abc.lv skaitļos

Lietotāji online9
Aktīvie uzņēmumi25214
Nozares raksti1277
Ekspertu atbildes3041
Asfaltbetona un betona kontaktvirsmu defekti un to novēršana : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Asfaltbetona un betona kontaktvirsmu defekti un to novēršana

Asfaltbetona un betona kontaktvirsmu defekti un to novēršana
50 no 250 tiltiem, kas Zviedrijā uzbūvēti pēc 1995. gada, ir sasaistes trūkumi starp blīvo mastikas segumu ar braucamo asfalta slāni un betonu. Tie izpaužas kā uzpūtumi asfalta segkārtā. Lielākoties tilti ir ar biezām betona plātnēm un platām un augstām sijām. Aizdomās tiek turēts betons, jo tajā laikā (kopš 1995. gada) mainīja tā sastāvu, lai uzlabotu stiprību un vides izturību, darot betonu blīvāku un necaurlaidīgāku. Uzpūtumi asfaltā Uzpūtumi ir pieaugoša problēma. Atvērti uzpūtumi rodas vietās, kur mastikas segumam ir salaidumi, papīra transportkārta mastikai nav kārtīgi noņemta, līmējot mastiku, virsma ir nevienādi sasildīta, betona kontaktvirsma plaisājusi, betonam ir minerālo pildvielu trūkums virskārtā, mitrums ieslēgts kontaktvirsmā un ir plāna braucamā asfalta virskārta. Tātad vaina meklējama darba kvalitātē, ko var novērst ar labāku kontroli, un arī blīvā betonā, kurā ir apgrūtināta mitruma kustība. {ABC_NEXT_ARTICLE ID=uzputumi_asfalta TEXT=[Tikai profesionāļiem: Ūdens un betona īpašības saistībā ar asfalta uzpūtumiem - kā tie rodas]} Negraujošas mērīšanas metodes IR (infrasarkanā) mērīšanas tehnika Lietojot IR kameru, var uzrādīt uzpūtumus to iesākumā – zem blīvās membrānas. Mērījumus veic pret saules sildīta asfalta seguma virspusi. Temperatūras variācijas seguma virsmā uzmēra. Siltākās vietas var nozīmēt iesākušos uzpūtumus. IR mērījums parāda momentāno stāvokli; mērīšana ar laika intervāliem rāda degradāciju. Vietas noteikšanai lieto GPS sistēmu, rezultātus analizē datorā. Sīkus uzpūtumus var atrast un salabot, taču bieza asfalta kārta apgrūtina temperatūras atšķirību mērījumus. Ultraskaņas tehnika Lai atklātu uzpūtumus, iespējams lietot ultraskaņas tehniku tāpat, kā nosaka delamināciju tērauda plātnēs. Aparāti mitruma satura noteikšanai Var iegādāties dažādus mēraparātus, pieejami arī kapacitāti mēroši aparāti. Ko var darīt, lai izvairītos no uzpūtumiem Metode ar caurlaidīgu stikla auduma kārtu zem blīvā seguma tvaika spiediena atslogošanai nav pietiekami efektīva, jo auduma kārta ir pārāk plāna. Iespējams, arī asfalts iespiedies audumā. Betona plātnes virsslānim varētu lietot betonu, kurā nav smilšu graudu frakciju, lai iegūtu betonu ar lielām porām. Šo virsslāni savienotu ar efektīviem vadiem gāzes atslogošanai ārā (lejup) no plātnes. Taču slānim ir jāiztur satiksmes slodze. Asfalts nedrīkst iespiesties porās tad, kad saulē ceļas temperatūra. Varētu arī lietot blīvu segumu, kam apakšā ir ventilētas rievas. Šim segumam nepieciešama atbilstoša satiksmes slodzes nestspēja un sasaiste, kas starp kārtām kavē slīdēšanu, ko rada bremzēšanas spēki. Iespējams mazliet paaugstināt temperatūru betona slānī tieši zem blīvās membrānas. Nepārtraukts temperatūras kritums plātnē uz leju liks ūdens tvaikam difundēt caur betonu un izkļūt ārā. Kad saulē tempetratūra paaugstinās līdz 70 oC, zem membrānas nebūs pietiekami daudz ūdens tvaika, lai radītu uzpūtumus. Elektriskie pretestības vadi, pa kuriem plūst strāva no neliela vēja ģeneratora, varētu sildīt betonu dažus centimetrus zem membrānas. Varētu sasildīt betona plātnes virsmu mazliet virs 100 oC, lai ūdens virsslānī izvārās tieši pirms mastikas asfalta blīvā seguma uzlikšanas, - tad neradīsies tvaika spiediens zem asfalta kārtas. Kad tā atdzisīs, asfalts piesūksies pie betona, jo gāze atdziestot seguma porās samazinās tilpumu. Lai neļautu ūdens tvaikam sasniegt blīvo kārtu caur betonu no apakšas, betona virsmu var impregnēt ar epoksīdu. Pirms impregnēšanas betons jāizžāvē dažu centimetru dziļumā, lai ūdens nekavētu epoksīda iesūkšanos porās. Ja gāzes spiediens rodas zem epoksīda slāņa, betona vilces stiprības pietiks, lai to izturētu. Dānijā lieto metodi ar epoksīdu, bet Zviedrijā tā nav populāra, jo ir uzskats, ka tas nelabvēlīgi ietekmē cilvēku veselību. Otrs apsvērums - ir risks, ka sasalstot betonā var rasties bojājumii, jo zem epoksīda kārtas var rasties ūdens piesātinājums. Ziemeļzviedrijā, kur ziemā uz ceļiem nekaisa sāli, lieto pašblīvējošu betonu ar tērauda šķiedrām kā deldējamo kārtu tieši virs konstrukcijas betona plātnes – bez blīvas mastikas kārtas starpā. Norvēģijā ir tilti, pār kuriem brauc tieši pa konstrukcijas betona virsmu. Uz šādiem segumiem sniega kausēšanai nedrīkst lietot sāli. Betona plātnei var lietot hlorīdu izturīgas FRP (fiber reinforced polymer) stiegras (bez blīvā seguma), kā to dara Kanādā. Autors: Ralejs Tepfers, professor emeritus "LATVIJAS BŪVNIECīBA" Nr.4
Banner 280x280

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone ir uzņēmums, kas apvieno jaunākās inovācijas, augstākās kvalitātes akmens materiālus un bezgalīgas dizaina iespējas, lai palīdzētu jums izveidot jaunus interjera elementus. Uzzināsim, kas ietilpst ARI Stone piedāvājumā un kādi ir šīs sezonas jaunumi un dizaina aktualitātes!

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Izstāsti Latvijai