Būs pieejams spriedums lietā par Rīgas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas iepirkumu
Lietu apgabaltiesā rakstveida procesā sāka izskatīt jau maijā. Lieta apgabaltiesā vēlreiz nonāca pēc Augstākās tiesas (AT) Senāta 1.februāra sprieduma par tās atkārtotu izskatīšanu, jo apgabaltiesa iepriekš uzņēmuma prasību noraidīja. Līdz ar to apelācijas instancei no jauna būs jāvērtē Rīgas pašvaldības rīcība, neorganizējot publisku iepirkumu par komersantu izvēli, kuri veiks sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu, nedodot iespēju "Lobbel" pretendēt uz šādu tiesību iegūšanu.
Senātam šajā lietā jau 2011.gada nogalē vajadzēja paziņot spriedumu, tomēr Senāts nolēma tiesvedību apturēt un vērsās Satversmes tiesā (ST) ar pieteikumu izvērtēt, vai Atkritumu apsaimniekošanas likuma pārejas noteikumu 12.punkts, kas par spēkā esošiem atzīst un paredz respektēt nelikumīgus līgumus par atkritumu apsaimniekošanu, atbilst Satversmei.
Kā izriet no lietas apstākļiem, uzņēmums laikā no 2001. līdz 2006.gadam vairākkārt lūdza Rīgas domi noslēgt līgumu, kas ļautu tam sniegt sadzīves atkritumu izvešanas pakalpojumu Rīgā, bet tas dažādu iemeslu dēļ tika atteikts.
Vienlaikus Rīgas dome, nerīkojot publisku iepirkuma vai koncesijas piešķiršanas procedūru, 2004. un 2005.gadā noslēdza līgumus ar PS "Exto D", SIA "Eko Rīga", SIA "Eko Kurzeme", SIA "Cleanaway" līdz 2020.gada 31.decembrim.
Pieteicēja 2006.gadā atkārtoti lūdza Rīgas domei noteikt kārtību, kādā tā varētu piedalīties sadzīves atkritumu apsaimniekošanā un grozīt Rīgas pilsētas sadzīves atkritumu apsaimniekošanas plānu 2006.-2012.gadam, tomēr tas tika noraidīts.
Tikmēr ST šajā lietā pērn decembrī nosprieda, ka apstrīdētā norma, kas nosaka visu atkritumu apsaimniekošanas līgumu noslēgšanu bez iepirkumu procedūras, zaudēs spēku no šī gada 1.jūlija.
Apstrīdētā norma noteica, ka līdz 2005.gada 26.jūlijam pašvaldības un sadzīves atkritumu apsaimniekotāja noslēgtais līgums par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu izbeidzas līgumā noteiktajā termiņā.
Tāpat norma paredzēja, ka tad, ja pašvaldība un sadzīves atkritumu apsaimniekotājs pēc 2005.gada 26.jūlija ir noslēguši vai pagarinājuši līgumu par sadzīves atkritumu savākšanu, pārvadāšanu, pārkraušanu un uzglabāšanu, nepiemērojot normatīvos aktus par publisko iepirkumu vai neatbilstoši normatīvajiem aktiem par publisko iepirkumu, minētais līgums izbeidzams ne vēlāk kā līdz 2013.gada 1.jūlijam.
ST spriedumā konstatēja, ka tiesiskās paļāvības aizsardzība nevar būt absolūta un, ieviešot jaunu regulējumu, ir jāatrod saprātīgs līdzsvars starp atsevišķu personu tiesisko paļāvību un sabiedrības interesēm.
ST spriedumā norādīja, ka prasība piemērot publiskos iepirkumus regulējošus normatīvos aktus, slēdzot atkritumu apsaimniekošanas līgumus, bija jāievēro jau kopš 2002. gada 1.janvāra. Turklāt šādi līgumi nevarētu būt noslēgti uz laiku, kas pārsniedz likumā noteikto ierobežojumu. Kā norādīts spriedumā, prasība piemērot iepirkuma procedūru ir vērsta uz konkurences veicināšanu, valsts un pašvaldību līdzekļu efektīvu izmantošanu, iedzīvotājiem sedzamās pakalpojumu maksas samazināšanos un galarezultātā nodrošina visas sabiedrības labklājību.
Publisko iepirkumu likums nosaka, ka likuma mērķis ir nodrošināt piegādātāju brīvu konkurenci, kā arī vienlīdzīgu un taisnīgu attieksmi pret tiem, bet apstrīdētā norma paredz, ka tie piegādātāji, kas ieguvuši tiesības sniegt pakalpojumu pretēji likumam, šādas tiesības saglabā, tādējādi pieteicēja nonāk nevienlīdzīgā un netaisnīgā situācijā iepretim šās lietas trešajām personām.
Rīga, 21.nov., LETA.
Foto:Stock.XCHING