abc.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi25217
Nozares raksti1284
Ekspertu atbildes3041
Carnikavā būvēs velosipēdistu un gājēju tiltu pār Gauju : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Carnikavā būvēs velosipēdistu un gājēju tiltu pār Gauju

Carnikavā būvēs velosipēdistu un gājēju tiltu pār Gauju
19.septembrī Carnikavas novada domes sēdē deputāti nolēma īstenot gājēju un velosipēdistu tilta pār Gauju izstrādāto būvniecības ieceri.

Šāds lēmums pieņemts, lai atrisinātu gadiem ieilgušo problēmu, kad Gaujas upes šķērsošanai iedzīvotāji regulāri izmanto cilvēka dzīvībai bīstamo dzelzceļa tiltu. Īpaši jaunieši un bērni ceļā skolu vai bērnudārzu, jaunās māmiņas vizītē pie ģimenes ārsta un pat velosipēdisti bieži dodas pa dzelzceļa tiltu, lai nokļūtu otrpus krastam, riskējot ar savu dzīvību, jo šobrīd tas ir vienīgais veids, kā šķērsot upi bez vairāku kilometru līkuma. Pēdējos gados uz dzelzceļa tilta regulāri cietuši un arī bojā gājuši vairāki Carnikavas novada iedzīvotāji, kā dēļ tas tiek dēvēts pat par "tiltu – slepkavu". Piemēram, laikā no 2008. - 2010.gadam uz dzelzceļa tilta notikuši 5 ceļu satiksmes negadījumi, kuros cietuši iedzīvotāji un viens cilvēks gājis bojā.

Carnikavas novada dome ar šīs problēmas izklāstu ir vērsusies gan pie ministru prezidenta Valda Dombrovska, Satiksmes ministrijas, uzņēmuma "Latvijas dzelzceļš", kā arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM), lūdzot rast iespēju palīdzēt izbūvēt gājēju tiltu līdzās bīstamajam dzelzceļa tiltam, tomēr finanšu trūkuma dēļ risinājums atstāts pašvaldības ziņā.

"Tā ir milzīga problēma, ka, neskatoties uz lielo bīstamību, šķērsojot dzelzceļa tiltu, kas iešanai nav paredzēts vispār, cilvēki to tomēr izmanto. Latvijas Dzelzceļam šobrīd nav resursu, lai savu tiltu norobežotu vai apsargātu, tāpēc mēs faktiski uzņemamies daļu no tiem pienākumiem, kas būtu jānodrošina šim uzņēmumam un Satiksmes ministrijai," skaidro Carnikavas novada domes priekšsēdētāja Daiga Jurēvica.

Jau 2009.gadā tika aizsākts darbs pie tilta pār Gauju būvniecības ieceres, kas vēlāk ar domes lēmumu tika apstiprināta. 2010.gada maijā norisinājās šīs ieceres sabiedriskā apspriešana, kurā lielākais vairums atbalstīja gājēju un velosipēdistu tilta pār Gauju būvniecības ieceri. Kā galvenie argumenti par šāda tilta izveidi tika minēti, ka uzlabosies gājēju drošība, tilts savienos Carnikavu un Gauju, sniegs iespējas izvietot inženierkomunikācijas, kā arī veicinās velotūrismu.

Tā kā Carnikavas novada attīstības programmā 2009. - 2014.gadam ir iekļauta arī gājēju tilta pār Gauju priekšdarbu izstrāde, šī tilta būvniecības priekšdarbi plānveidīgi tikuši īstenoti pēdējo 3 gadu laikā. Ir tapis gājēju un riteņbraucēju tilta, kā arī tā pievedceļu tehniskais projekts, kas saņēmis visus nepieciešamos saskaņojumus no atbildīgajām iestādēm tā būvniecībai un izmaksājis 15 587 latus.

Kopā ar gājēju tiltu pār Gauju paredzēts izbūvēt arī kanalizāciju un gāzes vadu, tā Gaujas ciema iedzīvotājiem nodrošinot iespēju pieslēgt savus īpašumus kā Carnikavas attīrīšanas iekārtām, tā arī centrālajam gāzes vadam.

"Gaujas iedzīvotājiem beidzot ir jārada iespēja saņemt kvalitatīvus pakalpojumus Carnikavā. Šobrīd Gaujas iedzīvotājus no Carnikavas šķir vien nieka 250 metri, tomēr tā vietā šiem iedzīvotājiem ir jāmēro 13 kilometru apkārtceļš, kā arī jāizmanto sabiedriskais transports, kurš kursē reti," saka D.Jurēvica.

Tā kā Valsts kasē pašvaldībām šobrīd nav iespējams aizņemties līdzekļus projektiem, kuros nav piesaistīti Eiropas Savienības līdzekļi, lai īstenotu tilta būvniecību, tā finansējums novadam jāieplāno pašvaldības budžetā.

