Kundziņsalā plāno būvēt beramkravu termināli
Termināļa būvniecību ierosinājusi SIA "Senpasaule". Maksimālais termināļa apgrozījums plānots 2,65 tonnu, tajā skaitā 1 miljons tonnu graudu, 300 000 tonnu dažādu eļļas kultūru spraukumu, izspaidu un sēnalu, 300 000 tonnu karbamīda, 400 000 tonnu mālzemes, 400 000 tonnu jēlcukura un 250 000 tonnu sojas izspaidu un spraukumu.
Terminālī plānota četru lielu tvertņu, nepieciešamās infrastruktūras, administrācijas ēkas, noliktavu kompleksa, sliežu ceļa, notekūdeņu attīrīšanas iekārtas, sūkņu stacijas izbūve, kā arī 14,5 metru dziļas piestātnes izveide, kas varētu uzņemt līdz 200 metru garus "Panamax" tipa kuģus. "Senpasaule" plāno uzņemt ap 40 līdz 80 kuģu gadā, un termināļa darbības nodrošināšanai būs nepieciešams veikt Daugavas padziļināšanu, kā arī sešu dzelzceļa pievadu izbūvi.
Tuvākās apdzīvotās teritorijas termināļa tuvumā ir Kundziņsala 200 metru attālumā, Voleri, Krēmeri 550 metru attālumā, kā arī Sarkandaugava aptuveni kilometra attālumā. Rīgas pilsētas būvvaldes vadītāja vietnieks Andis Cinis norādīja, ka terminālī tiks radīti 16 emisiju avoti, kas varētu radīt 16 tonnu piesārņojošo vielu emisijas gaisā, taču ietekme uz gaisa kvalitāti tuvākajā apkārtnē būs nenozīmīga. Arī trokšņu līmenis tuvējā apkaimē ne būvniecības, ne termināļa darbība laikā būtiski nemainīšoties.
Jaunajā objektā būs jānodrošina Eiropas Savienības prasībām atbilstošas tehnoloģijas un vides aizsardzības prasību ievērošana.
Izbūvējot termināli, ostā tiks radītas 100 līdz 150 jaunas darbavietas.
Lai noskaidrotu sabiedrības viedokli saistībā ar plānoto beramkravu termināļa izveidi, 2010.gada septembrī un oktobrī tika veikta socioloģiskā aptauja. Būvvaldes apkopotā informācija liecina, ka jaunā termināļa būvniecību atbalstītu 29,7% aptaujāto, ja tiktu sakopta teritorija un attīstīta Kundziņsalas infrastruktūra un ja netiktu piesārņota vide, kā arī nepasliktinātos gaisa kvalitāte. 29,8% respondentu neizteica kategoriski negatīvu attieksmi, taču neizteica arī viedokli, ar kādiem nosacījumiem būvniecība būtu iespējama; 40,5% aptaujāto kategoriski nepiekrita termināļa būvniecībai.
Vairāk kā 60% visu aptaujāto pauda bažas par termināļa iespējamo ietekmi uz veselību, ūdens tīrību, radītajām smakām un gaisa piesārņojumu; vairāk kā 70% aptaujāto pauda bažas par iespējamo avāriju draudiem un trokšņiem.
Tikai 8% aptaujāto norādīja, ka esošo termināļu darbība nav radījusi traucējošu ietekmi, bet 51% par traucējošām minēja smakas un 43% - troksni. Krēmeru un Voleru iedzīvotāji par traucējošiem minēja putekļus, avārijas draudus un nespēju piekļūt Daugavai. 73% aptaujāto uzskatīja, ka termināļa būvniecība ietekmēs viņu ģimenes nākotni - rīdzinieki uzskata, ka viņus plāno izspiest no Kundziņsalas, jo dzīve būs nepanesama gaisa piesārņojuma, smaku un trokšņa ietekmē. 13,5% respondentu domāja, ka jaunā termināļa būvniecība viņu plānus nemainīs, bet 13,5% pauda neziņu.
Rīga, 21.marts, LETA.
Foto: Stock.XCHNG
2012.gada 21.martā