Ekspluatācijā nodota pirmā Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla daļa
Pabeigta un ekspluatācija nodota pirmā no astoņām Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla būvatļaujām, tostarp pirmā būve – transformatoru apakšstacija. Jaunā apakšstacija jau šobrīd apgādā Rīgas Centrālo dzelzceļa staciju ar elektrību, nodrošinot modernākas un drošākas inženierkomunikācijas.
Tāpat pabeigtās būvatļaujas ietvaros projekta dienvidu pusē no Maskavas ielas līdz Lāčplēša ielai veikta uzbēruma un infrastruktūras demontāža, visā projekta zonā pabeigti apjomīgie apakšzemes komunikāciju un inženiertīklu pārbūves darbi.
“Rail Baltica pamatoti tiek dēvēts par Baltijas valstu lielāko simtgades projektu – funkcionējošas infrastruktūras nodošana lietotājiem, pasažieriem un kravu pārvadātājiem sastāv no daudz sarežģītiem un savstarpēji saistītiem elementiem. Kamēr vieni Rail Baltica infrastruktūras elementi vēl tiek projektēti, citus mēs jau pabeidzam. Latvijas komandas uzkrātā pieredze procesu novadīt no projektēšanas līdz pabeigtai būvei ir būtiska, uzsākot pamattrases būvniecības ārpus Rīgas,” akcentē "Eiropas Dzelzceļa līnijas" valdes priekšsēdētājs Kaspars Vingris. “Rīgas centrs ir inženiertehniski ļoti sarežģīts Latvijas trases posms un tā mērķtiecīga īstenošana posmu pa posmam ir vienīgais veids, kā nonākt līdz gala rezultātam. Būtiski, ka katrs posms jau sniedz atdevi sabiedrībai –šajā gadījumā tās ir modernas un drošas inženierkomunikācijas.”
Rail Baltica Rīgas Centrālais mezgls kā “projektē un būvē” (design&build) projekts ir sadalīts astoņās dažādas intensitātes, funkcionalitātes un novietojuma būvatļaujās. Oficiāli pabeigta un februārī ekspluatācijā nodota pirmā no tām. Būvprojekti ir atsevišķi nodalītas Rīgas Centrālā mezgla projekta daļas, kuras tiek projektētas, saskaņotas un izbūvētas neatkarīgi viena no otras, lai izmaiņas vienā no posmiem neaizkavētu un neietekmētu citu projekta posmu īstenošanu.
Pabeidzot pēdējo inženierkomunikāciju izbūvi Dzirnavu, Turgeņeva un Abrenes ielas krustojumā, būvnieks BERERIX pabeidzis pirmo projekta daļu. Šī būvprojekta tvērumā veikti atsevišķu infrastruktūras elementu demontāžas darbi, esošo Latvijas dzelzceļš signalizāciju un komunikāciju pārcelšana un pārbūve, kā arī inženierkomunikāciju izbūve posmā no Maskavas ielas pie Rīgas starptautiskās autoostas līdz dzelzceļa pārvada pār Lāčplēša ielu zonai. Izbūvēti vairāk nekā 100 kilometri dzelzceļa signalizācijas kabeļu, 43 kilometri jaunu telekomunikāciju un jaudas kabeļu tīklu, kā arī vairāki kilometri ūdensvadu. Projekta ietvaros veikta arī nepieciešamā pilsētas inženierkomunikāciju pārbūve.
Ekspluatācijā nodota arī jaudīga transformatoru apakšstacija, kas atrodas Rīgas Centrālās stacijas tuvumā. Jaunā tehniskā ēka izbūvēta ar mērķi apgādāt Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas zonu ar elektrību, kā arī paredzot nākotnes vajadzības, ka tā nodrošinās ar elektroenerģiju arī Rail Baltica infrastruktūras vajadzības. Jaunā transformatoru apakšstacija jau šobrīd pilnvērtīgi darbojas un ar elektrību apgādā esošo staciju.
2024. gadā turpinās darbi Rail Baltica Rīgas Centrālā mezgla dienvidu pusē – nākamajā būvniecības darbu un finansējuma posmā BERERIX uzsāks dzelzceļa sistēmu izbūvi - jaunu sliežu ceļu un kontakttīklu, dzelzceļa signalizāciju un inženiertīklu ierīkošanu. Tāpat šī gada pavasarī plānots pabeigt Gogoļa ielas dzelzceļa pārvada izbūvi nepieciešamajā apjomā, lai atjaunotu privātā transporta plūsmu šajā zonā. Nozīmīgs mērķis šim gadam ir arī jaunā Rail Baltica dzelzceļa tilta pār Daugavu izbūves uzsākšana Daugavas labajā krastā.
Rīgas Centrālās stacijas zonā atbilstoši pieejamajam finansējumam 2024. gadā plānots uzsākt stacijas dienvidu puses inženiertīklu izbūvi un iesākt apdares darbus, kā arī turpināt jumta izbūvi un veikt eskalatoru un liftu izbūvi un stacijas zonas labiekārtojuma darbus. Šogad plānots pabeigt stacijas nesošo konstrukciju izbūvi, kā arī veikt stacijas pārvadu un platformu konstrukciju darbus.