Kāpēc svarīgi saskaņot saules paneļu pieslēgumu?
Pieslēdzot saules paneļus kopējam elektrotīklam, tam ir jānotiek droši gan pašam klientam, gan apkārtējiem, uzsver AS "Sadales tīkls" speciālisti.
Izvēloties mikroģeneratoru pieslēgt sadales tīklam un nodot tīklā elektrību, klients savā ziņā kļūst par daļu no sadales sistēmas. Kļūstot par daļu no kopējās sistēmas, ražotājs ietekmē gan sevi, gan kaimiņus. Tāpēc ir izveidots vienkāršs, bet nepieciešams mikroģeneratora pieslēguma saskaņošanas process.
Sākotnēji, sākot mikroģeneratora pieslēgšanas pakalpojumu Latvijā, "Sadales tīkla" speciālisti katru jaunpieslēgto iekārtu devās pārbaudīt klātienē, jo šis bija jauns tehnoloģisks risinājums gan klientiem, gan uzņēmumam. Tagad, jau vairāku gadu garumā, process klientiem kļuvis ērtāks un ātrāks. ST paļaujas uz klienta iesniegto informāciju un kā apstiprinājumu izmanto aizpildītu apliecinājumu klientu portālā e-st.lv, kuram pievienots klienta izvēlēta sertificēta speciālista parakstīts invertora iestatījumu protokols. Energoapgādi regulē fizikas likumi, tāpēc iekārtas iestatījumiem jāatbilst saskaņotajiem.
Neatbilstošas iekārtas – drauds elektroapgādes kvalitātei, elektrodrošībai un ugunsdrošībai
Diemžēl, ir gadījumi, kad tiek uzstādīti dokumentācijai neatbilstoši invertori vai invertorā iestatītas lielākas jaudas vērtības, nekā norādīts iesniegtajā dokumentācijā. Tas rada apdraudējumu gan īpašniekam, gan pārējiem konkrētajā tīkla posmā pieslēgtajiem klientiem – tiek ietekmēta kopējā sistēma, kā rezultātā var tikt bojātas klientu elektroiekārtas, traucēta citu klientu mikroģeneratoru darbība, kā arī var veidoties ugunsbīstamība. Arī elektrotīklu apkalpojošo personālu var skart elektrotraumu riski.
ST speciālisti uzsver, ka uzņēmuma izpēšu mērķis nav vērsties pret mikroģeneratoru uzstādītājiem, bet gan palīdzēt lietotājiem iestatīt sistēmai drošus invertora iestatījumus. Tāpat ir nepieciešams konstatēt, vai sertificētie speciālisti ir rīkojušies kompetenti. Šaubu gadījumā ST speciālisti vērsīsies pie sertificēšanas iestādes ar aicinājumu pārvērtēt to kompetenci.
Primāri plānots veikt attālinātās izpētes, jo caur viedajiem skaitītājiem ir iespējams redzēt atsevišķas saskaņoto tehnisko parametru neatbilstības. Konstatējot šādas neatbilstības, ST sazinās ar klientu, norāda uz drošības riskiem un aicina tos novērst. Saziņa ar klientiem notiek gan nosūtot vēstuli, gan arī informējot telefoniski.