"Cemex" nodod ekspluatācijā karjerā "Kūmas" izbūvēto valčbetona ceļu
Šī gada maijā, klātesot VAS "Latvijas valsts ceļi", SIA "Saldus ceļinieks" un mediju pārstāvjiem, "Cemex" atklāja renovēto karjera pievedceļu. Pēcāk ceļā vēl papildus tika iebūvēta instrumentācija, kas turpmāk ļaus ceļu un tā dažādos slāņus novērot pie temperatūru svārstībām, lai demonstrētu šis tehnoloģijas atbilstību Latvijas klimatiskajiem apstākļiem.
"Šis ir pirmais betona ceļš Latvijā, kuru mēs būvējām kā eksperimentālo ceļu. Mēs to testējam ekstremālos apstākļos, jo karjera pievedceļš atrodas vidē ar augstu gruntsūdeni un ik dienu tiek pakļauts smagām slodzēm – smagajam autotransportam, kas no karjera izved ap 1,6 miljoniem tonnu kaļķakmens gadā," stāsta "Cemex" Latvija Stratēģiskās plānošanas direktors Ēriks Maikls Trusevics (Eric Michael Trusiwicz). Salīdzinot ar asfaltbetona segumu, valčbetons ir lētāks, izturīgāks, videi draudzīgāks, un tas ir ražots no vietējiem izejmateriāliem. Turklāt tā ieklāšanai var izmantot jau Latvijā pieejamo asfalta ceļu būves tehniku un personālu, kas ļauj veidot sadarbību ar esošajiem ceļu būves uzņēmumiem bez papildus investīcijām viņu biznesā.
Eksperimentālā betona ceļa projekta kopējais īstenošanas laiks bija divi gadi. Šajā laikā piesaistīti vairāki eksperti no ASV un Norvēģijas universitātēm, kā arī "Cemex" eksperti no Eiropas un ASV biznesa vienībām. Savukārt "Cemex"laboratorijā Šveicē izstrādāta īpaša betona seguma recepte, kas atbilst Latvijas klimatiskajiem apstākļiem. Ceļa būvniecības darbus veica SIA "Saldus ceļinieks".
Projekta īstenošanai piesaistīts Norvēģijas fondu finansējums. Šī 500 metrus garā ceļu posma izbūve ir daļa no lielāka projekta "Videi draudzīgu un ilgmūžīgu ceļu ieviešana Baltijā", kura ietvaros paredzēts iegādāties arī valčbetona ražošanas iekārtas un veikt pētniecības darbus tehnoloģijas ieviešanai ražošanā. Projekts tiek īstenots, izmantojot 592 458 eiro piešķīrumu no Norvēģijas ar Norvēģijas finanšu instrumenta starpniecību. Projekta mērķis ir ieviest ražošanā, pārbaudīt un uzsākt pārdot valčbetona risinājumu Baltijas valstu ceļu būvniecībai.
"Cemex" ir pasaulē vadošais uzņēmums betona ceļu segumu risinājumos. Pēdējo piecu gadu laikā "Cemex" visā pasaulē uzbūvējis vairāk kā 45 miljonus m2 ceļu, kas pielīdzināms 6750 km garai divu joslu šosejai.
Foto: Lita Krone/LETA