Pirms būvēšanas ir demontāža
Daudzas padomju laikā būvētās ēkas, pat tās, kuru funkcionālais tips atbilst mūsdienu zonējumam, savu laiku ir nokalpojušas vai ir tuvu avārijas stāvoklim, tāpēc ēku nojaukšana pēdējos gados kļuvusi par teju vai ikdienišķu parādību. Demontāžas kā būvniecības apakšnozares attīstība seko tirgus pieprasījumam. Tā kā būvju demontāža no visiem būvdarbiem izceļas ar vienu no sarežģītākajām procesa norisēm, tā ir saistīta ar paaugstinātu risku darbā iesaistītajiem un blakus esošajiem cilvēkiem un īpašumam. Demontāžas profesionāļi uzsver, ka ar katru gadu paaugstinās cilvēka dzīvības vērtība. Tādēļ arī Latvijā aizvien vairāk cenšas lietot attīstīto valstu praksi – samazināt cilvēka līdzdalību līdz minimumam, izmantojot specializētu demontāžas tehniku. Ne mazāk svarīgs faktors ir demontāžas ātrums. Katra diena no zemesgabala iegādes līdz jaunā objekta nodošanai ekspluatācijā īpašniekam sagādā tikai izmaksas, bet peļņu nenes. Mūsdienu pasūtītājam visu vajag jau "vakar", un demontāža pakļaujas tādiem pašiem ekonomikas likumiem kā pārējie būvdarbi. Kaut arī demontāžas darbos izmantojamās tehnikas spektrs ir diezgan plašs – sākot ar rokas instrumentiem, beidzot ar smagajiem ekskavatoriem –, īpaša uzmanība pievēršama tieši specializētajai demontāžas (angļu val. demolition) tehnikai. Demontāžas procesā var izmantot vairākumu to tehnikas veidu, ko lieto citos darbos, tomēr ražotāji piedāvā arī speciāli demontāžai pielāgotas vai pilnībā izstrādātas mašīnas. Piemēram, frontālie iekrāvēji galvenokārt atšķiras ar kabīnes aizsargrežģi un necaurduramām riepām. Atlieku drupinātājiem ir elektromagnētisks metāla atdalītājs un putekļu slāpēšana ar šķidruma palīdzību. Demolēšanas darbiem pielāgotiem ekskavatoriem ir ražotāja uzstādīta kabīnes aizsardzības sistēma, izbīdāma šasija, speciāla strēle un darba agregāti. Vēl piemērotāks vairākstāvu būvju demontāžai ir evolūcijas gaitā no ekskavatora izveidojies un daļēji atdalījies mašīnas tips – demolators. Pēdējam ar ekskavatoru ir vairāk vizuāla, ne tehniska līdzība. Gan pielāgotam ekskavatoram, gan demolatoram ir trīsdaļīga strēle, papildu atsvari, spēka momenta indikators, ūdens padeve putekļu slāpētājam, ātrie savienojumi strēles nomaiņai, aizsargrežģi. Pārējais aprīkojums, kas demolācijas ekskavatoram parasti ir t. s. opcija, īstam demolatoram ir standartā, piemēram, hidrauliski maināms šasijas platums, hidrauliski atgāžama kabīne, mašīnas vēdera un sānu aizsardzība, pagrieziena ierobežotāji u. c. Kā jebkura speciāla mašīna, demolators jau izstrādes procesā ir veidots konkrētai funkcijai, ievērojot ideālas konstrukciju un spēka pievadu proporcijas. Atšķirībā no vienkārši pielāgota ekskavatora tas iegūst demolatora statusu daudz agrākā izgatavošanas stadijā, dažiem ražotājiem jau no pirmās dienas uz konveijera. Plašāk lietotais demontāžas aprīkojums ir dzelzsbetona šķēres, metāla šķēres, pulverizatori jeb drupinātāji, dažādi universālie procesori ar uzsvaru uz kādu no funkcijām, kā arī hidrauliskie āmuri. Daļai no darba galvām ir iebūvēts vai atsevišķi montējams rotators. Dzelzsbetona gadījumā parasti būves augšdaļā ar betona šķērēm tiek atdalīts apstrādājamais gabals, tālāko apstrādi paredzot veikt uz zemes – ar pulverizatoru nodrupinot betonu no armatūras. Dažos gadījumos, piemēram, gariem laidumiem, pulverizators lietojams jau augstumā, lai samazinātu konstrukcijas masu un kontrolētu tās nogāšanos pakāpeniskas nojaukšanas laikā. Tālākai materiāla apstrādei uz zemes ir daudz plašākas tehnikas lietojuma iespējas. Gan sīkākai sadalīšanai un šķirošanai, gan iekraušanai pārstrādes iekārtā vai transportā var izmantot kā parasto ekskavatoru ar demontāžas darba galvu, tā arī demolatoru ar attiecīgi īsāku vai ekskavācijas strēli. Kaut arī ekskavatora funkciju demolators pilda tāpat kā divreiz lētāks parastais ekskavators, demolatora papildfunkciju izmantošana