Latvijas likumi pieļauj centralizēta elektroenerģijas iepirkuma organizēšanu valsts iestādēm
Centralizēta elektroenerģijas iepirkuma organizēšana visām valsts pārvaldes iestādēm un valsts kapitālsabiedrībām nebūtu pretrunā ar Latvijas likumiem, tomēr zemākās cenas reference nevar būt vienīgais kritērijs elektroenerģijas piegādātāja izvēlei lielai elektroenerģijas lietotāju grupai - īpaši, ja to veido valsts pārvaldes institūcijas vai valsts kapitālsabiedrības, teikts šodien valdībā atbalstītajā atbildes vēstulē Saeimas pieprasījuma komisijai.
Komisija bija aicinājusi valdību izvērtēt centralizētas elektroenerģijas iepirkuma kārtības ieviešanas lietderību valsts iestādēs un kapitālsabiedrībās.
Valdība atbildes vēstulē arī atzīmē, ka, izvēloties vienu elektroenerģijas piegādātāju, potenciāli palielinās drošas elektroenerģijas apgādes riski, savukārt lielāks elektroenerģijas piegādātāju skaits garantē piegāžu diversifikāciju un attiecīgi minēto risku samazinājumu.
Detalizēti būtu jāvērtē arī iniciatīvas īstenošanas objektīvie apgrūtinājumi gan no nacionālo tiesību aktu, gan Eiropas Savienības direktīvo dokumentu viedokļa. Kā viens no šādiem apgrūtinājumiem vēstulē minēts tiesiski pretrunīgas, pozitīvi diskriminējošas situācijas veidošanās risks attiecībā pret tām valsts kapitālsabiedrībām, kas pašas darbojas Latvijas elektroenerģijas tirgū kā elektroenerģijas ražotāji un tirgotāji. Īpaši aktuāls iespējamās interešu lobēšanas vai protekcionisma mēģinājuma jautājums varētu būt gadījumā, ja tiktu īstenots tiešs elektroenerģijas iepirkums, apejot Baltijas-Ziemeļvalstu elektroenerģijas biržas "Nord Pool Spot" Latvijas cenu zonas tirdzniecības platformu.
Valdības atbildes vēstulē arī teikts, ka tēze par iespēju ar centralizētu elektroenerģijas iepirkumu samazināt valsts izdevumus elektroenerģijas iegādei var tikt vērtēta vienīgi kā hipotētiska. Elektroenerģijas cenu ietekmē no visiem enerģijas ģenerācijas avotiem iepirktās elektroenerģijas un importa cenas, elektroenerģijas pieprasījums, kā arī citi faktori. Latvijā licencēto, aktīvāko elektroenerģijas tirgotāju produktu cenu piedāvājumā vēsturiski nav vērojamas būtiskas atšķirības.
Atbildes vēstulē skaidrots, ka centralizēta elektroenerģijas iepirkuma organizēšana visām valsts pārvaldes iestādēm un valsts kapitālsabiedrībām nenonāk pretrunā ne ar Elektroenerģijas tirgus likumu, ne Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumiem, ne ar likumu par sabiedrisko pakalpojumu regulatoriem, Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumu vai citiem Latvijā spēkā esošiem tiesību aktiem.
Tomēr Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva noteic, ka Eiropas Savienības dalībvalstīm "jāuzlabo konkurētspēja un piegādes drošums, visās dalībvalstīs atvieglojot jaunu spēkstaciju integrēšanu elektroenerģijas tīklā, jo īpaši iedrošinot jaunus tirgus dalībniekus. Ir jāpalielina uzticība tirgum, tā likviditāte un tirgus dalībnieku skaits, un tādēļ ir jāveic elektroenerģijas piegādes uzņēmumu plašāka regulatīvā pārraudzība". Direktīvas prasības ir obligāti pārņemamas arī Latvijā. Ļoti liela elektroenerģijas tirgus dalībnieku segmenta konsolidācija būtu pretrunā ar liberalizēta elektroenerģijas tirgus principiem, secināts valdības atbildes vēstulē.
Rīga, 14.janv., LETA.
Foto:Stock.XCHING