LAU: Biedrība nekorekti salīdzina būvniecības un ikdienas uzturēšanas darbu izmaksas
LAU norāda, ka veic ikdienas uzturēšanas darbus visā valsts teritorijā par vienādām cenām, piemēram, Zilupē, tāpat kā Nīcā, ikdienas uzturēšanas darbu cenas ir vienādas, savukārt būvniekiem cena katrā būvobjektā ir dažāda.
Deleģējamo valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu sastāvu un cenas aprēķinu nosaka Ministru kabineta noteikumi "Latvijas autoceļu uzturētājs" sniegto publisko pakalpojumu saraksts un to cenu noteikšanas metodika". Līdz ar to cenas netiek noteiktas brīvā tirgū, bet pēc konkrētas metodikas. LAU vērš uzmanību uz faktu, ka metodikas izstrādē piedalījās arī biedrības "Latvijas ceļu būvētāja" pārstāvji.
Lai nodrošinātu vienotu principu piemērošanu visā valsts autoceļu tīklā, visā valsts teritorijā esot izvietotas 52 LAU ražošanas bāzes, pieejams specifisks sezonāliem darbiem izmantojams tehnikas parks - gandrīz 800 tehnikas vienības, vairāk nekā 650 tehnoloģiskās iekārtas un profesionāli darbinieki. "Privātiem uzņēmējiem ir viena administrācijas bāze un pārvietojami vagoni konkrētam būvobjektam," uzsver uzņēmumā.
Tāpat LAU esot viens no lielākajiem darba devējiem novados - vairāk nekā 1300 darbinieki - un viens no lielākajiem nodokļu maksātājiem valstī. Pērn nodokļos ir samaksāti 21,2 miljoni eiro.
Satiksmes ministrija un VAS "Latvijas Valsts ceļi" turklāt kontrolējot valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas pakalpojumu plānošanu, izpildes kvalitāti un veikto darba apjomu.
Kā skaidro uzņēmumā, LAU pamatdarbības galvenais uzdevums ir valsts autoceļu ikdienas uzturēšanas darbu plānošana un veikšana uz valsts autoceļiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem. "LAU savā darbībā ievēro labas pārvaldības principus," uzsver uzņēmumā.
Kā ziņots, "Latvijas ceļu būvētājs" (LCB), veicot deleģēšanas līgumā "Latvijas autoceļu uzturētājam" (LAU) noteikto darbu cenu analīzi, secinājis, ka tas ir apzināti veidots tā, lai iekļautos darbus un to izcenojumus būtu iespējami grūti salīdzināt ar komerctirgū izsolītajiem darbiem, kaut gan lielākā to daļa ir identiska, teikts aģentūras LETA rīcībā esošajā LCB vēstulē Satiksmes ministrijai (SM), kā arī LAU un uzņēmumam "Latvijas Valsts ceļi" (LVC).
Kā norādīts vēstulē, par to liecinot tādu darbu iekļaušana sarakstā, kas pēc būtības nav darbi, bet gan jebkurā darbu tāmē definēti kā virsuzdevumi jeb pieskaitāmās izmaksas. Tāpat LAU par asfalta un šķembu izlietošanu atskaitās un samaksu saņem par kvadrātmetriem, nevis pēc to apjoma kubikmetros. Līgumā esot arī pozīcijas, kuras atsevišķi LCB biedri ir klasificējuši kā "pierakstījumu pozīciju" - tādu, kuras izpildi vai neizpildi nav iespējams ikdienā pārbaudīt. Būvnieki uzsver, ka pat pēc Valsts kontroles revīzijas rezultātā veiktās LAU cenu koriģēšanas 78% gadījumu tās vēl joprojām ir vidēji par 13% augstākas nekā cenas, kuras LCB biedri, piedaloties iepirkuma konkursos, iekļauj savu izdevumu tāmēs, bet LAU monopolcenas darbiem ar asfaltu un šķembām pat līdz 30% augstākas par tām.
Biedrība LCB aicina SM izskatīt biedrības secinājumus un ierosinājumus, un darīt visu, lai ceļu nozarē veicinātu godīgu konkurenci un racionālu ierobežoto valsts budžeta resursu sadali ceļu atjaunošanai un uzturēšanai. LCB gaida drīzas un konkrētas atbildes uz uzdotajiem jautājumiem un iezīmētajām problēmām. Tāpat LCB vēlas zināt, kas notiks ar valsts budžetā LAU iezīmētajiem resursiem, kuri "ir izbrīvējušies", samazinot LAU pakalpojumu cenas uz 2015.gadu.
LETA
Foto: Evija Trifanova/LETA