abc.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi24941
Nozares raksti1122
Ekspertu atbildes3041
CSP: Februārī apstrādes rūpniecības produkcijas apjoms pieauga par 2,5 % : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

CSP: Februārī apstrādes rūpniecības produkcijas apjoms pieauga par 2,5 %

CSP: Februārī apstrādes rūpniecības produkcijas apjoms pieauga par 2,5 %
Foto: Freepik.com/ senivpetro

2022. gada februārī, salīdzinot ar 2021. gada februāri, apstrādes rūpniecības produkcijas apjoms [1] pēc kalendāri koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās palielinājās par 2,5 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Ražošanas apjoma kāpums bija arī ieguves rūpniecībā un karjeru izstrādē – par 15,2 %, bet elektroenerģijas un gāzes apgādē bija kritums par 19,9 % (saruka koģenerācijas stacijās saražotās elektroenerģijas apjoms un gāzes piegāde patērētājiem). Kopējā rūpniecības produkcijas izlaide samazinājās par 0,6 %.

Šī gada februārī no kopumā 22 apstrādes rūpniecības nozarēm produkcijas izlaides pieaugumu uzrādīja 15 nozares, tai skaitā dzērienu ražošana – par 53,5 %, ķīmisko vielu un ķīmisko produktu ražošana – par 25,1 %, nemetālisko minerālu izstrādājumu ražošana – par 18,4 %, elektrisko iekārtu ražošana – par 11,2 % un iekārtu, mehānismu un darba mašīnu ražošana – par 6,1 %. Produkcijas apjoms pieauga arī divās no trim pēc īpatsvara lielākajās nozarēs – koksnes un koka izstrādājumu ražošanā un gatavo metālizstrādājumu ražošanā, izņemot mašīnas un iekārtas (attiecīgi par 2,4 % un 12,7 %).

Savukārt ražošanas apjoms saruka datoru, elektronisko un optisko iekārtu ražošanā – par 24,4 %, iekārtu un ierīču remontā un uzstādīšanā – par 14,4 %, kā arī pēc īpatsvara otrajā lielākajā apstrādes rūpniecības nozarē – pārtikas produktu ražošanā – par 7,5 %.

2022. gada februārī, salīdzinot ar 2022. gada janvāri, apstrādes rūpniecības produkcijas apjoms pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās samazinājās par 2,1 %. Ražošanas apjoma kāpums bija ieguves rūpniecībā un karjeru izstrādē – par 2,1 %, bet kritums – elektroenerģijas un gāzes apgādē – par 3,2 %. Kopējā rūpniecības produkcijas izlaide samazinājās par 2,5 %.

Apstrādes rūpniecības produkcijas apjoma indekss (2015=100)

Skatīt OSP datubāzē: RUI020m

Rūpniecības produkcijas apjoma pārmaiņas (%, salīdzināmajās cenās)

* kuģu un laivu remonts un apkope, visādu veidu iekārtu un ierīču remonts un apkope, ražošanas iekārtu un ierīču uzstādīšana

Apstrādes rūpniecības apgrozījums [2]

2022. gada februārī, salīdzinot ar 2021. gada februāri, apstrādes rūpniecības apgrozījums pēc kalendāri koriģētiem datiem faktiskajās cenās pieauga par 22,6 %. Apgrozījums vietējā tirgū pieauga par 18,1 % un eksportā – par 24,5 % (tai skaitā eirozonā – par 36,5 %, ārpus eirozonas – par 16,3 %).

2022. gada februārī, salīdzinot ar 2022. gada janvāri, apstrādes rūpniecības apgrozījums pēc sezonāli koriģētiem datiem samazinājās par 1,4 %. Vietējā tirgū apgrozījums samazinājās par 0,7 % un eksportā – par 1,7 % (tai skaitā eirozonā – par 1,4 %, ārpus eirozonas – par 1,9 %).

Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.

Plašāka informācija par sezonāli koriģētiem, kalendāri koriģētiem un nekoriģētiem rūpniecības produkcijas apjoma un apgrozījuma indeksiem, tai skaitā pa nozarēm, ir pieejama oficiālās statistikas portālā sadaļā „Rūpniecība”.

Metodoloģiskie skaidrojumi

[1] Rūpniecības produkcija tiek aprēķināta, summējot konkrētā mēnesī pārdoto pašražoto produkciju un sniegtos rūpnieciskos pakalpojumus ar gatavās produkcijas krājumu un nepabeigto ražojumu izmaiņām. Rūpniecības produkcijas apjoma indekss (RPI) raksturo rūpniecības produkcijas apjoma izmaiņas pārskata periodā, salīdzinot ar bāzes periodu. RPI aprēķina, pārrēķinot produkcijas izlaides rādītāju salīdzināmajās cenās ar ražotāju cenu indeksu palīdzību.

[2] Rūpniecības apgrozījums ir konkrētā mēnesī pārdotā pašražotā produkcija un sniegtie rūpnieciskie pakalpojumi. Rūpniecības apgrozījuma indekss raksturo ikmēneša rūpniecības preču un pakalpojumu tirgus pieprasījuma attīstību. To aprēķina faktiskajās cenās, neizslēdzot cenu ietekmi. Atšķirībā no saražotās rūpniecības produkcijas, kurā ieskaita arī nepabeigtos ražojumus un produkcijas krājumus, apgrozījumā ietver tikai pārdoto produkciju un sniegtos rūpnieciskos pakalpojumus.

Dalies ar šo rakstu

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Pielaiko telpu, māju, dārzu

"Alpina" produkti un krāsas iekšdarbiem: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Zīmols "Alpina" – tā ir Premium klases tirdzniecības zīme DIY klasē (Do it yourself – dari pats), piedāvājot klientiem produktus „visiem dzīves gadījumiem”: gruntis, ūdens dispersijas krāsas, alkīda/ akrila emaljas krāsas, lakas, lazūras, dekoratīvos materiālus – visu, kas var ievajadzēties meistaram mājas, dzīvokļa vai dārza mājas atjaunošanai.