abc.lv skaitļos

Lietotāji online62
Aktīvie uzņēmumi25214
Nozares raksti1277
Ekspertu atbildes3041
Čuguna kanalizācijas lūkas: Galvenās problēmas, to cēloņi un risinājumi : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Čuguna kanalizācijas lūkas: Galvenās problēmas, to cēloņi un risinājumi

Čuguna kanalizācijas lūkas: Galvenās problēmas, to cēloņi un risinājumi

Daudzi no tiem, kas piedalās ceļu satiksmē ar saviem auto, noteikti ir izjutuši spēcīgus triecienus, kas rodas, braucot pāri kanalizācijas lūkām. Kā stāsta ACO – viens no pasaules vadošiem ražotājiem ūdens savākšanas un attīrīšanas sistēmu jomā – Latvijas pārstāvniecības SIA "ACO Nordic" vadītājs Raimonds Stumburs, arī viņš, braucot pa ielām, ir pamanījis, ka daudzas lūkas ir diezgan bēdīgā stāvoklī, tāpēc ir gluži loģiski, ka vairums tās cenšas apbraukt, jo galu galā neviens taču nevēlas bojāt savu transporta līdzekli. Turklāt tas mēdz radīt arī diezgan bīstamas situācijas uz ceļa. Raksta turpinājumā Raimonds stāsta, kādas ir galvenās lūku problēmas un kā tās risināt.

Nekorekta uzstādīšana un zema kvalitāte

Autors: untitled
Autors: untitled

"Savā laikā sāku interesēties par lūkām, jo, kā daudzi citi, ikdienā daudz pārvietojos ar automašīnu un, braucot pa ielām dažādās pilsētās, konstatēju, ka daudzviet lūkas ir sliktā tehniskajā stāvoklī. Dziļāk pētot šo problēmu, secināju, ka kanalizācijas lūkām ir divas galvenās problēmas – vairumā gadījumu vai nu lūkas vāka rāmis ir iegrimis asfaltā, vai arī vāks atrodas ievērojami dziļāk nekā rāmis. Uzbraucot šādam lūku vākam, veidojas ne tikai spēcīgs sitiens uz transportlīdzekļa ritošo daļu, bet arī bieži vien to pavada diezgan skaļš un traucējošs troksnis, kas īpaši dzirdams vakara klusajās stundās un par ko nereti iedzīvotāji sūdzas savai pašvaldībai," stāsta Raimonds, piebilstot, ka savā pilsētā daudzi autobraucēji jau no galvas zina šīs problemātisko lūku vietas un spēj no tām izvairīties, bet, esot svešā pilsētā, rodas situācija, ka autobraucēji negaidīti un strauji veic apbraukšanas manevru, kas var veidot avārijas situācijas uz ceļa.

Cēloņi

Šķietami, lūku vāku konstrukcija sastāv no rāmja un vāka, tomēr ir virkne citu konstrukcijas daļu, kas var ietekmēt lūku vāku darbību – vāku amortizējošais materiāls, aizslēga sistēma, adaptera gredzens utt. Katras detaļas stāvoklis ietekmēs gan lūkas kalpošanas drošību, gan kvalitāti un ilgmūžību.

Ne vienmēr vainojama ir lūkas kvalitāte. Kā skaidro Raimonds, ja lūkas rāmis ir iegrimis asfalta segumā, problēma ir meklējama tās uzstādīšanā, savukārt, ja lūkas vāks atrodas dziļāk nekā rāmis, visticamāk, problēma ir blīvējošajā materiālā, kas atrodas starp lūkas vāku un rāmi. Blīvējošā materiāla iznēsāšanās ir iemesls, kāpēc lūkas rada troksni. Un, lai gan sākotnēji šī problēma ir risināma, tomēr, ignorējot to un rodoties mijiedarbībai starp divām metāla daļām, berzes ietekmē, kas tiek pastiprināta ar smilšu daļiņām, rodas "rīves efekts", un metāls sāk pastiprināti noārdīties. Tomēr ne visi ražotāji paredz vieglu blīvējošā materiāla nomaiņu, un tas jau ir kvalitātes jautājums, Turklāt būtisks ir arī pats blīvējošais materiāls un tā noturība pret abrazivitāti, kas veidojas kalpošanas laikā.

