Cementa ražotājs "Schwenk Latvija" mudina valsti pildīt desmit gadus vecu solījumu un rekonstruēt ceļu pie Saldus
Rīga, 28.maijs, LETA. Cementa ražotājs "Schwenk Latvija" (iepriekš "Cemex") un vairāk nekā 80 iedzīvotāju vēstulē valsts augstākajām amatpersonām mudina valsti pildīt desmit gadus vecu solījumu un rekonstruēt ceļu pie Saldus.
"Schwenk Latvija" valdes loceklis un komercdirektors Māris Gruzniņš aģentūrai LETA sacīja, ka vairāk nekā 80 cilvēku parakstījuši vēstuli valsts augstākajām amatpersonām, aicinot pildīt pirms vairāk nekā desmit gadiem valdības izteikto solījumu - nodrošināt valsts autoceļa V1162 Saldus-Kūdras pienācīgu sakārtošanu. Pašlaik ceļš esot kritiskā stāvoklī, pavasarī un rudenī - teju neizbraucams, turklāt tas apdraudot gan apkārtējo iedzīvotāju drošību, gan Latvijā vienīgās cementa rūpnīcas darbību.
"2005.gadā, kad Latvijā valdīja cementa krīze un valsts piedzīvoja līdz tam nepieredzētu šī būvmateriāla deficītu, tika meklēts investors, kas spētu būtiski palielināt cementa ražošanas jaudu Latvijā. Izskanēja pat versija būvēt valstij piederošu rūpnīcu, līdz tomēr investors tika atrasts. Globālais būvmateriālu ražotājs "Cemex" investēja 275 miljonus eiro Eiropā modernākās cementa rūpnīcas būvē Brocēnos, pretī saņemot solījumu no tā laika valdības - sakārtot ražošanai kritisko valsts ceļu infrastruktūru un veikt pārbūvi atbilstoši paredzamajai lielajai noslodzei," atgādināja Gruzniņš.
Valsts autoceļš V1162 Saldus-Kūdras atrodas Saldus novadā, tas šķērso Novadnieku un Kursīšu pagastus, ved uz vairākiem privātīpašumiem, zemnieku saimniecībām, uzņēmumu struktūrvienībām, tostarp uz Latvijā vienīgo kaļķakmens karjeru "Kūmas", kas ir iekļauts valsts nozīmes derīgo izrakteņu atradņu sarakstā. Tajā tiek iegūta cementa būtiskākā izejviela - kaļķakmens, un no karjera tiek veiktas regulāras piegādes uz 30 kilometru attālumā esošo rūpnīcu, lai nodrošinātu nepārtrauktu ražošanu.
"Diemžēl ne 2010.gadā, kad jaunā rūpnīca sāka ražošanu, ne šodien ceļš nav sakārtots, aizbildinoties ar finansējuma trūkumu. Vienlaikus publiski pieejamā informācija par VAS "Latvijas valsts ceļi" šā gada ceļu remontdarbu sarakstu liecina, ka finansējums tomēr ir, taču apšaubāmas ir prioritātes un kritēriji konkrēto ceļu posmu izvēlei remontdarbiem un pārbūvei. Proti, līdzvērtīgs finansējums atradies Cēres apvedceļa, kas ved uz smilts-grants karjeru, remontam," stāstīja uzņēmuma vadītājs.
Pašlaik, kad cementa rūpnīcu iegādājies nu jau cits investors - vācu būvmateriālu ražošanas grupa "Schwenk", aktualizējies arī jautājums par ražošanas attīstību un turpmākiem ieguldījumiem. "Nesakārtota infrastruktūra ir viens no būtiskākajiem kavējošajiem faktoriem, lemjot par attīstību un tālākām investīcijām," pauda Gruzniņš.
Kopā ar "Schwenk Latvija" vēstuli parakstījuši 82 cilvēki, tostarp pārvadātāju pārstāvji, kas ikdienā mēro ceļu no kaļķakmens karjera līdz rūpnīcai, citu uzņēmumu un zemnieku saimniecību, kuru saimniecisko darbību apdraud ceļa pakāpeniskā sabrukšana. Vēstuli parakstījuši arī vairāku pagastu vietējie iedzīvotāji, kam ceļš ir vienīgā iespēja piekļūt saviem mājokļiem un īpašumiem.
Vēstule adresēta Ministru prezidentam Krišjānim Kariņam (JV), ekonomikas ministram Ralfam Nemiro (KPV LV), finanšu ministram Jānim Reiram (JV), satiksmes ministram Tālim Linkaitam (JKP), Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras direktoram Andrim Ozolam un VAS "Latvijas valsts ceļi" valdes priekšsēdētājam Jānim Langem.
LETA jau vēstīja, ka 2019.gada februārī, investējot 340 miljonus eiro, Vācijas uzņēmums "Schwenk Group" paplašināja pārstāvniecību Eiropā - uzņēmums iegādājās virkni aktīvu Baltijā un Ziemeļvalstīs, tostarp "Cemex" Latvijā. Citi Latvijā iegādātie aktīvi ir sešas betona ražotnes, četri minerālmateriālu ieguves karjeri, divi cementa izejmateriālu ieguves karjeri, viens ostas un viens sauszemes transporta terminālis.
Darījums ietver arī līdzdalību aptuveni 38% apmērā vienā cementa rūpnīcā Jaunakmenē, Lietuvā, ar ražošanas jaudu aptuveni 1,8 miljoni tonnu gadā, kā arī eksporta biznesa virzienu uz Igauniju. Līdz ar Latvijas biznesa vienību "Schwenk" iegādājās arī trīs importa termināļus Somijā, četrus importa termināļus Norvēģijā un četrus importa termināļus Zviedrijā.
Cementa ražošana Brocēnos sākās 1938.gadā, uzbūvējot tolaik lielāko un mūsdienīgāko rūpnīcu Latvijā un liekot pamatus jaunas pilsētas attīstībai. Iegādājoties starptautisko celtniecības materiālu piegādātāju uzņēmumu "RMC Group" 2005.gada martā, "Cemex" kļuva par Brocēnu cementa ražotnes īpašnieku. 2010.gadā "Cemex" sāka ražošanu pilnībā no jauna uzbūvētajā Brocēnu cementa rūpnīcā, kuras izveidē tika investēti 300 miljoni eiro. Iepriekš Brocēnu cementa rūpnīcas jauda bija 600 000 tonnu gadā, savukārt jaunā rūpnīca spēj saražot 1,6 miljonus tonnu cementa gadā.