abc.lv skaitļos

Lietotāji online45
Aktīvie uzņēmumi19727
Nozares raksti778
Ekspertu atbildes2465
Būvnieki ar labu reputāciju : abc.lv

Būvnieki ar labu reputāciju

Būvnieki iepaliek
Jau trešo gadu laikraksts «Diena» un Nords Porter Novelli veido uzņēmumu Reputācijas topu. Labāko pieciniekā visus šos gadus stabili turējušies uzņēmumi Hansabanka, Latvijas Mobilais Telefons, Lido, Laima un Aldaris. Arī pārējās redzamākās vietas ieņēmuši tie uzņēmumi, kuri ražo ikdienā lietojamas preces un produktus vai sniedz katru dienu visiem nepieciešamus pakalpojumus.

Būvmateriālu ražotāji, būvniecības uzņēmumi un citi ražotāji un pakalpojumu sniedzēji, kam sakars ar abc (arhitektūra, būvmateriāli, celtniecība) nozarēm, pagaidām nespēj konkurēt ar masu patēriņa preču ražotājiem un pakalpojumu sniedzējiem, kaut arī nozare attīstās ļoti dinamiski, pat straujāk nekā daudzas citas nozares Latvijā. Iespējams, tam ir ne tikai objektīvi iemesli (ne katrs cilvēks un ne katru dienu ceļ vai remontē, bet ēd, dzer, tērē elektrību katru dienu), bet arī subjektīvi, respektīvi, tādi iemesli, kas atkarīgi no pašiem spēles dalībniekiem.
Taču veiksme vai neveiksme šajā arēnā atkarīga ne tikai no tā, vai konkrētais būvuzņēmums vai materiālu ražotājs patiešām strādā godam un pelnījis, ka sabiedrībā tiek atzīts, bet arī no tā, vai uzņēmums pratis izveidot sabiedrībā pozitīvu tēlu (imidžu), kas savukārt atkarīgs no prasmes piesaistīt sev plašsaziņas līdzekļu -drukāto un elektronisko mediju - uzmanību un vai ieguldījis līdzekļus sevis popularizēšanā. Šķiet, uzņēmums Kalnozols Celtniecība, kaut arī pēdējā laikā pārdzīvojis diezgan sarežģītu periodu savā attīstības vēsturē, tieši ar prasmi komunicēt ar sabiedrību, izmantojot mediju un reklāmas iespējas, panācis to, ka daudzo būvfirmu konkurencē, kas reģistrētas un darbojas Latvijā, reputācijas topā ir otrajā vietā, sev priekšā palaižot vienīgi Skonto Būve. Viens no paņēmieniem, ko izmantojis Kalnozols celtniecība sevis popularizēšanai - regulāri piesūtīt medijiem informāciju par savām aktivitātēm, tostarp par gūto peļņu. Kaut arī ir pamats šaubīties, vai lasītājiem bija svarīgi uzzināt, ka šī uzņēmuma peļņa vai apgrozījums gadā sasniedzis kaut kādu summu, taču fakts, ka informācija parādījās medijos, kārtējo reizi sabiedrībā nostiprināja viedokli, ka tā ir stabila un laba būvfirma. Spēkā ir princips: nav svarīgi, ko par tevi runā. Svarīgi, ka vispār par tevi runā.

Pēdējā laikā, šķiet, bija pierimušas Knauf publiskās aktivitātes, uzņēmums mazāk reklamējies un arī citādā veidā publiski mazāk atgādinājis par sevi (varētu secināt, ka arī bez reklamēšanās būvniecības buma situācijā bizness iet no rokas), taču popularitātes topā Knauf ir krietni palicies iepakaļ citam būvmateriālu ražotājam - Latvijas Finierim (topā attiecīgi 94. un 67. vieta).Latvijas Finieris ir izpelnījies cieņu, ka ir viens no retajiem Latvijas uzņēmumiem, kas eksportē savu produkciju un kļuvis par nozīmīgu spēlētāju pasaules tirgū savā nozarē.

