Līdz 2018.gadam plānots noteikt "Rail Baltica" izbūvētās infrastruktūras pārvaldītāju
Rīga, 12.jūl., LETA. Līdz 2018.gadam plānots noteikt "Rail Baltica" izbūvētās infrastruktūras pārvaldītāju, aģentūrai LETA pavēstīja AS "RB Rail".
Uzņēmums izsludinājis konkursu "Pētījums par Rail Baltica infrastruktūras pārvaldības modeli". Pētījuma mērķis ir izskatīt un vispusīgi izanalizēt vairākus atbilstošus pārrobežu dzelzceļa infrastruktūras pārvaldības modeļus un identificēt veiksmīgāko modeli "Rail Baltica" pārvaldībai. Izvirzot veiksmīgāko risinājumu, pētījumā tiks ņemts vērā dzelzceļa aprites cikla modelis, rentabilitāte un tirgus efektīvā darbība, kā arī tiks aptverts plašs klāsts institucionālo, operacionālo un komerciālo faktoru.
"Triju Baltijas valstu ministrijas kopīgi vienojušās veikt neatkarīgu pētījumu par nākotnes infrastruktūras pārvaldības modeli, lai laikus identificētu "Rail Baltica" infrastruktūras pārvaldītāju un kopā ar nākotnes pasažieriem to iesaistītu projekta plānošanas un projektēšanas procesos, veicinot efektīvas, viegli uzturamas un finansiāli ilgtspējīgas infrastruktūras ieviešanu, kas būs pielāgota nākotnes lietotāju vajadzībām," skaidroja "RB Rail".
Pēc uzņēmumā paustā, labākā pasaules un vienotās Eiropas dzelzceļa telpas prakse paredz infrastruktūras pārvaldītāju noteikt projekta īstenošanas sākumposmā. Eiropas Savienība (ES) nepārtraukti strādā pie infrastruktūras pārvaldības efektivitātes celšanas, nodrošinot vienmērīgāku savienojamību starp dažādiem infrastruktūras pārvaldītājiem un dzelzceļa operatoriem, racionalizējot un nodrošinot saskaņotību infrastruktūras pārvaldītāja dažādo funkciju nodrošināšanā un veicinot pārrobežu un visas Eiropas dzelzceļa infrastruktūras vienotību. Tāpat tiek strādāts pie vienlīdzīgas piekļuves dzelzceļa infrastruktūrai, lai nodrošinātu efektīvu dzelzceļa tirgus darbību, risinot interešu konfliktus, konkurences izkropļojumus un citus ar infrastruktūras piekļuvi saistītus šķēršļus.
Attiecīgā "Rail Baltica" infrastruktūras pārvaldības modeļu analīze nodrošinās informācijas bāzi politiskajiem lēmumiem, kas līdz 2018.gadam noteiks "Rail Baltica" izbūvētās infrastruktūras pārvaldītāju.
"Papildus piemērotākā "Rail Baltica" infrastruktūras pārvaldības modeļa noteikšanai pētījums sniegs labāku ieskatu "Rail Baltica" infrastruktūras ilgtermiņa novērtējumā, tādejādi norādot uz ieguvumiem, ko sniegs Eiropas un nacionālie sociāli ekonomiskie ilgtermiņa ieguldījumi. "Rail Baltica" gadījumā pētījums sekmēs arī lielāku projekta caurskatāmību un stiprinās turpmāko ES atbalstu projektam. Apzinoties ārkārtīgi sarežģīto ieinteresēto pušu matricu, kas piemīt pārrobežu infrastruktūras projektiem, pētījumam ir jānodrošina balanss starp nacionālajiem apsvērumiem un "Rail Baltica" perspektīvu, kā arī ambīcijām kļūt par piemēru efektīvas vienotās Eiropas dzelzceļa telpas darbībai. Kopumā - jo ātrāk tiks izvēlēts infrastruktūras pārvaldnieks, jo ātrāk mēs varēsim sākt projekta komercializācijas stratēģiju, kas ir nozīmīgākais priekšnosacījums veiksmīgai "Rail Baltica" ilgtermiņa realizācijai un ilgtspējai," klāstīja "RB Rail" biznesa attīstības vadītājs Kaspars Briškens.
Jau ziņots, ka "RB Rail" konkursā "Pētījums par Rail Baltica infrastruktūras pārvaldības modeli" var pieteikties līdz 14.augustam. Prognozētā līgumcena - 400 000 eiro, neskaitot pievienotās vērtības nodokli (PVN)
"RB Rail" ir centrālais "Rail Baltica" projekta koordinators. Tā galvenie uzdevumi ir dzelzceļa projekta izstrāde, būvniecība un mārketinga aktivitāšu realizācija. Projekts paredz izbūvēt ātrvilciena dzelzceļa līnijas infrastruktūru no Tallinas līdz Lietuvas-Polijas robežai.
Jaunākie dati liecina, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu.