74 gadiem Rīgā, citās Latvijas pilsētās un reģionos. Līdzīga aptauja tika veikta 2012.gada februārī, aptaujājot vairāk nekā 1000 Latvijas iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 60 gadiem.
Pēc aktīvu apmēra "Swedbank" ir lielākā banka Latvijā.