Lielveikalu ķēdes priekšrocības
Pirmajā brīdī it kā neloģiski, ka ne tikai lielveikalu «līgā», bet arī abc nozarē kopumā reputācijas topa līderis ir uzņēmums Nelss, jo vēl nesen ar šo vārdu daudziem asociējās nekompetenti pārdevēji, ne vienmēr ērti organizēta tirdzniecība. Arī šobrīd, abc.lv vērtējumā, šajā jomā nelsiešiem šis tas vēl darāms, taču atrašanās diezgan prestižajā vietā virs vidējā līmeņa (40.vieta) liek domāt, ka tas noticis ne tikai īsā un labi atmiņā paliekošā nosaukuma dēļ, patērētāji zemās cenas uzskata par pietiekamu attaisnojumu neizdarībām. Atšķirīgais nosaukums, protams, ir vērā ņemama priekšrocība salīdzinājumā ar līdzīgi skanošiem nosaukumiem vai variācijām par tēmu «būvniecība», kas atspoguļotas daudzu citu būvmateriālu tirdzniecības firmu (pat ne sliktāku par Nelss) nosaukumos.
Taču ar skanīgu nosaukumu vien ir par maz, lai iekļūtu atzītāko firmu klubā. Acīmredzot lielāka nozīme bijusi tam, ka Nelsam ir filiāles lielākajā daļā Latvijas rajonu, līdz ar to šis vārds ir nozīmīgs un atpazīstams cilvēkiem ne tikai galvaspilsētā, bet jebkurā vietā Latvijā. Nelsa priekšrocība ir ilgā pastāvēšana, darbošanās vairākās ar celtniecību saistītās nozarēs vienlaicīgi (vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība, kokmateriālu apstrāde un eksports un logu ražošana) un, protams, lielā tirgus daļa būvmateriālu tirdzniecībā.

Nozare nav bezcerīga
Tas, ka abc nozare nav diez cik spoži pārstāvēta pirmajā Reputācijas topa simtniekā, tomēr neliecina, ka tā būtu nepopulāra. Drīzāk otrādi - vērojama tendence būvnieku un būvmateriālu tirgotāju popularitātei augt, un to liecina vietu sadalījums nākamajā piecdesmitniekā, kur iekļuvuši desmit abc nozares uzņēmumi (Reaton, Merks, Latvijas energoceltnieks (LEC), Re&RE, Tenax, RBS Skals, Daiļrade Koks u.c.). Tie ir nosaukumi, kas pietiekami bieži lasāmi medijos un arī ikdienā daudziem cilvēkiem bijusi ar tiem saskare. Ne mazāk svarīgi bijis tas, ka šie ir salīdzinoši lieli uzņēmumi, kam pa spēkam lieli projekti, daži no tiem guvuši atzinības nozīmīgos komerciālos vai profesionālos konkursos (Merks - Būvnieku 2006.gada darbu skates laureāts), par kuriem informācija sniegta plašsaziņas līdzekļos, tostarp abc.lv. Tas liecina, ka arī šī skatuve reputācijas celšanas vai saglabāšanas nolūkā nav mazsvarīga.
Taču līdz tam, lai kāds no abc nozares uzņēmumiem sabiedrības vērtējumā kļūtu par nacionālo lepnumu, līdzīgi Laimai vai Aldarim, vēl krietns ceļš ejams. Diemžēl pēdējā laika norises abc nozarē - darbaspēka un materiālu deficīts un no tā izrietošas dīkstāves, termiņu kavēšana, bieži arī paviršības un pat neprofesionalitāte - atstājušas iespaidu uz sabiedrības attieksmi pret nozares prestižu. Jo arī sabiedrības kritēriji, vērtējot uzņēmumu labo slavu, kļūst stingrāki.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Latvijā pirmoreiz novērota negatīva elektroenerģijas cena biržā

Latvijā pirmoreiz novērota negatīva elektroenerģijas cena biržā

Pirmoreiz vēsturē Latvijā novērota negatīva vairumtirdzniecības elektroenerģijas cena. Šā gada 6. jūlijā laikā no 5.00-6.00 rītā elektroenerģijas cena Nord Pool biržā Latvijas cenu zonā bija –0,09 EUR/MWh. Šāda netipiska situācija ir novērota pirmo reizi.

Uzņēmējs runā