abc.lv skaitļos

Lietotāji online39
Aktīvie uzņēmumi27351
Nozares raksti2374
Ekspertu atbildes3041
Kur nodot vecās riepas, un kas ar tām notiek pēc tam? : Būvniecības, arhitektūras un interjera portāls abc.lv

Kur nodot vecās riepas, un kas ar tām notiek pēc tam?

Kur nodot vecās riepas, un kas ar tām notiek pēc tam?
Autors: Ekobaze Latvia

Nolietotas automašīnas riepas – aktuāla problēma katram auto īpašniekam. Kur tās likt? Vai riepu nodošana ir bez maksas, un kas ar tām notiek pēc tam? Pareiza riepu utilizācija ir svarīga ne tikai vides, bet arī sabiedrības veselības un drošības jautājums. Šajā intervijā ar Ekobaze Latvia pārdošanas un attīstības projektu vadītāju Martu Veinbergu noskaidrojam svarīgāko par veco riepu apsaimniekošanu, atbildam uz biežākajiem jautājumiem un sniedzam praktiskus padomus.

Kāpēc pareiza riepu utilizācija ir tik svarīga?

Kāpēc riepu pareiza utilizācija ir svarīga videi un sabiedrībai? Kādus ekoloģiskos riskus rada neapdomīgi izmestas riepas?

"Riepu pareiza utilizācija ir ļoti būtiska videi un sabiedrībai, jo nolietotas riepas rada gan ekoloģiskus, gan drošības riskus," skaidro Ekobaze Latvia M. Veinberga. Viņa uzsver, ka "riepas nesadalās dabā – tās ir izgatavotas no sintētiskiem polimēriem, eļļām, metāla un citiem izturīgiem materiāliem, kas nesadalās gadu desmitiem".
Pārdošanas un attīstības projektu vadītāja norāda uz konkrētiem draudiem: "Lielākie draudi, ja riepas tiek nepareizi izmestas vai sadedzinātas, ir toksisko vielu izdalīšanās sadegot, paaugstināts aizdegšanās risks riepu izgāztuvēs un riepu kļūšana par kaitēkļu perēkļiem." Savukārt "nelegāla riepu izmešana vai nepareiza uzglabāšana rada ilgstošu un smagu ekoloģisku kaitējumu – piesārņo augsni, ūdeni un gaisu, palielina ugunsgrēku risku un apdraud vietējo biotopu veselību."

Pozitīvi ir tas, ka "riepas ir vērtīgs otrreizējais resurss," ko var izmantot jaunu produktu ražošanā.

Kur nodot vecās riepas Latvijā?

Ekobaze Latvia skaidro: "Ekobaze Latvia nepieņem riepas bez maksas, taču riepu utilizācijas cenas ir zemas un pieejamas vairumam klientu. Mūsu mērķis ir sniegt visaptverošus, ilgtspējīgus risinājumus ar caurspīdīgiem nosacījumiem.”

Kādas ir galvenās riepu nodošanas vietas Latvijā?

"Galvenās riepu nodošanas punkti Latvijā ir atkritumu poligoni un šķirošanas laukumi, tostarp Ekobaze Latvia šķirošanas laukums," informē Marta Veinberga. "Daži autoservisi un riepu montāžas darbnīcas pieņem no klientiem riepas bez maksas vai par simbolisku samaksu. Parasti šie autoservisi ir noslēguši līgumus ar ražotāju atbildības sistēmām, kas kompensē šo izdevumu."

Kas notiek ar riepām pēc to nodošanas? Riepu pārstrādes process

Autors: Ekobaze Latvia
Autors: Ekobaze Latvia

Kāds ir riepu pārstrādes process – no savākšanas līdz gala produktam? Kā riepu pārstrāde tiek izmantota atkārtoti?

