Energoefektivitātē investēt nākamo trīs gadu laikā plāno 70% Latvijas uzņēmumu
Domājot par dažādiem ar uzņēmuma darbību saistītiem izmaksu veidiem un to samazināšanas iespējām, 90% Latvijas uzņēmumu energoefektivitātes paaugstināšana ir nozīmīga prioritāte, biznesa portālu "Nozare.lv" informēja uzņēmumā "Citrus Solutions".
Turklāt ieguldīt līdzekļus energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumos nākamo trīs gadu laikā domā gandrīz 70% aptaujāto uzņēmumu, visbiežāk plānojot apgaismojuma, ventilācijas, apkures un gaisa kondicionēšanas sistēmu modernizāciju (47%). Šādus rezultātus uzrāda inženiersistēmu būvniecības "Citrus Solutions" sadarbībā ar tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS veiktā Latvijā reģistrēto lielo un vidējo uzņēmumu vadītāju aptauja.
Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes un Ekonomikas ministrijas datiem elektroenerģijas cenas pieaugums mazumtirdzniecībā pēdējos piecos gados sasniedz jau 83%, bet siltumenerģijas cenas Rīgā kopš 2007.gada pieaugušas par 105%. Līdz ar šādu ļoti ievērojamu cenu kāpumu un Eiropas Savienības fondu finansējuma iztrūkuma prognozi, kas, visticamāk, veicinās enerģijas cenu kāpumu, par taupīšanu un zaļāku dzīvesveidu aizdomājas ne tikai mājsaimniecības, bet arī uzņēmumi, uzsver "Citrus Solutions".
Aptauja uzrāda, ka tikai 15% lielo un vidējo uzņēmumu pēdējo trīs gadu laikā nav veikuši nekādus ar energoefektivitāti saistītus pasākumus. Savukārt uzņēmumos, kuros šādi pasākumi ir veikti, visbiežāk modernizēta apgaismojuma, ventilācijas, apkures un gaisa kondicionēšanas sistēma (61% jeb teju divās trešdaļās uzņēmumu). Šo pasākumu veikšanā visaktīvākie ir bijuši tirdzniecības nozarē strādājošie uzņēmumi - visi aptaujātie jau ir īstenojuši šos modernizācijas darbus.
Lai arī 85% uzņēmumu ir veikuši kādus energoefektivitātes celšanas pasākumus, tikai aptuveni trešdaļā uzņēmumu veikts energoaudits. "Tas liecina, ka Latvijas uzņēmumos energoefektivitātes celšanas pasākumi lielākoties veikti haotiski un liela daļa uzņēmumu nemaz nepārzina reālo situāciju. Energoaudits ir obligāts priekšnosacījums un viens no svarīgākajiem energoefektivitātes celšanas pasākumiem. Tā ir ēkas apsekošanas un analīzes procedūra, kas ļauj noteikt galvenos enerģijas patērētājus, atrast un izvērtēt labākās un optimālākās enerģijas taupīšanas iespējas," skaidro "Citrus Solutions" valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis.
Populārs energoefektivitātes paaugstināšanas veids Latvijas uzņēmumu vidū esot tā sauktā pasīvā energoefektivitāte. Pasīvā energoefektivitāte ir mūsdienīgāku materiālu izmantošana, siltinot ēkas, nomainot logus, durvis, jumtu, savukārt ar aktīvās energoefektivitātes pasākumiem palielina ēkās izbūvēto sistēmu un iekārtu efektivitāti. Aptuveni puse uzņēmumu jau esot veikuši pasīvās energoefektivitātes celšanas pasākumus, nomainot uzņēmuma rīcībā esošajām ēkām logus, durvis vai jumtu. Trešdaļā Latvijas uzņēmumu veikta ēkas siltināšana.
Stūrītis atzīmē, ka, "lai arī ēku siltināšana energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumos ir svarīga komponente, daudz ievērojamāk var ieekonomēt uz tiem elektroenerģijas resursiem, kur lielākie patērētāji ir ventilācija, apgaismojums, gaisa kondicionēšana un apkure".
Savukārt 45% uzņēmumu veikta detalizēta patērētās enerģijas uzskaite, kā arī dažādu ar ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu saistītu iekārtu nomaiņa uz jaunākām un energoefektīvākām. Detalizēta enerģijas resursu elektroniskā uzskaites sistēma ļaujot novērtēt nepilnības inženiertehnisko sistēmu darbībā, konstatēt lielākos zudumus, kas rodas ēkas konstrukciju, iekārtu vai darba organizācijas īpatnību dēļ, kā arī izstrādāt vispiemērotākos risinājumus energoresursu taupīšanai un efektīvai izmantošanai.
39% uzņēmumu, kuri plāno veikt energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus, apdomājot dažādu ar ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu saistītu iekārtu nomaiņu uz jaunākām un energoefektīvākām, kā arī ēku siltināšanas iespējas. Trešā daļa uzņēmumu apdomā veikt kādu no pasīvās energoefektivitātes celšanas pasākumiem - logu, durvju, jumtu nomaiņu. Detalizētu patērētās enerģijas uzskaiti plānots veikt 24% uzņēmumu.
Uzņēmumi, kuros netiek plānots veikt energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumus nākamo trīs gadu laikā, to skaidro ar finanšu un investīciju līdzekļu trūkumu (40%). Tikai 5% uzņēmumu norādījuši, ka viņiem trūkst informācijas par energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumiem. Pētījuma rezultāti liecina, ka uzņēmumi, lai arī ir ieinteresēti energoefektivitātes celšanā, tomēr nezina, kādi soļi un kādā secībā darāmi, lai nodrošinātu maksimālu efektu maksimāli ilgā periodā. To apliecina fakts, ka energoauditu plāno veikt vien 11% aptaujāto uzņēmumu, skaidro uzņēmumā.
Pētījumu veica tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS, aptaujājot Latvijā reģistrētu lielo un vidējo uzņēmumu (50+) vadītājus laika periodā no 2014.gada 12.marta līdz 2014.gada 2.aprīlim. Sasniegtais izlases apjoms - 130 respondenti.
"Citrus Solutions" ir daļa no SIA "Lattelecom" grupas, kuras akcionāri ir Latvijas Republika (51%) un "Telia Sonera" (49%). Uzņēmums dibināts 2005.gadā, to izveidojot no "Lattelecom" tīklu uzturēšanas daļas.
Rīga, 3.jūn., NOZARE.LV.
Foto:Stock.XCHING