"Eiropas dzelzceļa līnijas": "Rail Baltica" Centrālā stacija Rīgā atbilst ES revidentu kritērijiem
Rīga, 12.sept., LETA. Plānotā dzelzceļa līnijas projekta "Rail Baltica" Centrālā stacija Rīgā kopumā atbilst Eiropas Revīzijas palātas ziņojumā izvirzītajiem kritērijiem, kas tiek izvirzīti ātrgaitas dzelzceļa pasažieru stacijām Eiropā, aģentūrai LETA atzina "Rail Baltica" projekta ieviesējs Latvijā SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas" (EDZL).
Eiropas Revīzijas palātas ziņojumā norādīts, ka brauciena laiku, cenu un savienojumu skaita novērtējums parāda, ka ātrgaitas dzelzceļam ir priekšrocības salīdzinājumā ar tā konkurentiem. Tāpat secināts, ka kopējais brauciena laiks un cenu līmenis ir vienlīdz būtiski sekmju faktori. Kopā ar regulāriem pakalpojumiem un uzticamību šie faktori varētu palielināt ātrgaitas dzelzceļa tirgus daļu. Svarīgs ir arī līnijas staciju skaits un to atrašanās vieta - ne visas revidētās stacijas ir atbilstīgi pieejamas un ar labiem savienojumiem.
EDZL, veicot salīdzinājumu pēc Eiropas Savienības (ES) revidentu kritērijiem, par savietojamību ar citiem transportiem, secinājusi, ka "Rail Baltica" pasažieriem Rīgas Centrālajā stacijā būs pieeja gan vietējiem, gan starptautiskajiem vilcieniem, ekspresim uz lidostu, autobusiem, taksometru servisam un velosipēdu novietnēm. Tuvumā atrodas arī sabiedriskais transports. Šāds transportu plānojums atbilst prasībām, kas norādītas Eiropas Revīzijas palātas ziņojumā par esošajām Eiropas ātrvilcienu līnijām.
Ziņojumā par esošajām Eiropas ātrvilciena līnijām norādīts, ka sekmīgas ir tās ātrgaitas dzelzceļa stacijas, kuras saistās ar teritorijas attīstību. EDZL uzsvēra, ka "Rail Baltica" Centrālās stacijas izbūve nodrošinās divu pilsētas daļu savienošanu - Vecrīgas un Centrāltirgus. Jaunais dzelzceļa tilts pāri Daugavai darīs pilsētas centru pieejamāku gājējiem un velobraucējiem. Rīgas centrā veidosies brīvtelpas, kas nodrošinās attīstības iespējas jauniem pakalpojumiem un labvēlīgai videi pilsētas iedzīvotājiem, līdz ar to tiek izpildīts revidentu kritērijs par nepārprotamu atjaunošanās ietekmi uz apkārtējo teritoriju..
Piekrītot Eiropas Revīzijas palātas ziņojumā par esošajām Eiropas ātrvilcienu līnijām norādītajam, ka ātrgaitas vilciena stacijai jānodrošina ne tikai transporta, bet arī vispārēji pakalpojumi, EDZL Rīgas Centrālajā stacijā paredz labiekārtotu uzgaidāmo zonu un tūristu informācijas centru. Uzņēmējiem būs iespējas attīstīt restorānus un kafejnīcas, pasažieriem nepieciešamos veikalus, kā arī dažāda veida pakalpojumus iedzīvotājiem un biznesam.
Viens no kritērijiem sekmīgai ātrgaitas vilcienu stacijai ziņojumā par esošajām Eiropas ātrvilcienu līnijām ir pasažieru skaits stundas attālumā no stacijas. EDZL noskaidroja, ka, braucot ar auto, Rīgas Centrālā stacija nepilnas stundas laikā ir pieejama vairāk nekā 874 000 Latvijas iedzīvotāju Rīgā, Ogrē, Mārupē, Jelgavā, Jūrmalā, Siguldā un citās pilsētās, kā arī šo pilsētu novados. Izmantojot sabiedrisko transportu, Centrālā stacija stundas laikā ir pieejama visiem Rīgas iedzīvotājiem, savukārt reģionālā autoosta atrodas blakus, nodrošinot pieeju Centrālajai stacijai no visas Latvijas.
Kā ziņots, EDZL sešām starptautiskām apvienībām nosūtījusi uzaicinājumu iesniegt tehniskos un finanšu piedāvājumus dzelzceļa projekta "Rail Baltica" Rīgas Centrālās pasažieru stacijas un tilta projektēšanai un būvdarbiem.
