Baltijas paviljonu EXPO Japānā apmeklējuši jau 500 000 interesentu
Pasaulē lielākajā izstādē “EXPO 2025 Osaka” Japānā Baltijas paviljons, kurā tiek pārstāvēta Latvija un Lietuva, pirmo trīs mēnešu laikā uzņēmis rekordlielu apmeklētāju skaitu – pusmiljonu apmeklētāju. Līdz pat 13. oktobrim paviljona viesi var iepazīt Latviju – tās vērtības, radošumu, tradīcijas un tehnoloģiju potenciālu mūsdienīgā, inovatīvā un interaktīvā veidā.
Lāsma Līdaka, Latvijas dalības EXPO 2025 ģenerālkomisāre: “Pusgadu ilgais EXPO 2025 Osaka ir pusē, un pirmie trīs mēneši aizvadīti ļoti veiksmīgi – izdevies piesaistīt pusmiljonu apmeklētāju! Esam ļoti gandarīti, ka tik liela auditorija no Japānas un citām pasaules valstīm ir vairāk iepazinusi Latviju un Baltijas reģionu gan no kultūras un tradīciju, gan tehnoloģiju un inovāciju puses. Paviljona apmeklētāji ļoti atzinīgi novērtē radīto paviljona konceptu un to, kā Latvija kopā ar Lietuvu lēmusi sevi prezentēt – parādot ne tikai reģiona vērtības, bet arī izpratni par to, kā sevi prezentēt tieši Japānas tirgū. Liela interese ir arī no mediju puses – daudzu interviju, publikāciju un TV sižetu sasniegtā auditorija mērāma desmitos miljonu, kas ir neticams skaits Latvijas mērogam.”
No reģiona vērtībām līdz inovatīvām tehnoloģijām – pārliecinoša Latvijas reprezentācija
Paviljonā apmeklētāji tiek aizvesti sajūtu ceļojumā caur Baltijas reģionu, iepazīstinot ar tā dabu, kultūru un tradīcijām, kā arī Latvijas un Lietuvas radītajiem risinājumiem labākai nākotnei. Tā koncepts “We Are One” aicina apzināties, ka ikviens ir daļa no šīs planētas, kas vienlaicīgi ir gan privilēģija, gan arī atbildība to nosargāt nākamajām paaudzēm. Lai tam pievērstu uzmanību, paviljona centrā ir unikāla instalācija ar kondensācijas tehnoloģiju – interaktīva stikla siena “Kizuna”, kas tulkojumā no japāņu valodas nozīmē – cieša, emocionāla saikne. Unikāla sienas tehnoloģija rada kondensācijas efektu, ļaujot ikvienam uz tās atstāt ziņojumu, kas izgaist pāris minūšu laikā, aicinot aizdomāties par katra rīcību un ietekmi uz planētu.
Katrs viesis var iepazīties arī ar unikālu dabas aptieku – 300 augu kolekciju no Baltijas pļavām, bet sensoro pieredzi nodrošina īpaši izstādei radīta Baltijas dabas smarža un mūzika apvienojumā ar mūsu reģiona dabas skaņām. Tāpat ikvienam ir iespēja simboliski piedalīties meža stādīšanā Baltijā. Katrs digitāli iestādītais koks faktiski arī tiek iestādīts Latvijā un Lietuvā šim nolūkam speciāli izveidotos mežos Tērvetē un Jonišķos. Šobrīd jau vairāk nekā 200 000 paviljona apmeklētāji ir kļuvuši par Baltijas reģiona koku krustvecākiem.
Japāņu viesi: “Šī vieta atspoguļo mūsu garu”
Paviljona apmeklētājs, japānis Hisaši (Hisashi), atzīst, ka paviljons viņu uzrunājis ar savu īpašo noskaņu un saskaņu ar Japānas estētiku: “Man ļoti patīk šīs vietas enerģija – mierpilnā atmosfēra, gaisma, dabas smarža. Šeit ir pavisam cita sajūta nekā citos paviljonos. Šī ir vieta, kas patiesi atbilst japāņu garam.”
Savukārt japāniete Naoko īpaši novērtē ekspozīciju ar augiem no Baltijas pļavām: “Visvairāk man patika augu izstāde no Baltijas pļavām. Tur apskatāmi ap 300 augiem, un katrs no tiem ir unikāls. Augi ir ļoti skaisti, un es nemaz nezināju, ka tiem ir tik daudz ārstniecisku īpašību un daudzveidīgu pielietojumu. Mani patiešām sajūsmina, cik cieša saikne Latvijai un Lietuvai ir ar dabu – man tas ļoti patīk.”
Apmeklētājs Takaši (Takashi) ir sajūsmā par paviljona interaktīvajiem elementiem: “Baltijas paviljons mani patīkami pārsteidza – viss bija daudz iespaidīgāk nekā gaidīju. Zaļā Kizuna siena bija vienkārši pārsteidzoša – neko tādu savā dzīvē vēl nebiju redzējis. Man bija liels prieks uz tās zīmēt un kopā ar bērnu piedalīties spēlēs. Arī koku stādīšanas iniciatīva ir ļoti skaista ideja – esmu kļuvis par koka krusttēvu. Tagad man ir vēl viens iemesls apciemot Latviju.”
No puzuru meistarošanas līdz Dziesmu un deju svētkiem – japāņi sajūsmā par latviešu tradīcijām
Lai autentiskā un mūsdienīgā veidā japāņus iepazīstinātu ar Latvijas kultūru un tradīcijām, paviljonā tiek organizēti dažādi tematiskie pasākumi un meistarklases. Līdz šim japāņus īpaši sajūsmināja iespēja iepazīt latviešu pirts tradīcijas un piedzīvot daļu no pirtī iešanas rituāla, kā arī piedalīties Jāņu svinēšanā. Tāpat paviljona viesi ļoti atzinīgi novērtēja aktivitātes, kurās varēja praktiski iesaistīties – piemēram, iemēģināt roku veiklību grozu un ziedu vainagu pīšanā, puzuru veidošanā. Ar ļoti krāšņu programmu tika atzīmēta Latvijas nacionālā diena, kas ir katras valsts nozīmīgākais notikums Expo laikā. Pasākuma kulminācija bija svētku gājiens un īpašs koncerts, kas tapis, iedvesmojoties no Dziesmu un deju svētku tradīcijām.
Straujāka ekonomiskā sadarbība ar Japānu – Latvijas tirdzniecības misijas nes pirmos rezultātus
Latvijas uzņēmumi līdz šim izmantojuši iespēju tikt reprezentēti Baltijas paviljonā esošajā digitālajā katalogā, kā arī piedalījušies Expo tematisko nedēļu organizētajos pasākumos. Tāpat ekonomisko mērķu sasniegšanai ir izveidota biznesa programma Japānā, kas uzņēmumiem ļauj piedalīties dažādu nozaru izstādēs un pasākumos. Līdz šim lielākā un nozīmīgākā Latvijas tirdzniecības misija Japānā, kurā piedalījās valsts amatpersonas un 36 Latvijas uzņēmumu pārstāvji, noritēja Latvijas nacionālās dienas ietvaros. Tirdzniecības misijas laikā tika aizvadītas augsta līmeņa tikšanās Tokijā un Osakā, kā arī noslēgti četri sadarbības līgumi enerģētikas, finanšu tehnoloģiju un starptautiskās tirdzniecības jomās.