Ikgadējā valsts nodeva būvniekiem būs no 100 līdz 5000 eiro apmērā
Par ikgadējās informācijas iekļaušanu reģistrā, ja būvkomersanta pašu spēkiem sniegto būvniecības pakalpojumu apjoms, izņemot arhitektūras jomā un būvniecības jomā inženierizpētes un projektēšanas specialitātē, iepriekšējā kalendāra gadā bijis no 0 līdz 50 000 eiro, valsts nodeva būs 100 eiro, no 50 001 līdz 500 000 eiro - valsts nodeva 500 eiro, no 500 001 līdz 1 000 000 eiro - valsts nodeva 1000 eiro, no 1 000 001 līdz 5 000 000 eiro - valsts nodeva 2000 eiro, no 5 000 001 līdz 10 000 000 eiro - valsts nodeva 3000 eiro, vairāk par 10 000 000 eiro - valsts nodeva 5000 eiro.
Līdz šim nodeva par reģistrācijas darbībām būvkomersantu reģistrā atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem "Būvkomersantu reģistrācijas noteikumi" noteikta 70 vai 355 eiro apmērā atkarībā no tā, vai tiek veikta pirmreizēja vai atkārtota reģistrācija būvkomersantu reģistrā. Minētā nodeva maksājama kā sākotnēja reģistrācijas nodeva būvkomersantu reģistrā, turpmāk ik gadu būs maksājama ikgadēja reģistrācijas nodeva šajā reģistrā.
Vērtējot nozares vajadzības kopumā, secināts, ka, lai veiktu kvalitatīvu nacionālo projektēšanas parametru izstrādi, ir būtiski nodrošināt nozarē strādājošo profesionāļu un akadēmisko mācību spēku iesaisti. Rezultāta sasniegšanai nākamo piecu gadu laikā nepieciešams iesaistīties standartizācijas tehnisko komiteju (STK) darba organizēšanas procesā, tostarp nodrošinot vispusīgu informatīvā atbalsta sniegšanu no "Latvijas Valsts standarta" (LVS), Eiropas standartizācijas komitejas (CEN), Eiropas Komisijas Zinātniskās pētniecības centra ("Joint Research Centre") un citām datubāzēm, skaidrojot un apmainoties pieredzē ar citu Eiropas Savienības (ES) valstu standartizācijas institūciju standartu izstrādes un pārņemšanas pieredzi un nacionālo pielikumu izstrādes praksi.
Vienlaikus būs jānodrošina arī jaunu Eirokodeksu standartu pārņemšana un pašreizējo standartu grozījumu un labojumu veikšana, kur būs nepieciešams organizēt ekspertu darbu Eirokodeksa standartu izstrādāšanas jomā, kā arī nodrošināt atbilstošu grozījumu izstrādāšanu Eirokodeksa standartu nacionālajos pielikumos.
No jaunā būvniecības regulējuma izrietošo uzdevumu efektīvai izpildei ir jāveic arī kvalitatīva tirgus izpēte par dažādu faktoru ietekmi uz būvniecības nozari, tās attīstību, kā arī nozares prognozēšana un vidēja termiņa nozares attīstībai plānoto pasākumu stipro un vājo pušu detalizēta analīze.
Paredzēts, ka visu iepriekš minēto pasākumu veikšana sniegs nepieciešamo atbalstu būvniecības dalībnieku kompetences paaugstināšanai, administratīvā sloga mazināšanai publiskos iepirkumos, vienveidīgu kvalitatīvu nosacījumu izstrādei dažādos būvniecības procesos, kuru galarezultātā sabiedrībai lietošanā nonāk kvalitatīvi uzbūvēta droša būve.
Pilnveidojot un papildinot normatīvo aktu un standartu bāzi, tiek nodrošināta arī iespēja izskaust nekvalitatīvus pakalpojumu sniedzējus, kas darbojas būvniecības tirgū. Veicot atbilstošu un padziļinātu izpēti par procesiem, kuru regulēšanai tiek izstrādāti normatīvie akti, iespējams iegūt pilnvērtīgu informāciju un indikatorus kvalitatīvu priekšlikumu sagatavošanai par nepieciešamajām izmaiņām regulējumā un to ietekmi uz visiem attiecīgās nozares dalībniekiem.