"Šobrīd ir noslēdzies viens plānošanas periods un līdzekļi, kurus varētu izmantot ceļu infrastruktūras būvniecībai, kā arī satiksmes drošības uzlabošanai, ir izsmelti. Lai mēs varētu pretendēt uz nākamā perioda finansējumu, valdībai ir jāpieņem virkne nozīmīgu lēmumu, jāapstiprina Nacionālais attīstības plāns, kā arī jāpieņem Ministru kabineta noteikumi par attiecīgajām prioritātēm, kas varētu notikt tikai nākamo 2 - 3 gadu laikā," skaidro D.Jurēvica.

Tilta pār Gauju un tā pievedceļu būvniecības izmaksas šobrīd tiek lēstas 1 854 803 latu apmērā. Tā kā šobrīd nav izsludināts tāds projektu konkurss, kurā būtu iespējams piesaistīt Eiropas fondu līdzekļus iecerētā tilta būvniecībai, šobrīd tiek plānots tilta izmaksas proporcionāli segt no pašvaldības budžeta nākamo trīs gadu laikā. Tas nozīmē, ka no tilta būvniecības izmaksām 2013.gadā pašvaldības budžetā tiktu novirzīti līdzekļi 20% apmērā, 2014.gadā, kad tiek plānota tilta būvniecības lielākie darbi – 50% apjomā, bet no 2015.gada budžeta – 30% apmērā no tilta būvniecības tēriņiem.

Banner 280x280 Banner 280x280

"Jāņem vērā, ka būvniecības izmaksas gadā vidēji pieaug par 5% – 10%, un palielinās izdevumi arī par citiem resursiem, tāpēc ir skaidrs, ka nākotnē tilts kļūtu tikai dārgāks," stāsta D.Jurēvica. "Ja mēs šogad izsludinām tilta būvniecības iepirkumu un tā izmaksas iekļaujam nākamo trīs gadu budžetā, tad līdzekļus, kurus iztērēsim tilta būvniecībai faktiski varam kompensēt, piesaistot Eiropas naudu citiem infrastruktūras objektiem."

Jāiebilst, ka tikai pēc izsludinātā būvniecības iepirkuma būs iespējams noteikt šī brīža tilta būvniecības darbu reālās izmaksas, kuras tiks izvērtētas likumā noteiktajā kārtībā.

Kopumā gājēju un velosipēdistu tilts pār Gauju tiek plānots vienkāršs, bez liekām metāla konstrukcijām. Tā ceļa daļas platums paredzēts 3 metri, un tilta garums – 220 metri. Saskaņā ar izstrādāto projektu, tilta balsti tiks būvēti no betona, bet tilta segums paredzēts no stiklšķiedras kompozīta materiāla – tas ir viegls, bet ļoti izturīgs klājums, kas tiek ražots tepat Latvijā un izmantots dažādu konstrukciju būvniecībā.

Tilta pār Gauju izbūve ļautu ikdienā no Gaujas uz Carnikavu droši pārvietoties kā ģimenēm ar bērniem, cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, tā arī velosipēdistiem un nepieciešamības gadījumā arī operatīvajiem transportlīdzekļiem.

Tiek plānots, ka nākotnē šis tilts būs neatņemama velosipēdistu ceļa Eiro Velo sastāvdaļa, tā nodrošinot vienotu velomaršrutu tīklojumu ar Rīgu, kā arī citiem Latvijas novadiem.

Informāciju sagatavoja Sandra Baltruka, Carnikavas novada domes Prese sekretāre
Foto: Stock.XCHNG

2012.gada 24.septembrī
 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone ir uzņēmums, kas apvieno jaunākās inovācijas, augstākās kvalitātes akmens materiālus un bezgalīgas dizaina iespējas, lai palīdzētu jums izveidot jaunus interjera elementus. Uzzināsim, kas ietilpst ARI Stone piedāvājumā un kādi ir šīs sezonas jaunumi un dizaina aktualitātes!

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Izstāsti Latvijai

Kas ir ceļa servitūts? Skaidro RSU Lekt. PhD Jolanta Dinsberga: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Kas ir ceļa servitūts? Skaidro RSU Lekt. PhD Jolanta Dinsberga: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Ko darīt, ja īpašumam nav piekļuves pie ceļa? Vai var izmantot kaimiņa zemes gabalā jau esošu ceļu vai izbūvēt jaunu? Šādos gadījumos var noformēt ceļa servitūtu. Kā to izdarīt juridiski pareizi, video skaidro Rīgas Stradiņa universitātes RSU Sociālo zinātņu fakultāte docētāja, šķīrējtiesnese, juriste Ph. D. Jolanta Dinsberga, kura par šo tēmu veica promocijas darbu.