CSP: Ražotāju cenu līmenis gada laikā palielinājās par 22,9 %
2023. gada janvārī, salīdzinot ar 2022. gada janvāri, vidējais ražotāju cenu līmenis Latvijas rūpniecībā palielinājās par 22,9 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Vietējā tirgū realizētajai produkcijai cenu līmenis palielinājās par 37,3 %, eksportētajai produkcijai – par 9,4 %. Eksportam uz eirozonas valstīm cenas pieauga par 11,8 %, eksportam uz ārpus eirozonas valstīm – par 7,4 %.
Ražotāju cenu līmeni visvairāk ietekmēja cenu pieaugums elektroenerģijā, gāzes apgādē, siltumapgādē un gaisa kondicionēšanā; pārtikas produktu ražošanā; koksnes, koka un korķa izstrādājumu (izņemot mēbeles) ražošanā, kā arī nemetālisko minerālu izstrādājumu ražošanā.
Ražotāju cenu pārmaiņas (% pret iepriekšējā gada attiecīgo mēnesi)
Dati par 2022. gada decembri ir precizēti.
2023. gada janvārī, salīdzinot ar 2022. gada decembri, ražotāju cenu līmenis Latvijas rūpniecībā samazinājās par 2,7 %. Vietējā tirgū realizētajai produkcijai cenu līmenis saruka par 5,2 %, savukārt eksportētajai produkcijai palielinājās par 0,1 %. Eksportam uz eirozonas valstīm ražotāju cenu līmenis samazinājās par 0,3 %, turpretī eksportam uz ārpus eirozonas valstīm palielinājās par 0,5 %.
Pazeminoša ietekme bija cenu samazinājumam elektroenerģijas tirdzniecībā un ražošanā; gāzes apgādē, kā arī koka un korķa izstrādājumu (izņemot mēbeles) ražošanā. Paaugstinoša ietekme bija cenu pieaugumam produkcijai, kuru ražo uzņēmumi, kas klasificēti automobiļu, piekabju un puspiekabju ražošanas nozarē, kā arī atkritumu savākšanā, apstrādē un izvietošanā; materiālu pārstrādē.
Ražotāju cenu pārmaiņas 2023. gada janvārī (%)
Informācija par ražotāju cenu pārmaiņām rūpniecībā 2023. gada februārī tiks publicēta 21. martā.
Metodoloģiskā informācija
Šogad informāciju par ražotāju cenām rūpniecībā sniedz ap 600 uzņēmumu. Ražotāju cenu indeksa rūpniecībā aprēķinos papildus izmanto arī Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprinātos tarifus atsevišķiem pakalpojumiem un uzņēmumiem. Indeksa aprēķinos tiek izmantotas ap 2,5 tūkstošiem cenu, no tām ap 1,4 tūkstoši par vietējā tirgū un 1,1 tūkstotis par eksporta tirgos realizēto produkciju un rūpnieciskajiem pakalpojumiem.
. dati nav publicējami to konfidencialitātes dēļ.