Autors: Multitop_Fu_gaengerbereich
Autors: Multitop_Fu_gaengerbereich

"ACO jau ilgu laiku Vācijā ir zināms ar savām kvalitatīvajām lūkām, kā arī sadarbībā ar ceļu būvniekiem iebūves tehnoloģija sen vairs nav nekāds noslēpums, līdz ar to loģisks bija lēmums ar šīm zināšanām dalīties, tomēr ne viss izrādījās tik viegli," saka Raimonds.

Kāpēc tiek uzstādītas nekvalitatīvas lūkas?

Autors: nekvalitativa_luka
Autors: nekvalitativa_luka

Raimonds paskaidro, ka projektu tehniskajās specifikācijās par lūkām teikts ļoti maz. Parasti min tikai to, vai vajadzīga peldošā vai fiksētā lūka, kā arī slodzes klasi, neminot citus būtiskus parametrus kā blīvējošais materiāls, protektora augstums un blīvums. Šiem parametriem ir nozīmīga loma, palīdzot krietni uzlabot lūkas darbību un, kas nav mazsvarīgi, – ilgmūžību. Par cik netiek minēti šie parametri un tirgū, kur valda zemākās cenas faktors, pasūtītājam nav ne mazāko cerību iegūt lūkas vāku, piemēram ar astoņu milimetru protektoru (minimālais protektora augstums ir trīs milimetri). Iepriekšējos gados būtiska ietekme bija pašmāju ražotām lūkām, kas ne vienmēr varēja lepoties ar kvalitāti, kā arī lūkas, kas ražotas Āzijā, bija apšaubāmas no ražošanas procesa viedokļa. Bija arī pa kādam pasaules zināmam zīmolam, tomēr cenas faktors un zemas prasības joprojām neļāva parādīties atbilstošām un kvalitatīvām lūkām. "Ja detalizētu prasību nav, pasūtītājs saņem lūkas, kas izpildītas pēc minimālām pieprasītām prasībām. Skaidrs, ka pašvaldību neapmierinātība sāka pieaugt, jo neviens nevēlas nekvalitatīvu preci, un mani priecē tas, ka pēdējā laikā situācija mainās uz labo pusi, un vismaz pašvaldības sākušas pievērst lielāku uzmanību lūku tehniskajām prasībām," saka Raimonds. 

RAL-GZ 692 sertifikāts – kvalitātes apliecinājums vai negodīga konkurence!

Viena no lūku prasībām, ko pasūtītāji ir sākuši iekļaut projektos, ir RAL-GZ 692 sertifikāts. RAL-GZ 692 ir kvalitātes apliecinājums, tomēr Raimonds uzskata, ka šī prasība nav līdz galam korekta. Šis sertifikāts ir salīdzināms ar Latvijas apstākļos tik ļoti labi pazīstamo "Zaļo karotīti" – lai arī RAL-GZ 692 ir zināms kvalitātes apliecinājums, tomēr tas pieejams tikai Vācijā ražotiem risinājumiem.

Ja projektā uzstāda prasības pēc RAL-GZ692, tad samērā tieši tiek pateikts, ka projektā ir prasības tieši pēc Vācijā ražotām lūkām. "Jā, no vienas puses RAL apliecina kvalitāti, bet tai pašā laikā tiek ierobežota konkurence, jo, teiksim, Francijā vai Turcijā ražotām lūkām šāda sertifikāta nav, bet tas nenozīmē, ka tās ir mazāk kvalitatīvas. Turklāt RAL-GZ 692 tiek izmantots lūkām ar dažādiem tehniskiem parametriem un tas negarantē, ka konkrētā vietā tiks izmantotas atbilstošas lūkas, lai gan, neapšaubāmi, risinājums būs kvalitatīvs. Sanāk, ka, vēloties labas kvalitātes produktu, pasūtītājs pārcenšas, pilnībā izslēdzot virkni tirgus dalībnieku," skaidro "ACO Nordic" vadītājs R. Stumburs. Raimonds arī uzsver, ka bez šādu prasību izvirzīšanas ir arī citi veidi, kā nodrošināt kvalitatīvus risinājumus, kas būtu atbilstoši konkrētā projektā. Lai to izdarītu, ir nepieciešams izvērtēt virkni faktoru, piemēram, kur šo lūku paredzēts uzstādīt, cik intensīva satiksme ir šajā vietā un kāds ir smago mašīnu īpatsvars. RAL sertifikāts nenozīmē, ka lūka būs atbilstoša tās uzstādīšanas vietai un ka tā spēs izturēt konkrēto intensitāti; sertifikāts nozīmē vien to, ka lūkas ražošanas procesā ir ievērotas visas kvalitātes prasības.

