Kredīts mājokļa remontam
Kredīta iegūšanas process · Vispirms pie sertificēta vērtētāja jāpasūta īpašuma novērtējums. Dažas bankas piedāvā vērtētāju pakalpojumus, kas cenas ziņā neatšķiras no citu vērtētāju pakalpojuma, bet ērtuma ziņā – gan, jo nav pašam jāmeklē speciālists, bet tikai ar bankas piedāvāto jāsarunā tikšanās laiku. · Bankā jāiesniedz kredīta pieprasījums, īpašuma novērtējums, ienākumus apliecinoši dokumenti (VID izziņa u.c.), remonta tāme un citi nepieciešamie dokumenti. · Banka izskata pieprasījumu un pieņem lēmumu par kredīta izsniegšanu. Ja kredīta izsniegšana tiek apstiprināta, tad tiek noslēgts kredīta un ķīlas līgums ar banku. · Pēc tam jādodas uz Zemesgrāmatu, lai reģistrētu hipotēku par labu bankai. · Kādā no apdrošināšanas kompānijām jāapdrošina savs īpašums. Kad visas formalitātes nokārtotas, banka izmaksā kredīta summu. Taču jārēķinās ar to, ka viss process aizņem samērā daudz laika, vēl jo vairāk, ja laikus nav sagatavoti vajadzīgie dokumenti. Lai nokārtotu kredītu mājokļa remontam, nepieciešami šādi dokumenti: 1) aizpildīts kredīta pieprasījums; 2) sava un laulātā pase (nokopēšanai); 3) ienākumus apliecinoši dokumenti. Ja pieprasītā kredīta summa ir vienāda vai lielāka par 100 minimālajām mēnešalgām, tad jāiesniedz viens no šādiem dokumentiem: Valsts ieņēmuma dienesta (VID) izziņa par ienākumiem; VID izziņai par ienākumiem satura ziņā līdzvērtīga citas valsts nodokļu administrācijas izziņa; valsts amatpersonas deklarācija, kas publiski ir pieejama VID mājas lapā (www.vid.gov.lv sadaļā VID publiskojamo datu bāze - Valsts amatpersonu deklarācijas). Nepieciešamības gadījumā banka papildus var pieprasīt bankas konta izrakstu par pēdējiem sešiem mēnešiem; gada ienākumu deklarāciju; no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras izziņu par apdrošinātās personas iemaksām šajā un iepriekšējā gadā; uzņēmuma dalībnieku sapulces lēmumu par dividenžu izmaksu un attiecīgā uzņēmuma finansiālajiem rādītājiem, ja kredīta atmaksas avots ir dividendes; īres, autoratlīdzību līgumus un citus dokumentus, kas pamato ienākumus. Ja ienākumu apjoms ir pietiekams kredīta saņemšanas nosacījumu izpildei, laulātā ienākumu apliecinošu dokumentu iesniegšana nav obligāta; 4) veicamo remontu vai rekonstrukcijas darbu apraksts vai tāme, ko var sastādīt pats vai uzticēt remonta darbu veicējiem. Tāme tiek sastādīta tabulas veidā. Vienā kolonnā ieraksta veicamā darba nosaukumu, otrā – darba veicēja vārdu, uzvārdu, personas kodu un šīs personas parakstu, trešajā – samaksu par veiktajiem darbiem. Lai nodrošinātu kredītu, nepieciešami arī šādi dokumenti: 1) Zemesgrāmatas akts vai apliecība par dzīvokļa īpašuma tiesībām līdz dzīvojamās mājas pilnai privatizācijai ("zaļā lapa"); 2) izraksts no Zemesgrāmatas vai izziņa no Valsts Zemes dienesta par īpašuma apgrūtinājuma neesamību (izdota ne vēlāk kā 1 mēnesi līdz pieprasījuma iesniegšanai); 3) inventarizācijas lieta (ēku un būvju ieķīlāšanas gadījumā); 4) nomas vai īres līgumi; 5) nekustamā īpašuma novērtējums, ko veic sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs (novērtējumam jābūt izdotam ne vēlāk kā pusgadu līdz pieprasījuma iesniegšanai un tajā jābūt atspoguļotai ķīlas vērtībai); 6) ģimenes kredītu un saistību apstiprinošie dokumenti: kredīta līgums un izziņa par kredīta atmaksas gaitu, ja ir citu banku neatmaksātie kredīti; saistību summu apstiprinošie dokumenti, ja ir nenokārtotas saistības vai spēkā esošie galvojumi. Jārēķinās ar to, ka banka var pieprasīt dokumentus atbilstoši konkrētā cilvēka situācijai. Pieprasījuma izskatīšana ir bez maksas. Aizdevuma noformēšana un izsniegšana maksā līdz 1% no kredīta summas, minimālā summa Ls 50. Rakstu sagatavojusi Vera Zajeca Konsultēja SEB bankas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Sanda Purviņa