abc.lv skaitļos

Lietotāji online0
Aktīvie uzņēmumi25217
Nozares raksti1284
Ekspertu atbildes3041
Eksperti: kvalitatīvu ceļu tapšanā gan būvniekam, gan pasūtītājam jābūt drošam par finansējumu : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Eksperti: kvalitatīvu ceļu tapšanā gan būvniekam, gan pasūtītājam jābūt drošam par finansējumu

Eksperti: kvalitatīvu ceļu tapšanā gan būvniekam, gan pasūtītājam jābūt drošam par finansējumu
Latvijas ceļi starptautiskajā pētījumā novērtēti tik slikti, jo ilgstoši trūcis finansējuma, savukārt kvalitatīvu ceļu tapšanā gan būvniekam, gan pasūtītājam jābūt drošam par rītdienu - vēlams trīs gadus uz priekšu, tad varot izplānot būvdarbus un lēnām minimizēt ātro ceļa seguma nolietošanos, biznesa portālam "Nozare.lv" norāda nozares eksperti.

RTU Būvniecības fakultātes dekāns Juris Smirnovs skaidro, ka ar Pasaules ekonomikas foruma pētījuma ceļu vērtēšanas kritērijiem nav iepazinies, tāpēc konkrēti runāt par Latvijas ieņemto 99.vietu 144 valstu vidū nevar. Vienlaikus viņš uzsver, ka Latvijas ceļu galvenā problēma tomēr ir finansējuma trūkums. Jau no 90.gadiem finansējums bijis vismazākais Baltijas valstīs. "Ja jums ir 20 gadus vecs mētelītis, kas šad tad ir pielāpīts, nu, ko tur var gribēt," uzsver eksperts.

Viņš informē, ka patlaban prasības ceļu būvē ir augstas gan izmantojamo materiālu ziņā, gan darba kvalitātē. "Es neteiktu, ka ir nevēlēšanās labi būvēt, un nav arī ļaunprātības. Ja finansējums pēdējos gados bijis tik trūcīgs, tad tagad ķer pie kura pirksta gribi, visi sāp," uzsver Smirnovs.

Lai ceļi būtu labākā stāvoklī viens no būtiskākajiem priekšnoteikumiem esot nodrošināt finansējumu ilgtermiņā. Tāpat esot jābūt atbilstoši kompetentiem būvniekiem, kādi Latvijā esot un kādus arī gatavo RTU. Finansējums esot objektīva lieta un to var salīdzināt, uzsver Smirnovs.

RTU Būvzinātnes centra vadošais pētnieks Viktors Haritonovs savukārt uzsver, ka katram ceļa seguma bojājumam var noteikt bojājuma rašanās iemeslu. Dažreiz pietiekot tikai ar vizuālu apsekošanu, bet dažiem vajadzīga padziļināta izpēte. Viņš atzīt, ka bojājumi ir arī saistīti ar ceļu būvētāju darba kvalitāti - tie ir bojājumi, kuri attīstās asfaltbetona segumu šuvju vietās vai segregācijas skartās vietās. Taču daži bojājumi esot radušies apakšējo slāņu nestspējas zudumu rezultātā - noguruma plaisas, kuras vēlāk pārtop par klasisku bedrīti. Tāpat uz ceļiem varot pamanīt termoplaisas jeb plaisas, kas uz ceļa izveidojušās šķērsvirzienā. Ja tās neaizsargā no ūdens piekļuves, tad arī izveidojoties klasiskā bedrīte. "To rašanās iemesls - mūsu klimatiskajiem apstākļiem neatbilstošs bitumens. Ceļa seguma bojājumu tipi un to rašanās cēloņi ir pieejami daudzos literatūras avotos. Tāpēc neredzu lielas problēmas noteikt to cēloņus," uzsver eksperts.

Banner 280x280 Banner 280x280

Viņš arī norāda, ka vainīgo meklēšana ir nepateicīgākā lieta un tā atkarīga no seguma bojājuma veida: ja nav ievērotas būvniecības tehnoloģijas (arī kultūra), tad būvnieks. Svarīga loma esot arī būvuzraugam, kura kvalitatīvs darbs var minimizēt ātru ceļa nolietošanos. Esot iespējams, ka kvalitatīvs segums ieklāts uz pamatnes ar zemo nestspēju, tad arī asfaltbetons no dimantiem nekalpošot ilgi. Šajā gadījuma uzmanīgiem esot jābūt projektētājiem, kuriem jāizvērtē pamatnes nestspēja, pirms piedāvāt konstruktīvu risinājumu.

