Izgudrojumi celtniecībā
Kādreiz tos sauca arī par "racionalizācijas priekšlikumiem", tikai diemžēl nekāds materiālais labums no tā kabatā neiekrita, ja nu vienīgi piemiņas zīme vai iespēja kādu laiku "pakarāties pie goda dēļa".
Mūsdienās nevaram iedomāties tipiskus būvdarbus bez flekša, urbjmašīnas, līmeņrāža, un sarakstu varētu turpināt jo garu.
Latvijas "izgudrotāju" darbi nav tik izplatīti, ja neskaita "Rīgas ģipša fabrikas" pagājušā gadsimta 30. gados uzradīto "brīnumu" rīģipsi jeb no abām pusēm preskartona pārklātu presēta ģipša plātni, kas visā pasaulē joprojām ir tik ļoti populārs celtniecības materiāls.
Tradicionāli ar izgudrojumiem Latvijā izsenis ir nodarbojušies zinātniskie institūti, tomēr kopējais pienesums no tā celtniecībai kā "komerciāls veiksmes stāsts" visai neliels. Tajā pašā laikā privātstruktūru pārstāvju aktivitātes ir bijušas mazāk pēc skaita, bet komerciāli ar ievērojami lielāku "atsitienu". Tas nozīmē, ka ar "praktiskā prāta asināšanas vingrinājumiem" var nodarboties ikviens, kuram nav slinkums, bet ir vēlme sasniegt ambiciozu rezultātu.
Tajā pašā laikā "aktīvistiem" noteikti traucē tradicionālā izpratne, ko nozīmē izgudrojuma "komercializācija". Joprojām bieži tiek sarakstīti gudri traktāti, sasolītas "zvaigznes no debesīm", apgūti budžeta, sponsoru vai fondu izdalītie līdzekļi un tipiski prasīts vēl. Līdzekļi gan tiek iztērēti, tomēr parasti tālāk par "zinātnisku pētniecību" rezultāts nesniedzas.
Izgudrojumu komercializēt nozīmē ieguldītos līdzekļus (cilvēkstundas, iekārtas, materiāli u.c.) ne tikai atpelnīt, bet uzkrāt finanses turpmākai izaugsmei. Un tam nepieciešama vien praktiska ideja un vēlme sasniegt rezultātu. Vecumam, dzimumam vai izglītības līmenim šeit nav izšķirošas nozīmes, bet gan spējai ieraudzīt to praktisko labumu, ko tas dos konkrētajai patērētāju grupai. Arī "mazais" Latvijas tirgus šeit nav šķērslis, jo izgudrojumi var tikt brīvi patentēti jebkur pasaulē, tirgotas licences vai veidotas "start up" kompānijas.
Ja izgudrot var kaut vai zīdainis, tad, lai nodarbotos ar izgudrošanas "biznesu", nepieciešams kāds, kurš palīdz apzināt idejas praktisko lietojumu, tirgus potenciālu, izredzes būt konkurētspējīgam utt. Tas nozīmē kāda "kuratora" vai "producenta" klātbūtni, ja velkam paralēles ar mūzikas vai kino industriju.
Autors: izgudr_2__1_
SIA REIZ aicina ikvienu, kurš jūt sevī aicinājumu radīt ko jaunu un/vai uzlabot jau esošu iekārtu, metodi vai tehnoloģiju, droši doties "izgudrošanas piedzīvojumā". Pat ja neizdosies ar pirmo reizi nopelnīt kaudzi naudas, tas nenozīmē, ka jāmet viss pie malas vai jātur sen lolotais sapnis mūžīgā noslēpumā.
https://investex.lv/izgudrojumi.html