Slodzes klase D400

Autors: slodzes_klase
Autors: slodzes_klase

Slodzes klase ir pamatprasība un nebūt vienmēr ir nepieciešama D400 slodzes klase, tomēr tur, kur D400 slodzes klase ir īstā, vēl paliek neatbildēti jautājumi. Neatkarīgi no tā, vai runa iet par šoseju, loģistikas centru vai par dzīvojamo māju rajonu, visas šīs zonas ietilpst ceturtajā grupā un prasa slodzes klases D400 lūkas, tomēr, neapšaubāmi, loģistikas centros vai uz šosejas smagā transporta intensitāte ir krietni lielāka nekā privātmāju vai dzīvojamo namu rajonā, līdz ar to arī prasībām pēc D400 slodzes klases šādās atšķirīgās vietās vajadzētu būt citādākām, jo identiskas D400 lūkas ne vienmēr vienā vietā darbosies tikpat labi kā otrā.

Autors: en124
Autors: en124

Kas attiecas uz lūku normu – Eiropas normatīvu LVS EN124 – tad tajā, lai arī netiek precīzi runāts par ceļu izmantošanas intensitāti, tomēr ir aprakstīti vairāki iedalījumi, kas liecina par to, ka intensīvāk ekspluatētiem ceļiem jāizvēlas lūkas ar lielākiem tehniskiem parametriem, lai arī slodzes klase ir D400.

Kam jāpievērš uzmanība, pasūtot čuguna lūkas?

Autors: SAKU_Schachtabdeckung_Auto_Reifen_Bathke_DSC_5573
Autors: SAKU_Schachtabdeckung_Auto_Reifen_Bathke_DSC_5573

Protektora augstums. Katrai čuguna kanalizācijas lūkai ir protektors – reljefs uz lūkas vāka virsmas. Līdzīgi kā automašīnām, kurām ir noteikts, ka protektora dziļumam ziemas riepām jābūt ne mazākam par četriem milimetriem, ar lūku vākiem ir tieši tas pats. No normas LVS EN124 viedokļa šī protektora augstumam jābūt robežās no trim līdz astoņiem milimetriem. Ņemot vērā, ka metāls slodzes ietekmē dilst, ir tikai loģiski, ka intensīvāk izmantotās zonās protektora augstumam jābūt lielākam, bet mazāk intensīvās var izvēlēties lūkas ar mazāku protektora augstumu. Neizvirzot atsevišķas prasības par protektoriem, gan vienā, gan otrā mūsu apskatītā gadījumā tiks piegādāti lētākie lūku vāki ar trīs milimetru protektoru. Bet tas savukārt noved pie vēl vienas izplatītas problēmas uz ceļiem – zemāks protektors pie intensīvas satiksmes ātrāk nodilst un uz ceļa izveidojas praktiski gludas lūkas. "Varētu šķist – kas tad no tā, ka šīs lūkas ir gludas! Bet, aprunājoties, piemēram, ar motobraucējiem vai pat velosipēdistiem, viņi apliecinās, ka gludas lūkas ir ļoti bīstamas, jo uz tām veidojas slīde. Automašīnas to tik izteikti nejūt sava lielā svara un plato riepu dēļ," skaidro Raimonds.

