Kad uzņēmumam vajadzīgs headhunting, nevis klasiskā personāla atlase?
Konkurence par talantiem kļūst arvien sīvāka, īpaši vadības un nišas pozīcijās. Lai piesaistītu īsto cilvēku svarīgām pozīcijām, uzņēmumiem nepietiek ar klasisko personāla atlasi. Šādās situācijās priekšplānā izvirzās headhunting jeb mērķtiecīga profesionāļu uzrunāšana, kas ļauj sasniegt arī tos kandidātus, kuri paši darbu nemeklē, bet atbilst uzņēmuma vajadzībām. Izvēle starp šīm pieejām būtiski ietekmē ne tikai atlases ātrumu, bet arī gala rezultāta kvalitāti un ilgtermiņa vērtību. Kopā ar humansource.lv apskatīsim, kādi ir headhunting pieejas ieguvumi un kurās situācijās tā ir piemērotākā izvēle?
Klasiskā personāla atlase – speciālistu un zemākā/vidējā līmeņa vadītāju pozīcijām
Klasiskā atlase lieliski strādā, ja uzņēmums meklē darbiniekus steidzami aizpildāmām lomām vai vidējā līmeņa speciālistus vai vadītājus, kur kandidātu piedāvājums tirgū ir plašs. Šī metode ietver darba sludinājumu publicēšanu, pieteikumu izvērtēšanu un intervijas ar atbilstošākajiem kandidātiem.
Tā ir piemērota, ja:
- amats nav ļoti specifisks vai šauras nišas;
- tirgū ir pietiekams skaits aktīvo kandidātu;
- prioritāte ir ātrums un izmaksu efektivitāte.
Tā ir efektīva un budžetam draudzīga metode, kad mērķis ir aizpildīt vairākas līdzīgas vai atkārtotas pozīcijas, piemēram, pārdošanas vai klientu apkalpošanas komandās.
Headhunting – vadītāju un nišas speciālistu piesaiste
Headhunting jeb mērķtiecīgā kandidātu uzrunāšana kļūst par stratēģiski svarīgu instrumentu, kad amats prasa unikālas kompetences, vadības pieredzi vai diskrētu pieeju. Profesionāls headhunteris kopā ar klientu definē precīzu profilu - ne tikai prasmes un pieredzi, bet arī personības tipu, līderības stilu un uzņēmuma kultūras atbilstību. Tad seko tirgus izpēte, un tiek identificēti potenciālie kandidāti konkrētās nozarēs un uzņēmumos. Pēc tam notiek individuāla, delikāta pieeja – saruna, kurā tiek noskaidrota potenciālo kandidātu motivācija un interese.
Procesa noslēgumā tiek prezentēti tikai rūpīgi atlasīti kandidāti, kuri atbilst gan profesionālajiem kritērijiem, gan uzņēmuma vērtībām.
Šī pieeja ir nepieciešama, ja:
- meklētais darbinieks ir stratēģiski svarīgs biznesa attīstībai (piemēram, CEO, IT direktors, ražošanas vadītājs);
- nozare cieš no talantu deficīta vai nepieciešamas nišas zināšanas;
- uzņēmums vēlas saglabāt konfidencialitāti, aizvietojot esošu vadītāju vai ienākot jaunā tirgū;
- svarīga ir vērtību un kultūras saderība, ne tikai profesionālā kvalifikācija un pieredze;
- nepieciešama tirgus izpēte un padziļināta kandidātu novērtēšana.
Headhunteri izmanto savu pieredzi, kontaktus, reputāciju un tirgus zināšanas, lai uzrunātu cilvēkus, kurus nevar sasniegt ar publiskiem sludinājumiem. Tas paildzina procesu, taču ievērojami palielina panākumu iespējas un samazina kļūdu risku.
Galvenie ieguvumi uzņēmumam, izvēloties headhunting
Mērķtiecīga kandidātu piesaiste sniedz trīs būtiskus ieguvumus:
- piekļuve slēptajam darba tirgum – uzņēmums sasniedz profesionāļus, kas paši darbu nemeklē, bet var būt atvērti piedāvājumam;
- kvalitāte, nevis kvantitāte – tiek atlasīti tikai tie kandidāti, kas precīzi atbilst vajadzībām;
- konfidencialitāte un uzticamība – process notiek diskrēti, saglabājot uzņēmuma reputāciju.
Neatsverama papildus vērtība ir tirgus zināšanas – pieredzējuši personāla atlases speciālisti sniedz datus par atalgojuma līmeņiem, konkurentu struktūru un citām tendencēm, palīdzot uzņēmumam pieņemt pamatotus lēmumus arī nākotnē.
Kā pieņemt pareizo lēmumu?
Tas ir stratēģisks lēmums, kas atkarīgs no lomas nozīmīguma, termiņa un tirgus situācijas.
- Ja nepieciešams ātrs risinājums un plašs kandidātu loks vidējas nozīmes pozīcijām, izvēlieties klasisko darbinieku atlasi.
- Ja svarīgs ir precīzs, ietekmīgs un lojāls speciālists vai vadītājs, kurš mainīs uzņēmuma virzienu un būtiski ietekmēs biznesa attīstību, izvēlieties headhunting.
Headhunting nav greznība – tā ir gudra investīcija uzņēmuma nākotnē. Sadarbība ar profesionālu personāla atlases uzņēmumu palīdz ne tikai atrast īsto cilvēku, bet arī stiprina darba devēja reputāciju, samazina investēto laiku un riskus.
Ja jūsu mērķis nav vienkārši aizpildīt amatu, bet iegūt līderi, kurš palīdzēs uzņēmumam augt un attīstīties, ir pienācis laiks sazināties ar personāla atlases uzņēmumu.