Riepu pārstrāde ir vairāku posmu process:

  1. Savākšana: nolietotās riepas tiek savāktas no autoservisiem, specializētām nodošanas vietām vai uzņēmumiem un nogādātas pārstrādes vai utilizācijas rūpnīcās;
  2. Pirmsapstrāde un šķirošana: no riepām tiek noņemti metāla diski, ja tādi ir. Tiek atšķirotas riepas, kuras nav piemērotas pārstrādei (piemēram, piesārņotas ar akmeņiem, dubļiem vai sadzīves atkritumiem);
  3. Sasmalcināšana un materiālu atdalīšana: riepas tiek sagrauztas un sadalītas komponentēs – gumijā, metālā (tērauda stieplēs) un tekstilā;
  4. Materiālu pārstrāde:
    - gumija: sasmalcināta granulās vai pulverī, izmantojama kā izejviela jaunās gumijas ražošanā, ceļu būvē, sporta laukumu segumos un citos produktos,
    - metāls: nodots metālu pārstrādei un atkārtoti izmantots rūpniecībā,
    - tekstils: dažkārt izmanto kā pildvielu vai alternatīvo degvielu rūpnieciskos procesos;
  5. Gala produktu ražošana: no pārstrādātajiem materiāliem ražo ceļu segumus, bruģakmeni, gumijas paklājus, sporta laukumu segumus, jaunas riepas un citus gumijas izstrādājumus.

Vai Latvijā pastāv inovācijas riepu pārstrādē?

"Latvijā ir vērojama aktīva pieeja riepu pārstrādes inovācijām, tostarp tehnoloģiju attīstībā, jaunu biznesa modeļu ieviešanā un valsts atbalsta pasākumos," atbild M. Veinberga. "Tomēr, lai pilnībā izmantotu potenciālu, nepieciešama turpmāka sadarbība starp uzņēmumiem, zinātniskajām institūcijām un valsts iestādēm."

Alternatīvas riepu nodošanai un saistītās izmaksas

Kādas ir iespējamās izmaksas par riepu nodošanu, ja tās nevar nodot bez maksas?

"Ja nolietotās riepas nav iespējams nodot bez maksas (piemēram, tās nav iegādātas ar ražotāju atbildību vai nav iespējams tās nodot riepu tirdzniecības vietās), ir pieejami vairāki maksas risinājumi, tostarp nodošana sertificētiem atkritumu apsaimniekotājiem," informē eksperts. "Cena ir atkarīga no riepas veida un apstrādes sarežģītības. Jo lielākas un specifiskākas riepas, jo apstrādes process ir sarežģītāks un dārgāks."

Vai ir iespēja izmantot konteineru nomu riepu savākšanai?

"Jā, ir iespēja iznomāt 5–35 m³ konteineru riepu savākšanai, un Ekobaze Latvia piedāvā šo pakalpojumu kā daļu no savas riepu apsaimniekošanas programmas," apstiprina Marta Veinberga.

Kā Ekobaze Latvia palīdz klientiem atrast izdevīgākos riepu utilizācijas risinājumus?

"Atkarībā no riepu apjoma un veida tiek sagatavots pielāgots piedāvājums, iespējama gan konteineru noma efektīvai savākšanai, gan iespēja pašiem nogādāt riepas "Ekobaze Latvia" šķirošanas laukumā. Visi pakalpojumi tiek sniegti ar skaidriem un caurspīdīgiem nosacījumiem, un pēc utilizācijas klients saņem apliecinājumu par legālu riepu pārstrādi atbilstoši normatīvajām prasībām," skaidro Ekobaze Latvia speciālists.

Biežākie mīti un pārpratumi par riepu utilizāciju

Autors: Ekobaze Latvia
Autors: Ekobaze Latvia

Vai visas riepas var nodot pārstrādei, vai ir izņēmumi? Vai riepu nodošana vienmēr ir bez maksas?

"Bieži pastāv maldīgs priekšstats, ka visas nolietotās riepas automātiski tiek pārstrādātas, taču tā nav – pārstrādei der tikai tehniski un vizuāli atbilstošas riepas," atklāj eksperts. "Ļoti piesārņotas riepas, piemēram, ar dubļiem, akmeņiem vai sadzīves atkritumiem, nav izmantojamas, un to mehāniska apstrāde var būt pat bīstama – berzes rezultātā var rasties aizdegšanās risks. Tāpat izplatīts mīts ir, ka riepas vienkārši drīkst atstāt pie konteineriem vai dabā, taču tas ir pretlikumīgi un kaitē videi. Iedzīvotāji nereti uzskata, ka "zaļā kursa" vārdā riepu pārstrādātājiem būtu jāpieņem riepas bez maksas, tomēr realitātē pārstrādes process ir laikietilpīgs un dārgs – tas prasa cilvēkresursus, specializētas iekārtas, rūpīgu šķirošanu un transportu. Tāpēc riepu nodošana bez maksas ir iespējama tikai noteiktos gadījumos pie citiem apsaimniekotājiem, savukārt citās situācijās riepu utilizācija ir maksas pakalpojums."

