Eksperts: ceļu būvētāju tirgus ir pārlieku sadrumstalots
Līdz ar to neesot spēcīgu kvalificētu kompāniju, jo sacensība par pasūtījumiem spiež aizvien vairāk samazināt cenas. Pasūtītāju - valsts, pašvaldību un lielo uzņēmumu - reakcijas nav, jo likums liek izvēlēties izpildītāju par zemāko cenu.
Lielākā dalībnieka tirgus daļa 2011.gadā bija 10%. 2011.gadā ar zaudējumiem gadu beidza 15 kompānijas, lielākais mīnuss bija pusmiljona latu zaudējumi. Kā norāda eksperts, tirgū ir tendence, ka visi grib mirt pēdējie. Ja 15 kompānijas strādā ar zaudējumiem, tas parāda, uz kurieni iet tirgus, - samazinās kvalitāte, jo, ja strādā par mazu naudu, kompānija cenšas ietaupīt uz resursiem, situācijas izpēti, transportu, degvielu, topogrāfiju. Piemēram, topogrāfs var neuzmērīt būtiskas lietas. Turklāt projektēšana ir būtiska un atstāj iespaidu uz nākamajām stadijām, darba uzdevumiem, iepirkumiem, skaidro Klismets.
Savukārt būvniekam attiecīgi ir jābūvē pēc pasūtītāja noteiktā projekta. Viņš norāda, ka arī projektēšanas kompānijas tiek izvēlētas pēc zemākās cenas.
Klismets uzskata, ka ideālā variantā būtu jābūt stiprām, lielām kompānijām, kas strādā par saprātīgu cenu, saprātīgu peļņu. Tas ir zelta vidus. "Visam būtu jābalstās uz speciālistiem, kvalifikāciju, objektu pieredzi. Rietumos tie tiek dēvēti par CV mafiju," skaidro eksperts.
Tagad esot modelis - priekšnieks nolīgst grāmatvedi, bet pārējie strādājošie ir pensionāri un studenti.
Būvniecības procesā visas problēmas "izlien ārā". Ja ir normāls projekts un pasūtītājs un komanda strādā, tad viss ir kārtībā. "Ja pasūtītāja mērķis ir iegūt labu projektu, tad viņam ir jātiek galā ar projektētāja kvalifikāciju un ar viņa produkta kvalitāti. Tas attiecas gan uz pašvaldībām, gan valsti," secina eksperts.
Kā ziņots, šodien notika VAS "Latvijas Valsts ceļi" (LVC) rīkotā autoceļu kvalitātes konference un "Autoceļu Avīzes" Gada balvas pasniegšanas pasākums.
Satiksmes ministrs Anrijs Matīss, VAS "Latvijas Valsts ceļi" vadošie speciālisti, Transportbūvju inženieru asociācijas un biedrības "Latvijas Ceļu būvētājs" pārstāvji diskutēja par autoceļu būvniecības kvalitātes problēmām un tās uzlabošanu.
Rīga, 8.maijs, NOZARE.LV.
Foto: Pilseta24.lv