KM: Bez kultūras ekspertu saskaņojuma Skanstes tramvaja līniju būvēt nedrīkst
Foto: Pilseta24.lv / flickr.com
Pēc publiski izskanējušās informācijas par Skanstes tramvaja līnijas izbūves ieceri Kultūras ministrija (KM) ir vienojusies ar Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekciju (VKPAI) par papildu izpētes veikšanu teritorijā, ko potenciāli varētu skart tramvaja līnija.
Kā aģentūru LETA informēja kultūras ministres padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos Dace Vizule, VKPAI papildu izpēti plāno veikt līdz šā gada beigām.
KM skaidro, - tā kā dārzu un parku arhitektūras ansamblis "Lielie kapi" ar memoriālajām celtnēm ir valsts nozīmes arhitektūras piemineklis, kas atrodas UNESCO Pasaules kultūras un dabas mantojuma vietas - Rīgas vēsturiskā centra - aizsardzības zonā un valsts nozīmes pilsētbūvniecības pieminekļa - Rīgas pilsētas vēsturiskā centra - teritorijā, jebkāda infrastruktūras būvniecība, kas tos varētu skart, veicama tikai pēc ekspertu sniegta izvērtējuma, ar VKPAI saskaņojumu un pēc rūpīgas izpētes, lai nodrošinātu aizsargājamo kultūrvēsturisko vērtību saglabāšanu.
Vizule norādīja, ka KM iestājas par ētikas principu ievērošanu un ilgtspējīga risinājuma rašanu projekta ieceres virzībā.
Ne KM, ne VKPAI līdz šim neesot saņēmusi Rīgas domes projektu tramvaja līnijas ieviešanai.
Pēc KM domām, tramvaja līnijas izbūves projekts saskaņā ar Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un aizsardzības likumu noteikti jāskata ekspertu lokā Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un attīstības padomē, kas pieņems lēmumu par turpmāko rīcību. Tāpat KM uzskata, ka tramvaja līnijas izbūves iecerei nepieciešama sabiedriskā apspriešana.
Vienlaikus Vizule atzīmēja, ka kultūras ministre Dace Melbārde (VL-TB/LNNK) ir iepazinusies ar "Lielo kapu draugu" vēstules izklāstu plašsaziņas līdzekļos, taču vēstule līdz šim nav saņemta KM.
Abc.lv jau vēstīja, ka Rīgas domes deputāti 11.oktobrī ārkārtas sēdē ar 34 balsīm "par" un 15 "pret" atbalstīja Skanstes tramvaja līnijas projektēšanas sākšanu.
Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs (S) klātesošajiem deputātiem norādīja, ka tieši Skanstes rajons pašlaik attīstās visstraujāk un tieši tur būs jaunais pilsētas centrs, kur jau tagad ir jaunie banku biroji, kā arī top dažādas vīzijas par kultūras telpu. Viņš sacīja, ka šī līnija ļaus iedzīvotājiem mazāk izmantot privāto transportu.
"Šis ir labākais risinājums. Ja mēs redzam, ka šo projektu varam īstenot ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu, šo iespēju nedrīkst laist garām," sacīja Ušakovs.
Viņš gan neiztika bez slēptas kritikas biedrības "Eiropas kustība Latvijā" prezidenta Andra Gobiņa virzienā. Gobiņš vēlējās izteikt savu viedokli, taču Ušakovs kritizēja viņa "melus vai arī kļūdas" par 1500 apbedījumu iznīcināšanu, norādot, ka apbedījuma vietas nedrīkst aizskart. Rīgas mērs vairākkārt aicināja idejas oponentus neaizrauties ar 1500 apbedījumu piesaukšanu.
Ārkārtas sēdes laikā neiztika arī bez opozīcijas paustās kritikas saistībā ar liegumu pārstāvjiem no sabiedrības izteikt savu viedokli par projektu. Piemēram, deputāts Uģis Rotbergs (V) kritizēja vadošo partiju mēģinājumus neieklausīties tajā sabiedrības daļā, uz kuru projekts tieši atstās ietekmi.
Turpmāko gadu laikā Rīgā ir plānots izbūvēt jaunu tramvaja līnijas posmu, kas savienos 6.tramvaja maršrutu un 5., 9.tramvaja maršrutu, lai nodrošinātu videi draudzīga elektrotransporta kustību Skanstes ielā.
LETA
2016.gada 19.oktobrī