Autoceļu būvnieku lobijs šodien akcijā deputātiem dala žagarus
Autoceļu būvnieku lobijs ceturtdien, 17.decembrī, akcijā deputātiem dalīja žagarus, jo tie ignorē Latvijas brūkošo vietējo un reģionālo autoceļu problemātiku un nevēlas uzņemties jelkādu atbildību par to savešanu kārtībā.
Kā paziņojumā medijiem norāda autoceļu būvnieku pārstāvji, pirms šī gada pēdējās Saeimas plenārsēdes vairāk nekā četrus desmitus tautas kalpu sagaidīja pārsteigums - no laukiem nācis Ziemassvētku vecītis viņiem izsniedza "šmaugus žagaru saišķus".
Nākot uz Rīgu, Ziemassvētku vecītis uz bedrainā ceļa esot pakritis, dāvanas bija izbirušas un viņam palicis tikai žagaru maiss. Tad nu viņš nolēma šos žagarus piešķirt tiem valdošās koalīcijas deputātiem, kas ne tikai nebija rūpējušies par nepieciešamo līdzekļu piešķiršanu ceļu remontiem, bet pat neuzskatīja par vajadzīgu sniegt atbildi uz aicinājumu uzņemties atbildību par kāda reģionālā ceļa vai tilta saremontēšanu.
Deputāti par žagariem gan neesot bijuši diez cik priecīgi un centušies pamukt maliņā, lai nebūtu jāsastopas ar žagaru maisa turētāju. Vienīgi deputāts Gaidis Bērziņš (VL-TB/LNNK) pauda cerību, ka nākamajā gadā ceļu remontiem naudas būs vairāk. Vecītis arī priecājās, ka vismaz vēl viens "apdāvinātais cilvēks" tomēr apzinās nepieciešamību laboties. Proti, "Vienotības" Ministru prezidenta amata kandidāte Solvita Āboltiņa (V) nesen notikušajā partijas kongresā solīja ceļiem piešķirt papildu miljardu eiro.
Lai visi tautas kalpi saņemtu, ko pelnījuši, dažas neizdalītās žagaru buntes kopā ar nogrēkojušos deputātu sarakstiem un novēlējumu tos lietot Ziemassvētku vecītis mēģināja nodot trim valdošās koalīcijas Saeimas frakcijām - "Vienotībai", ZZS un "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un brīvībai"/LNNK. Taču Saeima izrādījās neviesmīlīga, jo tās apsardze skaidroja, ka dāvanas nevarot pieņemt.
Kā ziņots, arī iepriekš biedrība "Latvijas Ceļu būvētājs" (LCB) aicināja Saeimas deputātus no runām par atbalstu ceļiem tomēr pāriet pie reāliem darbiem un atrast līdzekļus ceļu sabrukuma apturēšanai, nevis pakļaut veselu tautsaimniecības nozari iznīcībai, teikts LCB izplatītajā paziņojumā.
Biedrībai, kas apvieno Latvijas lielākos ceļubūves uzņēmumus, nav saprotami Saeimas lēmumi paaugstināt akcīzi benzīnam un dīzeļdegvielai, bet budžeta ieņēmumus no tā izmantot nevis autoceļu remontiem, bet visdažādāko nākamā gada budžeta caurumu lāpīšanai.
Kopš "Jaunā laika" valdība 2003.gadā likvidēja Autoceļu fondu, kurā savulaik tika ieskaitīta ceļu lietotāju samaksātā nauda, un līdzekļi caurskatāmi tika novirzīti autoceļiem, viss notiek citādi, norāda LCB. Nākamajā gadā autobraucēji, kas valstij septiņos dažādos nodokļos un nodevās samaksās 487 miljonus eiro, kā arī palielināto akcīzi benzīnam un dīzeļdegvielai, nevarēs cerēt uz labākiem ceļiem, to sabrukšana pat netiks apturēta, jo līdz ceļiem nonāks tikai aptuveni 23% no iekasētās naudas.
Īpašas ceļu būvētāju bažas raisa fakts, ka 2016.gada budžetā no Eiropas fondiem - no Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības fonda - reģionālajiem ceļiem un tiltiem, kam visvairāk nepieciešami remonti, ir paredzēta apaļa nulle.
Uz 2016.gada sākumu laikus neveikto darbu deficīts uz ceļiem ir sasniedzis 4,32 miljardus eiro un remontu veltīgi gaida 12 502 kilometri valsts un 42 000 kilometru pašvaldību ceļu, uzsver LCB.
LETA
Foto: Edijs Pālens/LETA