Uzaicinājums nosūtīts piegādātāju apvienībai "BASA", kurā ietilpst Latvijas uzņēmumi AS "BMGS", AS "A.C.B.", SIA "Strabag" un SIA "Aecom Baltics", apvienībai, kurā ietilpst Lietuvas "Kauno tiltai", Spānijas "Comsa S.A.U.", Polijas "Trakcja PRKil", Lietuvas "Geležinkelio tiesimo centras" un Latvijas "Ceļu būvniecības sabiedrība "Igate", kā arī apvienībai "Acciona Mostostal Skonto Būve", kurā ietilpst Spānijas kompānija "Acciona Construccion S.A.", Polijas kompānija "Mostostal Warszawa S.A." un Latvijas uzņēmums "Skonto Būve".
Dalībai konkursā aicināta arī personu apvienība "Besix Rere Group", kurā ietilpst Beļģijas uzņēmums "N.V. Besix S.A." un Latvijas būvnieks "Rere būve", apvienībai "ITL Rail Baltica", kurā ietilpst Turcijas uzņēmums "Gulemark Agir Sanay Insaat ve Taahhut A.S.", Itālijas uzņēmums "Astaldi S.p.A.", Latvijas uzņēmumi "LNK Industries", "Binders" un "Arčers", kā arī apvienībai "Copisa-Basque-UPB-Tilts", kurā ietilpst Latvijas uzņēmumi "UPB" un "Tilts", kā arī Spānijas kompānijas "Copisa Constructora Pirenaica", "Altuna Y Uria", "Cycasa" un "Lagunketa Sociedad Estudios Y Servicios Para La Construction".
EDZL starptautiskā iepirkuma "Rail Baltica" Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un stacijas kompleksās apbūves būvprojekta izstrāde un būvdarbi otrās kārtas dalībniekiem - sešām starptautiskām apvienībām - sagatavojušas darba uzdevumu, aicinot apvienības iesniegt tehniskos un finanšu piedāvājumus.
Iepirkuma otrās kārtas uzvarētājam būs jānodrošina Centrālās stacijas, jauna dzelzceļa tilta pār Daugavu un Mazo Daugavu, kā arī esošās dzelzceļa līnijas infrastruktūras un "Rail Baltica" dzelzceļa infrastruktūras projektēšana un būvdarbi.
Līguma slēgšana ar "Rail Baltica" Rīgas Centrālās pasažieru stacijas un tilta projektētāju un būvnieku paredzēta 2019.gadā, tādējādi nodrošinot būvprojektu izstrādi 2019.-2020.gadā un būvdarbus 2021.-2022.gadā.
EDZL 2017.gada 21.aprīlī izsludināja starptautisku publisku iepirkumu divās kārtās "Rail Baltica" Rīgas dzelzceļa tilta, uzbēruma un Rīgas Centrālās pasažieru stacijas kompleksā apbūves būvprojekta izstrāde un būvdarbi" būvprojekta izstrādes, autoruzraudzības un būvdarbu veikšanas nodrošināšanai. Iepirkuma pirmajā kārtā kvalifikācijas pieteikumi tika saņemti no septiņām starptautiskām apvienībām, tai skaitā Latvijas lielākajiem būvuzņēmumiem.
Ārvalstu un Latvijas uzņēmējiem bija nodrošinātas iespējas dalībai konkursā, veidojot vietējo un starptautisko uzņēmumu apvienības, pašiem nosakot savstarpējās sadarbības modeli un vadošo partneri. Iepirkuma prasības tika izvirzītas atbilstoši augstas kvalitātes standartiem, prasot kandidātiem apliecināt to ar iegūto pieredzi, tai skaitā - prasības kandidātu pieredzei elektrificētas dzelzceļa līnijas pārbūvē, jaunu transporta satiksmei paredzētu tiltu un multimodāla pasažieru transporta mezgla projektēšanā un būvdarbu izpildē. Tāpat kandidātiem tika noteikta prasība - pēdējos trijos gados tiem ir jābūt sasniegtam vidējam neto apgrozījumam 100 miljonu eiro apjomā, un kandidāta un tā speciālistiem jābūt pieredzei projektēšanā, kas iegūta pēdējo piecu gadu laikā, un pieredzei būvdarbu izpildē, kas iegūta pēdējo septiņu gadu laikā.
Šī projekta izmaksas ir tuvu 200 miljoniem eiro. Metu konkursa noslēgumā izvēlētais risinājums, kam pamatā būs arhitektu biroja "PLH Arkitekter" sadarbībā ar "COWI" piedāvātais mets, iekļāvās projektam noteiktajās izmaksās, piedāvājot kvalitatīvus un ilgtspējīgus tehniskos risinājumus un efektīvu resursu izmantošanu.