ir iecienīts risinājums, it īpaši objektos ar mazu apjomu un/vai ierobežotu telpu. Tā kā demontāžas ekskavatori un demolatori ir specifiskas un dārgas mašīnas ar relatīvi šauru lietojumu, tos ražo tikai lielākie ekskavatoru ražotāji. Toties darba galvu zīmolu skaits pasaulē ir vairākas reizes lielāks par demolācijas ekskavatoru ražotāju skaitu. No pēdējiem daži lepojas ar to, ka visi mašīnas mezgli, ieskaitot darba galvu, ir pašu izgatavoti, daži turpretī orientējas uz mašīnas salāgojamību ar atzītāko darba galvu ražotāju izstrādājumiem. Latvijas pieredzējušākie demontāžas tehnikas lietotāji uzsver, ka padomju būvniecībā no laika gala ir bijusi metāla un betona izšķērdība, neizmantojot visas pieejamās metodes konstrukciju nestspējas nodrošināšanai. Demontāžas procesā tas nozīmē lielāku slodzi iekārtām, nekā ražotājs caurmērā paredzējis, tādēļ vairākums tehnikas piegādātāju un demontāžas profesionāļu strādā ar labāko ražotāju darba galvām. No laika un naudas ekonomijas viedokļa tikpat svarīga kā nojaukšana ir atlieku utilizācija. Nozares pārstāvji atzīst, ka, pareizi plānojot nojaukšanu un otrreizējo pārstādi, iespējams būtiski samazināt izdevumus par atkritumu izvešanu un no atliekām iegūt pietiekami kvalitatīvu materiālu izmantošanai uz vietas objektā vai pat pārdošanai. Atkarībā no materiāla īpatnībām un citiem faktoriem konkrētajā objektā vienlīdz plaši lietota ir gan atlieku transportēšana uz pārstrādes rūpnīcu, gan arī pārstrādāšana uz vietas ar mobiliem drupinātājiem un šķirotājiem. No būves atliekām radāmais blakusprodukts pēc pasūtītāja vēlmes ir sašķirots frakcijās ar soli 20 mm (materiāls bez metāla piemaisījumiem). Šobrīd pasūtītājam ir visas iespējas izvēlēties savām vajadzībām piemērotāko risinājumu. Attiecībā uz tehnikas lietošanu būvniecību reglamentējošie normatīvie akti ir demontētājam labvēlīgi – demolatora operatoram nepieciešamas tikai ekskavatora vadīšanas tiesības, un būvuzņēmējam pietiek ar vispārīgo būvdarbu licenci. Pārējais – kā jebkuriem citiem būvdarbiem. Angāra vai autosvaru nojumes nojaukšanai droši vien pietiks ar pagājušā gadsimta metodēm. Vienkāršām mazstāvu būvēm un neregulārai lietošanai parasti izmanto tehnikas nomas pakalpojumus: piedāvājumā ir gan rokas instrumenti, gan iekraušanas tehnika, gan arī mazās un vidējās klases ekskavatori ar demontāžas darba galvām. Dažkārt atmaksājas speciāli vienam objektam nopirkt darba galvu un aprīkot ar to ekskavatoru, pēc darbu pabeigšanas lieko aprīkojumu pārdodot vai iznomājot. Jāpiezīmē, ka parastie ekskavatori tehniski nav piemēroti intensīvai izmantošanai demontāžas darbos, jo darba galva parasti sver vairāk nekā desmito daļu no ekskavatora masas un tiek lietota tuvu maksimālajam strēles izlices garumam, palielinātai slodzei pakļaujot visu mašīnu un krietni saīsinot tās mūžu. Komplicētiem vai liela apjoma objektiem, iespējams, izdevīgākais risinājums būtu nolīgt apakšuzņēmēju, kurš specializējas demontāžas darbos. Pieņemot lēmumu par demontāžas darbu veikšanu, kā galvenie kritēriji būtu jāmin: objekta apjoms, nākotnē paredzamo demontējamo objektu daudzums, demontējamo būvju augstums, trokšņa, putekļu un telpas ierobežojumi, izpildes termiņi un to pieļaujamās nobīdes, īpašas prasības darbu precizitātei komunikāciju un ceļu tuvumā, nepieciešamība garantēt tuvumā esoša īpašuma un cilvēku drošību, iespējamo otrreizējā materiāla izmantošanu, kā arī kompānijas vides un atkritumu politiku. Profesionāla demontāža nozīmē ne tikai pareizās tehnikas lietošanu, bet arī pārdomātu procesa plānošanu. Tieši demontāžas tehniskajā projektā ieguldītās zināšanas un pieredze ļauj sasniegt paredzēto rezultātu ar nolīgtajām izmaksām konkrētajos termiņos. Tādēļ vairākums demontāžas speciālistu savu tehniku nemēdz izīrēt, un otrādi – tehnikas izīrētāji reti nodrošina ar demontāžas tehnikas operatoriem. Autors: Raitis Vilciņš "Latvijas Būvniecība" Nr.3