Biedrības aicina "Rail Baltica" iekļaut topošās valdības prioritāro darbu sarakstā
Rīga, 8.nov., LETA. Vairāku biedrību pārstāvji aicina iekļaut dzelzceļa projektu "Rail Baltica" topošās valdības prioritāro darbu sarakstā, kā arī nodrošināt valsts un Rīgas domes līdzfinansējumu ar "Rail Baltica" saistīto publiskās infrastruktūras un labiekārtojuma projektu realizācijai, aģentūru LETA informēja biedrības "Latvijas Teritoriālplānotāju asociācijas" valdes priekšsēdētājs Andis Kublačovs.
Deviņas NVO - "Latvijas Teritoriālplānotāju asociācija", "Latvijas Arhitektu savienība", Nacionālā arhitektūras padome, biedrība "Urban Institute", "Latvijas Ainavu arhitektu asociācija", biedrība "Pilsēta cilvēkiem", "Nacionālā nekustamo īpašumu attīstītāju alianse", biedrība "Free Riga" un "Rīgas Apkaimju alianse" - šodien nosūtījušas atklātu vēstuli Valsts prezidentam Raimondam Vējonim, visām Saeimā ievēlētajām politiskajām partijām, Rīgas domes priekšsēdētājam Nilam Ušakovam (S), kā arī Satiksmes ministrijas (SM) un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts sekretāriem.
Biedrības vēstulē paudušas atbalstu "Rail Baltica" projekta realizācijai un aicina amatpersonas atbalstīt NVO nostāju, apņemoties iekļaut "Rail Baltica" topošās valdības prioritāro darbu sarakstā jeb valdības deklarācijā un Ministru prezidentam uzņemties tiešu atbildību par Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas pārbūves projekta pārraudzību. Tāpat tiek aicināts nodrošināt Latvijas valsts un Rīgas domes līdzfinansējumu nākamajā plānošanas periodā (no 2020.gada) "Rail Baltica" un ar to saistīto publiskās infrastruktūras un labiekārtojuma projektu realizācijai, kā arī piesaistīt privāto līdzfinansējumu Rīgas centrālās stacijas apkārtnes pārveidei, neaprobežojoties tikai ar jauna sliežu savienojuma un daļēju stacijas pārbūves risinājumu. Turklāt biedrības rosina iesaistīt lēmumu pieņemšanā profesionālās biedrības, NVO un to deleģētos pārstāvjus, izmantojot teritorijas lokālplānojumu kā vienošanās platformu.
"Rail Baltica" ātrgaitas dzelzceļa līnijas izbūve ir svarīgākais 21.gadsimta infrastruktūras projekts Latvijā. Tas savienos Latviju ar pārējo Eiropu, padarīs Rīgu par Baltijas centrālo transporta mezglu un dos jaunas attīstības iespējas tādām Rīgas apkaimēm kā Maskavas forštatei, Torņakalnam un Rīgas centram," rakstīts atklātajā vēstulē.
Biedrība norāda, ka būtiskākie tiešie projekta ieguvumi būs Rīgas-Baltijas centrālais pasažieru transporta mezgls - savienojums ar Tallinu un Viļņu, starptautisko lidostu "Rīga", pārējo Latvijas dzelzceļa sistēmu, Rīgas starptautisko autoostu, kā arī Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta maršrutiem. Tāpat, biedrību ieskatā, būtiska ir Rīgas centra pārveidošana - jauns, ērts un mūsdienīgs multimodālais transporta mezgls, aptverot gan dzelzceļa stacijas, gan autoostas, gan citu pārvietošanās veidu (gājēji, velotransports, taksometri, piegādes transports, privātais autotransports, stāvvietas) funkcijas, Vecrīgas un Maskavas forštates savienošana, kvalitatīva publiskā ārtelpa, Centrāltirgus apkārtnes attīstība, Daugavas kreisā krasta izglītības un inovāciju teritorijas savienojumi.
Vēstulē kā nozīmīgs projekta ieguvums norādīta arī Latvijas reģionu attīstība - reģionālā pasažieru satiksme un jaunas industriālās zonas ražotnēm un loģistikai Bauskā, Iecavā, Ķekavā, Mārupē, Salaspilī Vangažos, Skultē, Salacgrīvā un citur.
"Latvijas valsts uzdevums ir maksimāli izmantot šī projekta sniegtās iespējas visas Latvijas un Rīgas pilsētas kā Ziemeļeiropas metropoles attīstībai, tai skaitā nodrošinot pēc iespējas ātrāku "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas un ar to saistīto projektu realizāciju sociāli atbildīgi un atbilstoši sabiedrības interesēm. Vienlaikus vēlamies norādīt, ka vērienīgā Rīgas centrālās dzelzceļa stacijas pārbūves iecere, dzelzceļa savienojums ar lidostu, jaunu pasažieru vilcienu iepirkums un jauni autobusu reģionālo pārvadājumu līgumi rada visu nepieciešamo pamatu, lai beidzot Latvijā iedarbinātu dzelzceļa pasažieru pārvadājumus kā iedzīvotāju mobilitātes pamatu - būtiski samazinot transporta izmaksas, automašīnu sastrēgumus un gaisa piesārņojumu," pauž biedrības.
Jau ziņots, ka "Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm. Baltijas valstīs plānots izbūvēt jaunu, 870 kilometru garu Eiropas sliežu platuma (1435 mm) dzelzceļa līniju ar maksimālo ātrumu 240 kilometri stundā.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.
Pašreiz "Rail Baltica" kopuzņēmums AS "RB Rail" ir sācis otro kārtu iepirkumam par būvprojektēšanu un autoruzraudzības pakalpojumiem "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas Latvijas posmā Upeslejas-Rīga-Misa. Minētais "Rail Baltica" posms ir 56 kilometrus garš, šķērso piecas pašvaldības un sastāv no trim apakšposmiem: Upeslejas-Rīgas Centrālā stacija, Torņakalns-Imanta un Rīgas lidosta-Misa. Tas ir viens no sarežģītākajiem posmiem, jo šķērso blīvi apdzīvotas teritorijas un iekļauj vienīgo "Rail Baltica" dzelzceļa līnijas tuneli. Turklāt tas savieno "Rail Baltica" starptautiskās pasažieru stacijas Rīgas Centrālajā stacijā un starptautiskajā lidostā "Rīga".
"RB Rail" ir daudznacionāls Igaunijas, Latvijas un Lietuvas kopuzņēmums, kas tika izveidots, lai īstenotu "Rail Baltica" projektu - pirmo šādā mēroga infrastruktūras projektu Baltijā. "RB Rail" ir centrālais "Rail Baltica" projekta koordinators. Tā galvenie uzdevumi ir dzelzceļa projekta izstrāde, būvniecība un mārketinga aktivitāšu realizācija. Projekts paredz izbūvēt ātrvilciena dzelzceļa līnijas infrastruktūru no Tallinas līdz Lietuvas/Polijas robežai.