Attīrīs 68 hektārus Karostas kanāla
Kopumā noslēgti trīs līgumi, kas paredz darbu veikšanu trīs Karostas kanāla sektoros - Tosmares baseinā 21 hektāra platībā, 14 hektārus plašā kanāla daļā no Tosmares baseina līdz rievsienai, kā arī 33 hektārus lielā kanāla teritorijā no Tosmares baseina līdz Oskara Kalpaka tiltam. Karostas kanāls sadalīts trīs daļās, jo, kā liecina izpētes rezultāti, dažādās kanāla daļās ir atšķirīga nogrimušo priekšmetu intensitāte. Kopējā līgumcena bez pievienotās vērtības nodokļa ir 4,8 miljoni eiro.
Karostas kanāla grunts attīrīšana no mazizmēra un lielizmēra tehnogēniem priekšmetiem jāveic, lai sagatavotu kanāla zemūdens būvlaukumu grunts attīrīšanas darbiem.
"Līgumu parakstīšana par mazizmēra un lielizmēra tehnogēno priekšmetu izcelšanu no Karostas kanāla grunts ir liels solis, lai turpinātu kanāla sanāciju un līdz 2023.gadam attīrītu arī tā grunti no vēsturiskā piesārņojuma - nogulsnēm, kuru sastāvā ir gan naftas produkti, gan smagie metāli," pēc līgumu parakstīšanas norādīja Liepājas SEZ pārvaldnieka vietnieks Jānis Lapiņš, uzsverot, ka Karostas kanāls kā svarīga un neatņemama Liepājas ostas sastāvdaļa uzmanības lokā ir jau no pagājušā gadsimta 90.gadu sākuma.
Pilnsabiedrības "GTL GT Inspekt" valdes loceklis Igors Zenins norādīja, ka viņa pārstāvētā kompānija ir pilnībā iepazinusies ar Karostas kanālu un tajā veiktās izpētes rezultātiem, bet 2006.gadā pirms "Cemex" termināļa būvniecības veikusi izpētes darbu pie Karostas kanāla 14.piestātnes. Tāpat pilnsabiedrība ir informēta par iespējamiem sprādzienbīstamiem priekšmetiem, kas varētu atrasties Karostas kanālā, bet vienīgais traucēklis darbu paveikšanai līgumos paredzēto 140 dienu laikā varētu būt spēcīgs vējš, jo gan ūdenslīdēji, gan nepieciešamā tehnika var strādāt tikai tad, ja vēja ātrums nepārsniedz 12 metrus sekundē. Priekšmetu izcelšanu no kanāla paredzēts pabeigt līdz novembra vidum.
Jau ziņots, ka 2014.gada nogalē tika īstenots Liepājas ostas Karostas kanāla izpētes pilotprojekts lielo un mazo tehnogēno priekšmetu izcelšanas tehnoloģijas noteikšanai. Pilotprojektam bija izraudzīta teritorija desmit hektāru platībā Karostas kanāla vidusdaļā, kas ir raksturīga visam kanālam, un darbus veica SIA "Jūras vējš", kas uzvarēja izsludinātajā iepirkumā. Līguma summa bija 398 322 eiro, neskaitot pievienotās vērtības nodokli.
Lai turpinātu Karostas kanāla attīrīšanu, pagājušā gada 17.decembrī Liepājas SEZ pārvalde parakstīja līgumu ar Vides un reģionālās attīstības ministriju par Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda projekta "Vēsturiski piesārņotas vietas Liepājas ostas Karostas kanāla attīrīšana, I kārta" īstenošanu. Kopējās projekta izmaksas ir 9,6 miljoni eiro, no kuriem nepilni 85% ir ES Kohēzijas fonda finansējums.
Liepājas ostas Karostas kanāls ir mākslīga būve, kas izveidota 20.gadsimta sākumā. No 1945.gada līdz 1994.gadam Karostas kanāls bija slēgta militāra teritorija, kurā atradās jūras kara flotes zemūdeņu bāze. Šo gadu laikā padomju militāro spēku darbība ir radījusi nopietnas ekoloģiskas problēmas. Karostas kanāls tika ekspluatēts, neņemot vērā negatīvo ietekmi uz apkārtējo vidi. Piemēram, kanālā tika novadītas notekas, kuru piesārņojums ar smagajiem metāliem ievērojami pārsniedza pieļaujamās normas. Smago metālu savienojumi ilgu laiku akumulējās Karostas kanāla gultnes nogulumos.
Līdz šim veiktās izpētes liecina, ka ar naftas produktiem un smagajiem metāliem ir piesārņoti aptuveni 650 000 kubikmetru Karostas kanāla gultnē atrodošos dūņu un smilšu sanesu nogulumu. Piesārņojuma koncentrācija un slāņa biezums ir lielāks kanāla austrumu daļā.
LETA
Foto: Lauris Nagliņš/LETA