"Augstsprieguma tīkls": Mūsu interesēs ir, lai "Rail Baltica" projekts uz priekšu virzās raiti
Rīga, 6.apr., LETA. Elektroenerģijas pārvades sistēmas operators AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) ir ieinteresēts raitā dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta virzībā, intervijā aģentūrai LETA teica AS "Augstsprieguma tīkls" (AST) valdes priekšsēdētājs Varis Boks.
Viņš norādīja, ka AST nākas saskarties ar "Rail Baltica" projektu, turpinot darbu pie Latvijas un Igaunijas starpsavienojuma projekta.
"Februārī parakstījām līgumu par šī projekta realizāciju, un pašlaik intensīvi notiek projektēšanas darbi. Ir jāsaskaras arī ar "Rail Baltica" projektu, jo atsevišķos posmos mūsu līnijas un dzelzceļš atradīsies vienā koridorā. Tā kā mēs esam nedaudz priekšā "Rail Baltic", ir jāmeklē kompromisi, kuri būtu optimāli abām pusēm. Mūsu interesēs ir, lai "Rail Baltica" projekts uz priekšu virzās raiti," skaidroja Boks.
Lūgts komentēt AST rīcību gadījumā, ja "Rail Baltica" projekta virzība neritētu iespējami raiti, Boks sacīja, ka AST nevarēs kavēties Latvijas un Igaunijas starpsavienojuma projekta īstenošanā, jo ir panākta vienošanās ar Igaunijas operatoru par projekta realizācijas termiņu.
"Mēs nevaram kavēties, jo arī šim projektam ir Eiropas līdzfinansējums, un mēs ar Igaunijas operatoru esam vienojušies par realizācijas termiņiem. Protams, ka mēs labāk gribētu panākt sinerģijas efektu ar "Rail Baltica"," atzina Boks.
Iepriekš jau vēstīts, kas februāra sākumā AST parakstīja līgumu ar pilnsabiedrību "EE-LV Interconnection" par projekta "Igaunijas - Latvijas trešais 330kV starpsavienojums" elektropārvades līnijas projektēšanu un izbūvi. Paredzams, ka 65% no projekta kopējām izmaksām - 74,3 miljoniem eiro - tiks segti no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu līdzekļiem.
Jaunais elektropārvades tīkla starpsavienojums ir būtisks nākotnes infrastruktūras projekts visam Baltijas jūras reģionam, kas palielinās Baltijas reģiona elektroapgādes drošumu, nodrošinās efektīvu elektroenerģijas tirgus darbību Baltijā un palielinās ražotāju konkurētspēju kā Baltijas valstu iekšienē, tā arī starp Baltijas un Ziemeļu valstīm.
Jaunā elektropārvades līnija aptuveni 20 kilometru garumā tiks būvēta no Igaunijas robežas līdz esošajam elektropārvades līnijas koridoram posmā Rūjiena-Aloja, tālāk to turpinot pa esošās līnijas koridoru gar Aloju, Limbažiem un Skulti līdz Saulkrastiem. Tālāk līnija tiks izvietota blakus topošajam "Rail Baltica" dzelzceļam, savukārt pēdējais posms divu kilometru garumā līdz TEC-2 būs paralēli plānotajai autoceļa E22 trasei.
Projektu plānots realizēt līdz 2020.gadam, kā arī tas ir iekļauts Latvijas un Eiropas elektroenerģijas pārvades sistēmas desmit gadu attīstības plānos. Latvijas pārvades sistēmas operators "Augstsprieguma tīkls" ir atbildīgs par Igaunijas-Latvijas 3.starpsavienojuma projekta realizāciju Latvijas teritorijā.
Pilnsabiedrības "EE-LV Interconnection" sastāvā ietilpst Latvijā reģistrēta SIA "Elko", Polijā reģistrēta AS "Selpol" un Igaunijā reģistrēta AS "Leonhard Weiss Energy".
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Plānots, ka pa jauno dzelzceļa līniju pasažieru vilcienu ātrums varēs sasniegt 240 kilometrus stundā, bet kravas vilcienu - 120 kilometrus stundā.
Jaunākie dati liecina, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.
Visu interviju ar Boku lasiet biznesa portāla "Nozare.lv" sadaļā "Viedokļi, intervijas": (http://nozare.lv/comments/item/133EDB4C-724D-53BD-DB1A-7DD2421CB35B/) un aģentūras LETA sadaļā LETA+ (http://www.leta.lv/plus/133EDB4C-724D-53BD-DB1A-7DD2421CB35B/).