Saeimas tautsaimniecības komisija atbalsta SM izstrādāto risinājumu ilgtspējīgai autoceļu sakārtošanas finansēšanai
Rīga, 28.febr., LETA. Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija atbalsta Satiksmes ministrijas (SM) izstrādāto risinājumu ilgtspējīgai autoceļu sakārtošanas finansēšanai, aģentūrai pauda komisijas priekšsēdētājs Romāns Naudiņš (VL-TB/LNNK).
Viņš norādīja, ka komisija šodien sēdē iepazinās ar SM priekšlikumiem, lai turpmākajos gados palielinātu valsts finansējumu autoceļiem, un pauda tiem atbalstu. SM attiecīgos tiesību aktus valdībā plāno iesniedz līdz aprīļa beigām, savukārt Saeimas komisija rakstīs vēstuli Ministru kabinetam, paužot atbalstu piedāvātājam risinājumam.
Naudiņš uzsvēra, ka jābūt skaidrai autoceļu sakārtošanas finansēšanas politikai ilgtermiņā.
Tāpat komisijas sēdē diskutēts par autoceļu būvniecības kvalitāti, ņemot vērā, ka nereti par to nākas dzirdēt iedzīvotāju un autovadītāju sūdzības. Naudiņš pieminēja, ka arī viņš kā valmierietis ar šādu problēmu saskāries - autoceļš Valmieras pusē rekonstruēts samēra nesen, taču jau tagad atsevišķās vietas tas ir "viļņains". Tuvākajās nedēļās ar SM pārstāvjiem plānots braukt šo ceļu apskatīt.
Komisijas vadītājs piebilda, ka par saņemto finansējumu būvniekiem jānodrošina kvalitatīvs ceļš.
Saeimas komisijas sēdē arī diskutēts par to, atbilstoši kādiem standartiem ceļi tiek būvēti. Pēc Naudiņa teiktā, reģionālos ceļus iespējams būvēt šaurākus, ietaupot gan materiālu, gan darba izmaksas.
Vienlaikus viņš piebilda, ka komisija vienojās reizi mēnesī uzklausīt SM par aktualitātēm ceļu nozarē un uz šīm tikšanām aicināti visi deputāti, kuriem tas interesē.
Kā ziņots, valdība decembra otrajā pusē konceptuāli atbalstīja pakāpenisku finansējuma palielināšanu autoceļu uzturēšanai un rekonstrukcijai. Uzdots līdz 2017.gada 30.aprīlim valdībā iesniegt grozījumus likumā par autoceļiem, lai no 2020.gada pakāpeniski palielinātu fondam novirzīto finansējumu no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem par vismaz 5% gadā, ja nominālā iekšzemes kopprodukta prognoze attiecīgajam gadam pieaug ne mazāk kā par 5%.
Šāds novirzīto līdzekļu pieaugums Valsts autoceļu fondam plānots, līdz tiek sasniegts ikgadējs finansējuma apmērs, kas atbilst ieņēmumiem no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa, autoceļu lietošanas nodevas, kā arī 80% no prognozētajiem valsts budžeta ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem.
Tāpat likumā paredzēts noteikt, ka no 2018.gada jāpalielina Valsts autoceļu fondam novirzīto finansējumu no dotācijas no vispārējiem ieņēmumiem par summu, kas nav mazāka par starpību starp valsts budžeta faktiskajiem ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem un gadskārtējā valsts budžeta likumā plānotajiem ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, ja faktiskie ieņēmumi pārsniedz plānotos. Par bāzes gadu paredzēts pieņemt pēdējo gadu, par kuru zināmi akcīzes nodokļa par naftas produktiem faktiskie ieņēmumi.
Vienlaikus valdības noteiktais paredz Finanšu ministrijai, sagatavojot 2018.gada budžetu, iekļaut normu, ka finanšu ministram pēc Satiksmes ministrijas pamatota pieprasījuma saņemšanas ir tiesības pārdalīt autoceļiem līdzekļus no budžeta programmas "Apropriācijas rezerve" ne lielākā apmērā par neizlietoto dotāciju no vispārējiem ieņēmumiem minētajam mērķim iepriekšējā gada beigās. Šāda norma paredzēta, lai līdzekļus autoceļiem, kas nav izlietoti līdz gada beigām, varētu "pārnest uz nākamo gadu".
Tāpat valdība pagarināja valsts autoceļu sakārtošanas programmas 2014. līdz 2020.gadam realizēšanas termiņu līdz 2023.gadam un nolēma jautājumu par tās finansēšanu skatīt Ministru kabinetā likumprojekta par vidējā termiņa budžeta ietvaru un kārtējā gada valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu jauno politikas iniciatīvu pieprasījumiem, ņemot vērā valsts budžeta iespējas.
Valdība arī uz Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju līdz 2017. gada 31.augustam iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par iespējamību piesaistīt papildu finansējumu ceļu uzturēšanai, pārbūvei un atjaunošanai papildus valsts budžetā paredzētajam finansējumam (piemēram, izmantojot publiskās un privātās partnerības finansēšanas modeli), ievērojot fiskālās disciplīnas nosacījumus.
Savukārt līdz nākamā gada beigām Satiksmes ministrijai Ministru kabinetā jāziņo par valstī esošo ceļu tīkla izvērtējumu, tostarp vērtējot esošā ceļu tīkla efektivitāti.