Autors: Multitop_Beguplan_Titelbild_Schwingung_neu_Variante__ret_verl
Autors: Multitop_Beguplan_Titelbild_Schwingung_neu_Variante__ret_verl

Protektora blīvums. Pēc minimālām prasībām protektora blīvumam ir  jābūt 11% no lūkas vāka virsmas laukuma, bet maksimālais blīvums ir 70%. Arī šeit analoģija saglabājas: ja satiksme ir mazāk intensīva, protektora blīvums var būt mazāks, bet, ja intensīva, tad protektoram vajadzētu būt, sākot ar 50% blīvumu. Arī šajā gadījumā, ja netiek izvirzītas prasības par protektora blīvumu tehniskajos noteikumos, pasūtītājs riskē saņemt lūku ar mazāku blīvumu, mazāku protektora augstumu, līdz ar to mazāku lūkas svaru un, protams, par zemākām izmaksām. Šādas lūkas var iziet no ierindas jau aptuveni trīs gadu laikā, un pasūtītājiem jāapzinās, ka nāksies investēt papildu līdzekļus, lai šīs lūkas nomainītu.

Autors: Aguss_Schachtabdeckung_rund_Detail
Autors: Aguss_Schachtabdeckung_rund_Detail

Blīvējošais materiāls. Būtisks ir ne tikai blīvējošais materiāls, bet arī tā attiecība pret vāka atbalsta laukumu. Jo lielāka attiecība par labu blīvējošam materiālam, jo ilgāk tas kalpos. Protams, arī paša materiāla īpatnība, kas tiek raksturota kā  noturība pret abrazivitāti, spēlēs būtisku lomu. Smiltis, sīkas akmens daļiņas bieži nonāks vismazākās lūku vāku spraugās, tur sākot strādāt kā smilšpapīrs, ar kuru var norīvēt ne tikai blīves, bet arī metāla daļiņas. Iznēsājoties blīvējošai detaļai, šis efekts tikai palielinās, jo tas notiek starp divām cietām virsmām, un tieši tāpēc atsevišķi vāki ir izteikti dziļāk nekā rāmja daļa, – jo gumija ir iznēsājusies, un, metālam beržoties pret metālu, veidojas pastiprināts smilšpapīra efekts, kas liek lūkai arvien vairāk iegrimt. "Ir ļoti svarīgi, lai blīvgumiju varētu nomainīt, jo, kad blīvējums nolietojas, to var aizvietot, un tad lūka būs praktiski kā jauna. Šāda opcija raksturos kvalitatīvu risinājumu un nav daudz ražotāju, kas to piedāvā. ACO ir viens no tiem!" saka Raimonds.

Autors: ACO_Schachtabdeckung_SAKU_B125_Einbau_11873__4_
Autors: ACO_Schachtabdeckung_SAKU_B125_Einbau_11873__4_

Uzstādīšana. Vēl viena problēma, ko gan nespēs kompensēt neviens ražotājs, ir uzstādīšanā. "Tu vari nopirkt kvalitatīvu lūku, bet, ja tās instalācijai netiks pievērsts pietiekami daudz uzmanības, tad gala iznākums var būt pat sliktāks, nekā izvēloties mazākas kvalitāties lūku," saka R. Stumburs. Tāpēc ļoti liela nozīme, iegādājoties lūkas, ir saprast arī uzstādīšanas ieteikumus, jo tikai tad, kad abi šie faktori – kvalitatīva lūka un kvalitatīva uzstādīšana – izpildīti, ir garantēta lūkas ilgmūžība. Pēc ACO pieredzes – izvēloties labas lūkas un tās pareizi iestrādājot, lūka nemainīgi kalpo vismaz 10 gadus. "Mēs labprāt piedāvājam ne tikai kvalitatīvas čuguna lūkas, bet arī palīgaprīkojumu, un izrunājam detalizēti uzstādīšanas nianses, kā arī nepieciešamības gadījumā piedāvājam savu klātbūtni to instalācijas procesā, jo, lai kvalitatīvi, pareizi uzstādītu lūku, ar pašu lūku vien ir par maz. Vēl ir nepieciešami speciāli palīglīdzekļi, ko piedāvā arī ACO, kā arī jāievēro korekta uzstādīšanas tehnoloģija," stāsta "ACO Nordic" vadītājs.

