"Eiropas dzelzceļa līnijas" vadītājs: Apgalvojums par "Rail Baltica" projekta kavēšanos ir nepatiess
Rīga, 27.sept., LETA. Baltijas valstu kopuzņēmuma "RB Rail" bijušās izpilddirektores un valdes priekšsēdētājas Baibas Rubesas apgalvojums par "Rail Baltica" projekta iespējamo kavēšanos iesaistīto pušu sadrumstalotības dēļ ir nepatiess, žurnālistiem ceturtdien sacīja "RB Rail", kas ir dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" projekta īstenotājs, akcionāra "Eiropas dzelzceļa līnijas" vadītājs Andris Linužs.
Viņš norādīja, ka Rubesas apgalvojums, ka dzelzceļa projekts varētu kavēties, ir viņas interpretācija, un "RB Rail" valde patlaban darot visu, lai nezaudētu Eiropas Savienības finansējumu un turpinātu darbu pie projekta realizācijas. "Uzskatu, ka arī visas Baltijas valstis ir pietiekami konsolidētas, lai izvairītos no kavējumiem," teica Linužs.
Tāpat "Eiropas dzelzceļa līnijas" vadītājs norādīja, ka tagad projektam ir svarīga katra diena un līdz dzelzceļa pārbūves projekta līguma parakstīšanai ir palicis maz laika.
Aģentūra LETA jau vēstīja, ka Rubesa ceturtdien iesniegusi kopuzņēmuma padomei atlūgumu, kas stājas spēkā ar tā iesniegšanas brīdi. "RB Rail" pagaidu izpilddirektora amatā iecelts kompānijas finanšu direktors un valdes loceklis Igns Degutis.
Rubesas pārstāve informēja, ka atlūguma vēstulē skaidroti galvenie atkāpšanās iemesli, kas balstīti krasi atšķirīgā un nesavienojamā redzējumā par turpmāko "Rail Baltica" projekta vadības un ieviešanas modeli.
Pamatojot savu lēmumu, Rubesa ceturtdien preses konferencē pauda, ka Baltijas valstu valdību rīcība kavē Eiropas platuma sliežu dzelzceļa līnijas projekta "Rail Baltica" īstenošanu.
"Es gadu veicu pārrunas ar Baltijas valstu transporta ministrijām, lai vienotos par "RB Rail" darbības modeli. Tāpat ir kavēti termiņi, kuru laikā bija jāpieņem lēmums par "RB Rail" un projekta "Rail Baltica" finansēšanas modeli. Es tā nevaru strādāt," lēmumu īsi pirms pilnvaru termiņa beigām atstāt "RB Rail" vadītājas amatu pamatoja Rubesa. Viņa gan gribējusi amatu pamest jau šovasar, tomēr pēc Ministru prezidenta Māra Kučinska (ZZS) lūguma to nav izdarījusi. Lēmumu pamest amatu tagad Rubesa skaidroja ar mērķi pievērst uzmanību riskiem, kas saistīti ar "Rail Baltica" projekta ieviešanu un "RB Rail" akcionāru rīcību.
Rubesa uzskata, ka "Rail Baltica" projekta pārvaldība patlaban nav efektīva un trūkst atbilstošs projekta starpvaldību pārvaldības modelis. Tāpat projekta īstenošana patlaban noritot gausi, ņemot vērā apgrūtināto iesaistīto pušu interešu saskaņošanu. Viņasprāt, "RB Rail" vajadzētu nodrošināt lielāku autonomiju lēmumu pieņemšanā.
Viņa veltīja kritiskus vārdus Baltijas valstu valdībām, norādot, ka tās nav spējušas panākt vienošanos virknē projekta "Rail Baltica" īstenošanai nozīmīgos jautājumos. Piemēram, Satiksmes ministrija (SM) un satiksmes ministrs Uldis Augulis (ZZS), viņasprāt, nav spējuši pieņemt lēmumu par valsts finansējuma nodrošināšanu "Rail Baltica" projektam.
Pēc Rubesas teiktā, ne tikai Latvijas, bet arī Lietuvas un Igaunijas valdībām bija jāpieņem lēmums par līdzekļu ieguldīšanu gan kopuzņēmuma "RB Rail" darbības nodrošināšanai, gan projekta "Rail Baltica" īstenošanai. Katrai Baltijas valstij būtu jāpieņem lēmums 2019.gadā minētajiem mērķiem novirzīt vismaz 650 000 eiro.
Rubesa šajā amatā tika iecelta 2015.gadā, un viņas pilnvaru termiņš beigsies oktobrī.
Tāpat ziņots, ka "Rail Baltica" projekta īstenotāja "RB Rail" sākusi jauna vadītāja meklēšanu, un, pēc neoficiālas informācijas, kompānijas akcionāri šajā amatā labāk redzētu cilvēku no Polijas vai Somijas, nevis no Baltijas valstīm.
Kā ziņu aģentūrai BNS pastāstīja "RB Rail" padomes priekšsēdētāja Rīa Sillave, jauna "RB Rail" vadītāja meklēšanai nolīgta personāla atlases kompānija "Amrop". "Līgums ar pašreizējo "RB Rail" vadītāju beigsies oktobra nogalē. Padome sākusi jauna vadītāja meklēšanu. Nolīgta personāla atlases kompānija "Amrop", kas meklēs Baltijas valstīs, Somijā un Polijā. Līdztekus tiešiem meklējumiem tuvāko nedēļu laikā tiks publicēts atklāts sludinājums. Mērķis ir šajā svarīgajā "Rail Baltica" īstenošanas fāzē atrast labāko amata kandidātu," viņa sacīja.
Šā gada sākumā atklātībā nāca Rubesas un atsevišķu "RB Rail" padomes locekļu nesaskaņas. Šogad 1.februārī notikušajā "RB Rail" akcionāru sapulcē Igaunijas un Lietuvas akcionāri nobalsoja par Rubesas atstādināšanu, bet Linužs balsojumā atturējās. Pēc lēmuma pieņemšanas Rubesa paziņoja, ka uzņēmuma vadībā saskārusies ar atsevišķu kompānijas padomes locekļu un patieso labuma guvēju pretdarbību "Rail Baltica" projekta pamatnostādnēm.
"Rail Baltica" projekts paredz izveidot Eiropas standarta sliežu platuma dzelzceļa līniju no Tallinas līdz Lietuvas un Polijas robežai, lai tālāk ar dzelzceļu Baltijas valstis būtu iespējams savienot ar citām Eiropas valstīm.
Paredzēts, ka "Rail Baltica" izmaksas sasniegs 5,8 miljardus eiro, ieskaitot atzaru, ko nolemts izbūvēt starp Kauņu un Viļņu. Daļa izmaksu tiks segtas no Eiropas Savienības līdzekļiem.