Vai ir patiesība, ka daļa riepu, kas tiek nodotas, tomēr nonāk izgāztuvēs?

"Jā, ļoti piesārņotas, dubļainas riepas nonāk izgāztuvēs," apstiprina Ekobaze Latvia pārdošanas un attīstības projektu vadītāja M. Veinberga.

Uzņēmumu un privātpersonu atšķirīgās vajadzības riepu utilizācijā

Kā atšķiras riepu utilizācijas risinājumi privātpersonām un lieliem uzņēmumiem (autoservisiem, transporta uzņēmumiem utt.)? Vai uzņēmumiem pieejamas īpašas programmas vai risinājumi riepu apsaimniekošanai?

"Privātpersonām parasti ir nepieciešamība utilizēt nelielu riepu apjomu – 2 līdz 4 riepas, paši nogādā uz pieņemšanas punktu un vienmēr sagaida, ka riepas tiks pieņemtas bez maksas. Nav nepieciešama dokumentācija par riepu pārstrādi," skaidro eksperts.

"Uzņēmumi (autoservisi, loģistikas uzņēmumi, tehnikas bāzes) – regulāri riepu apjomi, kas prasa sistemātisku apsaimniekošanu. Piedāvājam slēgt individuālu līgumu ar nosacījumiem, kas atbilstoši vajadzībām. Nodrošinām visu nepieciešamo dokumentāciju par legālu utilizāciju un pārstrādi," viņš piebilst.

Ekobaze Latvia nākotnes plāni riepu apsaimniekošanā

Autors: Ekobaze Latvia
Autors: Ekobaze Latvia

Kādi ir Ekobaze Latvia nākotnes plāni riepu apsaimniekošanā?

"Tuvākajā laikā fokusēsimies uz riepu savākšanas sistēmas pilnveidošanu, paplašinot konteineru pieejamību gan uzņēmumiem, gan privātpersonām, lai padarītu utilizāciju vēl ērtāku un pieejamāku," atklāj eksperts. "Lai gan jaunas pārstrādes tehnoloģijas šobrīd nav plānotas, tiek izskatītas iespējas attīstīt jaunus produktus, kas ražoti no pārstrādātas gumijas, tādējādi paplašinot otrreizējo izejvielu pielietojumu. Sociālajos tīklos regulāri publicēsim informatīvus materiālus, lai veicinātu izpratni par pareizu riepu apsaimniekošanu un samazinātu nelegālu riepu izmešanu dabā."

Ekobaze Latvia ieguldījums ilgtspējā

  • Strikta riepu kvalitātes kontrole pirms pārstrādes, lai izvairītos no vides un ugunsdrošības riskiem.
  • Atkārtota materiālu izmantošana – pārstrādātās gumijas granulas tiek izmantotas ceļu būvē, sporta laukumos un industriālajos risinājumos, tādējādi slēdzot materiālu aprites ciklu.
  • Apliecinājumi par legālu pārstrādi – nodrošinām caurspīdīgumu un atbildību katram klientam.

Pareiza veco riepu nodošana ir solis pretim zaļākai un tīrākai Latvijai. Sazinieties ar Ekobaze Latvia, lai uzzinātu vairāk par riepu utilizācijas risinājumiem un sniegtu savu ieguldījumu vides aizsardzībā!

 

 

 

Atļauja nr. RI19IB0012 izsniegta 10.05.2019.
Atļauja nr. AP24AA0026 izsniegta 05.09.2024.

Dalies ar šo rakstu

Komentāri

=

* Lūdzu aizpildi summu vārdiski latviešu valodā ar visām garumzīmēm!

SIA "heise marketing" aicina interneta lietotājus - portāla lasītājus, rakstot komentārus par publicētajiem rakstiem un ziņām, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro iepriekšminētos noteikumus, viņa komentārs var tikt izdzēsts un "heise marketing", SIA ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem.

Nedēļas tēma

Aktuālie piedāvājumi

Aktualitātes

Izstāsti Latvijai