"Skaidrs ir viens – problēmas ar čuguna lūkām pastāv, bet tām IR risinājums un svarīgi, lai ir vēlme šīs problēmas risināt ilgtermiņā!" ir pārliecināts Raimonds Stumburs.

"ACO Nordic" čuguna lūkas – plaša izvēle, kvalitāte, profesionalitāte un ilgmūžība

Autors: IfoundACO_Schachtbdeckung_Rendsburg
Autors: IfoundACO_Schachtbdeckung_Rendsburg

ACO piedāvā čuguna lūkas, kas ražotas pēc augstākiem standartiem, jebkurām vajadzībām – gan peldošās, gan fiksētās, kas ir lielisks risinājums, piemēram, bruģētiem segumiem. Tāpat piedāvājumā ir čuguna lūkas ar kantainiem un apaļiem rāmjiem, kas ir ar dizaina pieskaņu un nevainojami iekļausies vecpilsētu arhitektūrā un citās reprezentatīvās vietās, kur tiek likts akcents uz estētiku. Nepieciešamības gadījumā pie ACO ir iespējams pasūtīt arī čuguna lūkas ar speciāliem dizainiem, logotipiem un uzrakstiem.

Autors: vaki_un_ramji
Autors: vaki_un_ramji

Viena no ACO lūku priekšrocībām ir  tā, ka lūkas pēc nepieciešamības var mainīt, jo vienas sērijas lūkām ir pieci dažādi lūku vāki un pieci dažādi rāmji. Tas ir ļoti ērti, ja lūkas ekspluatācijas laikā var mainīties vajadzības, piemēram, ir uzstādīts slēgts vāks, bet rodas nepieciešamīb apēc ūdeni novadoša vāka, pa kuru tikts savākti lietus ūdeņi; tad var vienkārši nomainīt lūkas vāku, nevis visu konstrukciju.

Autors: Aguss_Schachtabdeckung_rund_Rendsburg
Autors: Aguss_Schachtabdeckung_rund_Rendsburg

ACO ir padomājis arī par lūku aizsardzību pret zagšanu – piedāvājumā ir lūkas ar betonētu pildījumu, kam no zagšanas viedokļa zūd vērtība, kā arī lūkas ar speciālu pretzagšanas slēdzeni. "Mums ir lūkas praktiski visiem gadījumiem, kā arī pašlaik mēs strādājam pie jauna sortimenta īpaši Baltijas tirgum. Ja līdz šim mēs vairāk piedāvājām premium klases čuguna lūkas, kas vairāk domātas intensīvi ekspluatētiem ceļiem, tad šobrīd strādājam pie risinājumiem, kas atbilst vietējam tirgum, un šķiet, ka pašlaik zemākā cena vairāk nav galvenais faktors, jo pasūtītāji arvien biežāk jautā pēc kvalitātes," stāsta Raimonds. ACO čuguna lūkas ir pierādījušas sevi kā ilgmūžīgs risinājums un pie atbilstošas uzstādīšanas nevainojami kalpos vismaz 10 gadus.

Autors: Wappendeckel_Bulgarien_Plovdiv_4
Autors: Wappendeckel_Bulgarien_Plovdiv_4

Vairāk par ACO čuguna lūkām un to īpašībām uzzini www.aco.lv, vai sazinoties ar "ACO Nordic"!

SIA "ACO Nordic"
Dzelzavas iela 120z, Rīga
+371 67 377 927​

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone ir uzņēmums, kas apvieno jaunākās inovācijas, augstākās kvalitātes akmens materiālus un bezgalīgas dizaina iespējas, lai palīdzētu jums izveidot jaunus interjera elementus. Uzzināsim, kas ietilpst ARI Stone piedāvājumā un kādi ir šīs sezonas jaunumi un dizaina aktualitātes!

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Izstāsti Latvijai