Šo mērķu - kvalitatīva un sabiedrībai droša būvniecība, mazinot administratīvo slogu būvniecības nozarē strādājošiem - sasniegšanai nepieciešams finansējums būvniecības kontroles sistēmas izveidei un nodrošināšanai, būvniecības nozares standartu izstrādei un pilnveidošanai, kā arī nozares izpētes pasākumiem, būvniecības informācijas sistēmas pakalpojumu paplašināšanai un būvkomersantu klasifikācijas sistēmas izveidei un nodrošināšanai.
2014.gada 19.novembrī Ministru kabinetā tika pieņemts informatīvais ziņojums "Par valsts nodevu būvniecības pakalpojumiem", kurā minēto mērķu finansēšanai paredzēts ieviest ikgadēju nodevu par reģistrācijas darbībām Būvkomersantu reģistrā, piesaistot to būvkomersanta pašu spēkiem sniegto būvniecības pakalpojumu apjomam.
Saskaņā ar Būvniecības likuma 22.pantu, lai veiktu komercdarbību vienā vai vairākās būvniecības jomās, kā arī arhitektūras vai elektroenerģētikas jomā, komersants reģistrējas Būvkomersantu reģistrā, iesniedzot informāciju par visiem uz darba līguma pamata nodarbinātajiem būvspeciālistiem. Tādējādi reģistrācija attiecīgajā reģistrā ir priekšnosacījums, lai sniegtu būvniecības pakalpojumus.
Valsts nodeva ir diferencēta atkarībā no būvkomersanta sniegto pakalpojumu apjoma konkrētajā gadā, tādējādi nodrošinot taisnīgāku pieeju nozares finansēšanas jautājumā, tas ir, komersantam ar lielāku apgrozījumu nosakot lielāku maksājamo nodevu, savukārt komersantam ar mazāku apgrozījumu - attiecīgi mazāku maksājamo nodevu. Nodeva nav piemērojama attiecībā uz būvniecības pakalpojumiem arhitektūras jomā un būvniecības jomā projektēšanas un inženierizpētes specialitātēs.
Būvkomersantu reģistrs ir publisks reģistrs. Viens no publiskās reģistrācijas pamatprincipiem ir publiskās ticamības princips. Būvkomersanti, iesniedzot ikgadējo informāciju Būvkomersantu reģistrā par sniegto būvniecības pakalpojumu apjomu, publiski apliecina, ka informācija ir ticama.
Būvkomersants ir ieinteresēts sniegt ticamu informāciju, ņemot vērā, ka apgrozījums ir būtisks rādītājs publiskajos iepirkumos. Nepieciešamības gadījumā reģistra iestāde izlases kārtībā var pārbaudīt datu ticamību un konstatējot nepatiesus datus, var izslēgt būvkomersantu no reģistra. Datu atbilstība tiek pārbaudīta arī šobrīd, ja reģistra iestāde konstatē, ka iesniegumā norādītie dati savstarpēji vai atbilstoši Valsts ieņēmumu dienestā sniegtajam kopējam apgrozījumam neatbilst.
Ikgadējā informācija par būvkomersanta darbību iepriekšējā gadā un vidējo iepriekšējā gadā būvniecībā nodarbināto skaitu Būvkomersantu reģistrā tiks iekļauta, ja būvkomersants būs nomaksājis valsts nodevu par reģistrācijas darbībām Būvkomersantu reģistrā. Valsts nodeva var tikt apmaksāta ar maksājumu iestādes starpniecību, kurai ir tiesības sniegt maksājumu pakalpojumus Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē, pirms ikgadējās informācijas iesnieguma iesniegšanas reģistrā iestādei papīra dokumenta formā vai izmantojot Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošā Valsts informācijas sistēmu savietotāja koplietošanas maksājuma moduli, ja minēto informāciju būvkomersants iesniedz reģistra iestādē elektroniski, aizpildot speciālu tiešsaistes formu būvniecības informācijas sistēmas tīmekļa vietnē "www.bis.gov.lv". Valsts nodeva iemaksājama valsts pamatbudžeta ieņēmumu kontā Valsts kasē.
Vienlaikus noteikumi paredz, ka ikgadējo informāciju būvkomersants varēs iesniegt iepriekš minētajā kārtībā elektroniski, neizmantojot drošu elektronisko parakstu.
LETA
Foto: Images_money/flickr.com