Tagadējie tehniskie noteikumi esot izstrādāti, ņemot par pamatu Zviedrijas pieredzi. Tie esot pat stingrāki nekā citās augsti attīstītajās valstīs. Visu vainu uzlikt uz pasūtītāju arī nevarot, jo lielākais valsts ceļu pasūtītājs ir atkarīgs no valsts budžeta. "Secinājums - visiem jāuzņemas vaina," atzīst Haritonovs. Viņš uzsver, ka kvalitatīvo ceļu tapšanai gan būvniekam, gan pasūtītājam jābūt drošiem par rītdienu un, vēlams, trīs gadus uz priekšu.

Kā ziņots, ceļu kvalitātes ziņā Latvija 144 pasaules valstu konkurencē ierindota 99.vietā, liecina jaunākais Pasaules ekonomikas foruma (WEF) Globālās konkurētspējas ziņojums, kas ietver datus par 2011.-2012.gadu.

Ceļu kvalitāte ziņojumā ietvertajās valstīs novērtēta ar vienu līdz septiņiem punktiem. Viens punkts nozīmē, ka ceļu sistēma valstī ir ļoti neattīstīta. Savukārt septiņi punkti nozīmē, ka ceļu sistēma atbilstoši starptautiskajiem standartiem ir plaša un efektīva.

Latvijas ceļu stāvoklis novērtēts ar 3,2 punktiem, Latvijai ierindojoties vienā līmenī ar Melnkalni, Tanzāniju, Zimbabvi, Zambiju, Senegālu un Tadžikistānu.

Iepriekšējā ziņojumā, kurā ietverti dati par 2010.-2011.gadu, Latvija ierindojās 101.vietā.

Baltijas valstu starpā visaugstākā ceļu kvalitāte ir Lietuvā, kas ieņem 32.vietu, saglabājot savu pozīciju salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu.

Savukārt Igaunija ierindota 61.pozīcijā, salīdzinot ar 51.vietu pirms gada.

Igaunijā ceļu sistēma novērtēta ar 4,2 punktiem, bet Lietuvā - ar 5,2 punktiem.

Jau ziņots, ka Latvijā Eiropas Savienības finansējums ceļu būvei pēdējos trīs gadus bijis virs 80 miljoniem latu: 2011. gadā - 83 miljoni latu, 2012.gadā - 86 miljoni latu un 2013.gadā - 88 miljoni latu.

Akcīzes nodokļa ieņēmumi Latvijā katru gadu ir apmēram 330 miljoni latu, no kuriem tikai 19% tiek izmantoti ceļu remontiem un uzturēšanai.

Rīga, 6.marts, NOZARE.LV.
Foto: Pilseta24.lv

Publicēts: 06.03.2013
 

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "Latvijas Tālrunis" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un SIA "Latvijas Tālrunis" ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone – augstas kvalitātes akmens virsmas jūsu interjeram

ARI Stone ir uzņēmums, kas apvieno jaunākās inovācijas, augstākās kvalitātes akmens materiālus un bezgalīgas dizaina iespējas, lai palīdzētu jums izveidot jaunus interjera elementus. Uzzināsim, kas ietilpst ARI Stone piedāvājumā un kādi ir šīs sezonas jaunumi un dizaina aktualitātes!

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Izstāsti Latvijai

Kas ir ceļa servitūts? Skaidro RSU Lekt. PhD Jolanta Dinsberga: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Kas ir ceļa servitūts? Skaidro RSU Lekt. PhD Jolanta Dinsberga: Pielaiko telpu, māju, dārzu

Ko darīt, ja īpašumam nav piekļuves pie ceļa? Vai var izmantot kaimiņa zemes gabalā jau esošu ceļu vai izbūvēt jaunu? Šādos gadījumos var noformēt ceļa servitūtu. Kā to izdarīt juridiski pareizi, video skaidro Rīgas Stradiņa universitātes RSU Sociālo zinātņu fakultāte docētāja, šķīrējtiesnese, juriste Ph. D. Jolanta Dinsberga, kura par šo tēmu veica promocijas darbu.